نسخه چاپی

آمریكا در عراق سیلی خورد

فارغ از آن‌كه بهانه آمریكایی‌ها برای حمله به مواضع تیپ 45 بسیج مردمی عراق در استان الانبار چه بوده، حمله مستقیم و ایجاد درگیری رویارو با حشدالشعبی، عجیب به نظر می‌رسد.


به گزارش نما، فارغ از آن‌که بهانه آمریکایی‌ها برای حمله به مواضع تیپ ۴۵ بسیج مردمی عراق در استان الانبار چه بوده، حمله مستقیم و ایجاد درگیری رویارو با حشدالشعبی ، عجیب به نظر می‌رسد. هر کس که تحولات اخیر عراق را رصد کرده باشد، می‌داند که آمریکا و متحدانش، از روز اول هم دل‌خوشی از حشدالشعبی نداشتند و حتی در مواقعی، رسما تز انحلال آن را دنبال کرده‌اند. اما دلیل حمله مستقیم سنت کام به حشدالشعبی، باوجودآنکه می‌داند هزینه‌ها و تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت، چیست؟

چند ماه پیش، زمانی که دولت آمریکا رسما خواهان انحلال حشدالشعبی شد، نخست‌وزیر عراق رسما آن را بخشی از نیروهای مسلح عراق اعلام کرد و تیر دولت ترامپ به سنگ خورد. از سوی دیگر، در جریان درگیری‌های داخلی عراق که از حدود سه ماه پیش شدت گرفت، رسانه‌های جبهه غربی، تلاش زیادی کردند تا سوی اعتراضات، ماهیت حشدالشعبی را نشانه رود که با هوشمندی مرجعیت شیعی و همراهی حشدالشعبی با آن بخش‌هایی از اعتراضات که مردمی بود، این سناریو هم ناکام ماند.

حشدالشعبی، ازآنجاکه نیرویی مردمی، شیعی و تشکیل‌شده بر مبنای تفکر مقاومت است، نیروهای مسلح عراق را از حالت انفعال و خمودی درآورده و ابتکار عمل را در دست گرفته است. نقش این سازمان نظامی مردمی در مقابله با داعش و حضور سرتاسری آن در تمام شهرها و مرزها و حتی روستاها که از ماهیت مردمی آن نشات می‌گیرد، باعث تغییر موازنه داخلی عراق شده است، به‌طوری‌که حتی تحلیلگران منطقه‌ای اعلام می‌کنند رصد دقیق تحرکات و هماهنگی‌های میدانی و مرزی میان نیروهای سنت کام و عوامل داعش، تحت اشراف سازمان حشدالشعبی قرارگرفته و نقاب از چهره دوگانه آمریکا برداشته است، آمریکایی که از یک‌سو رهبر ائتلاف ضد داعش است و از سوی دیگر از این گروه تروریستی، پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی می‌کند.

روشن است که در چنین شرایطی، آمریکا نتواند حشدالشعبی را تحمل کند و مترصد فرصتی برای اجرای فرمول قدیمی نظریه بحران باشد، فرمولی که ابتدا با مشغول کردن حریف و ایجاد خلا امنیتی، کشوری را به آشوب بکشاند که بهانه‌اش می‌تواند انتخابات یا نارضایتی از اوضاع مالی باشد و سپس در گام دوم، خود مستقیما وارد عمل شده و عملیات کند. به خاطر داریم که تنها مقطعی که دشمن توانست دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کند، ماه‌های پس از فتنه ۸۸ بود و چنین چیزی، نه قبل و نه بعدازآن، اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر، آمریکا تلاش کرد تا با استفاده از معترضان جوکری، سازمان حشدالشعبی و متحدان آن را عامل بسیاری از نارضایتی‌ها در عراق جلوه دهد و با این ترفند، میان بدنه مردم و این سازمان، شکاف ایجاد کند. عجیب آن‌که جادوگران رسانه‌ای و هالیوودی آمریکا، این توانایی را داشته‌اند که مردمی‌ترین سازمان مسلح عراق که برای حفظ ثبات، امنیت و تمامیت عراق، بیش از سایر بخش‌های مسلح عراق شهید داده است را در ذهن بخش‌هایی از مردم، غیرمردمی و عامل بی‌ثباتی جلوه دهند و این فریب و وارونه نمایی رسانه‌ای، مقدمه عملیات نظامی علیه حشدالشعبی بوده است.

پیش‌ازاین، سپاه پاسداران در ایران و حزب‌الله در لبنان، مورد تحریم یا تهاجم مستقیم آمریکا بوده‌اند. باید به حشدالشعبی و ملت عراق تبریک گفت که در این فاصله کوتاه از زمان تشکیل، آن‌قدر مؤثر عمل کرده‌اند که حالا نامشان به همان فهرستی اضافه می‌شود که پیش‌ازاین، نام نیروهای مسلح مقتدر ما و رزمندگان فداکار حزب‌الله، در آن ثبت‌شده است.

نویسنده : محسن پیرهادی

۱۳۹۸/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...