نسخه چاپی

رضایی: فشارها برای تصویب FATF مشكوك است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «برجام» به دلیل برخی خوش بینی‌ها در باتلاق قرار گرفته است و راه پس و پیش ندارد.



به گزارش نما، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (چهارشنبه) در آیین افتتاحیه دستاوردهای علمی-پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص ضمن تبریک روز میلاد پرچمدار کربلا و گفتمان عاشورا حضرت زینب (س)، گفت: امیدوارم انقلاب، به همه اهداف خود برسد.

اخبار سیاسی- وی تاکید کرد: در دنیای امروز هرچه انسان جلوتر می‌رود، بر پیچیدگی امور زندگی‌اش و عدم قطعیت‌های امور، افزوده می‌شود. بنابراین انسان امروز بیش از دیروز به فکر و اندیشه نیاز دارد. عصری که ما در آن قرار داریم با شتاب بیشتری تعاملات جهانی را به هم ارتباط داده است و در فضای مجازی مسئله‌ای در آن سر دنیا توئیت می‌شود و در آن سوی دیگر دنیا مطرح می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: امروز وقتی می‌خواهیم مسئله‌ای را که تابع متفاوتی دارد بررسی کنیم نیاز به تحقیقات گسترده داریم تا پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنیم.

رضایی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یکی از کانون‌های مهم در منطقه است، اظهار داشت: در اطراف ما و از هر چهار طرف روی ایران اثر وجود دارد. ایران در کانون پرحادثه‌ترین و پر رویدادترین نقطه سیاسی به عنوان کانون قرار دارد.

وی افزود: در برجام که کار ملی روی آن صورت گرفت، از حمایت‌های قاطع رهبر انقلاب تا انتقاد منتقدین دلسوز، کارهای مهمی پیرامون آن انجام شد اما به دلیل برخی خوش بینی‌ها می‌بینیم کاری به این بزرگی و گستردگی در باتلاق قرار گرفته و راه پس و پیش ندارد؛ ما نمی‌توانیم با اقدامات شتابزده به نتیجه برسیم.

به دنبال جوانگرایی در مجمع تشخیص هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت در دور جدید با تاکیدات رهبر انقلاب به این نتیجه رسیده است که پژوهش‌های خود را عمق بدهد، افزود: به دنبال جوان‌گرایی در مجمع هستیم، پژوهشگران مبتکر و جوانی در سراسر کشور وجود دارد.

رضایی تاکید کرد: امروز پژوهشکده تحقیقات راهبردی می‌خواهد کانون پژوهش‌های راهبردی را برای دستیابی به سیاست‌های موثر به وجود آورد.

وی با بیان اینکه رونمایی از این نمایشگاه به منزله فراخوان برای جوانان است، گفت: کاری که ما بابد در مجمع انجام دهیم، پژوهش هایی در شان حکمرانی و حل مهمترین مسائل کشور و سطح منافع ملی است که لازمه آن همکاری همه دستگاه های کشور با مجمع است.

مجمع تشخیص رقیب دولت نیست

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مجمع رقیب هیچ دستگاه و تکرار هیچ نهادی در کشور نیست، تصریح کرد: مجمع نه تکرار مجلس شورای اسلامی، نه تکرار شورای نگهبان و نه رقیب دولت است، بلکه جایگاه خود را دارد که به عنوان نهاد مکمل در قانون اساسی طراحی شده است به همین جهت ما انتظار همکاری داریم.

رضایی افزود: اینکه عده ای بخواهند بحثی مانند FATF‌ را سیاسی کنند و ما را در فشار بگذارند، مشکوک است. موافقین و مخالفین این دو کنواسیون در مجمع در حال بحث هستند البته باید این پرسش طرح شود که چرا مجمع FATF به پیوستن ایران فشار وارد می کند؟ چطور در بررسی های یک نهاد حکومتی دخالت می کنید و می گویید باید سرعت ببخشد؟ به شما چه ارتباطی دارد؟

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر سیاست های کلی نظام توسط رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض شده است، تاکید کرد: از این رو سوال افرادی از نهادهای مختلف در قبال دلایل نظارت مجمع، صحیح نیست.

رضایی با بیان اینکه همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات جلو رود، افزود: هفته ای دو جلسه برای بررسی FATF اختصاص دارد و ما وقت تلف نمی کنیم. تمام کارشناسان بحث کردند و میزگردهایی در همین پژوهشکده برگزار شد و موافقین و مخالفین صحبت کردند به همین جهت در مورد این موضوع زوایای زیادی وجود دارد که مصلحت نمی بینیم به آن وارد شویم.

وی گفت: خیلی ها مجمع را به عنوان مرجع حل اختلاف می بینند در صورتی که مجمع وظایف دیگری دارد. گاهی مواردی پیش می آید که از جنبه های مختلف سیاسی و اجتماعی نیاز به پژوهش های زیادی می بینیم.

بر اساس این گزارش در این نمایشگاه، دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت در یک سال اخیر به نمایش گذاشته شد و یاسر برخورداری معاون علمی پژوهشی این پژوهشکده، محمد مجید فولادگر رئیس گروه اجتماعی فرهنگی، محمّد نظری رئیس گروه سیاست خارجه و روابط بین‌الملل، محمّدعلی الفت‌پور رئیس گروه حقوقی و پوریا پرتو از کارشناسان گروه اقتصادی و امور زیربنایی این پژوهشکده، گزارشی از اقدامات خود ارائه کردند.

۱۳۹۸/۱۰/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...