نسخه چاپی

برگ دیگری از تبعات افزایش نرخ ارز

امروز معاون بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول اعلام كرده است كه، پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از تولید ناخالص داخلی ایران كاهش خواهد یافت زیرا افزایش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر در ایران منجر به كم شدن رشد اقتصادی خواهد شد.


به گزارش نما به نقل از تابناک، مسعود احمد، رئیس بخش خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول در مصاحبه ای در دبی اعلام کرد که کاهش اخیر ارزش پول ایران و تبعات اقتصادی که به دنبال آن دامن اقتصاد ایران را گرفته است قرار است بیش از این آثار منفی بر اقتصاد این کشور داشته باشد. وی گفته است، بر این اساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از تولید ناخالص داخلی ایران معادل 0.9 درصد کاهش خواهد یافت.

بلومبرگ در گزارشی پیرامون این مطلب با اشاره به کاهش 40 درصدی ارزش ریال طی ماه‌های اخیر و همچنین اقدامات بانک مرکزی برای راه اندازی اتاق مبادلات ارزی، اشاره کرده است که اعلام نرخ تورم 24 درصدی از سوی بسیاری قابل قبول نیست و کارشناسان معتقدند که نرخ تورم تقریباً سه برابر این رقم است.

در همین حال، مسعود احمد گفته است: ایران برای مبارزه با پیامدهای افزایش نرخ ارز به یک نرخ ارز منعطف روی آورده است، اما این نرخ ارز بایستی توسط سیاست‌های پولی سفت و سخت و همچنین سیاست‌های تنظیمی حمایت شود تا از اثرات تورمی آن جلوگیری به عمل آید و از یک بازار منظم و با انضباط ارزی اطمینان حاصل شود.

قرار است صندوق بین‌المللی پول در نیمه اول سال 2013 تیمی را به ایران اعزام کند تا در خصوص ارزیابی اقتصاد ایران و وضعیت ذخایر ارزی کشور بررسی‌هایی صورت دهند. پیش از این واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست پیش بینی کرده بود که در سال جاری ذخایر ارزی ایران به 70 میلیارد دلار برسد در حالی که در سال 2011 میزان ذخایر ارزی کشور 80 میلیارد دلار بوده است.

۱۳۹۱/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...