نسخه چاپی

افشاگری تهیه‌كننده «رحمان 1400» از زد و بند‌ها در سینما

جواد نوروزبیگی تهیه كننده سینما نسبت به كاهش استقبال مخاطبان به سینما واكنش نشان داد و گفت: سال هاست كه بررسی‌هایی در این خصوص انجام می‌دهیم.


به گزارش نما، جواد نوروزبیگی تهیه کننده سینما نسبت به کاهش استقبال مخاطبان به سینما واکنش نشان داد و گفت: سال هاست که بررسی‌هایی در این خصوص انجام می‌دهیم. گردش مالی سینما با جمعیت ۸۵ میلیون نفری نمی‌تواند در مجموع، ۲۰۰ یا ۲۵۰ میلیارد تومان باشد. اگر بخواهیم سینما را به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، در حال حاضر پایین‌ترین درآمد و شکل را دارد. یک بنگاه اقتصادی کوچک می‌تواند بیشتر از این درآمد داشته باشد. تولید و پخش یک فیلم شاید در مجموع ۵۰۰ تومان شود که این مبلغ بسیار ناچیزی است.

اخبار فرهنگ و هنر - وی افزود: صدای سینما در ایران بلند است. قهر کردن مخاطبان با سینما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. فضای اقتصادی و التهابات و پراکندگی جمعیت در شهر‌ها می‌تواند یکی از دلایل باشد. به عنوان مثال ما شهر‌هایی را داریم که یا اصلا سالن سینما ندارند یا فضای آنها مناسب نیست یا اصلا بازسازی نشده است و صدا و تصویر درستی ندارند. پس می‌توانیم بگوییم، در واقع جایگاه تفریح را در دل مردم باز نکرده است.

نوروزبیگی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، با ژانر‌های مختلف مواجه هستیم. سال‌های گذشته هم همینطور بوده است. سینما به عنوان یک تفریح خانوادگی به حساب نمی‌آید. فیلم ها، در بهترین شکل ممکن بخواهند بفروشند، سه میلیون مخاطب دارند. این آمار در جمعیت ۸۵ میلیون نفری اصلا آمار خوبی نیست. کم است؛ خیلی هم کم است. همه مسئولان از رده بالای نظام گرفته تا پایین تر، بالاخره سینما را ویترین نظام می‌دانند و با آن حرف می‌زنند. هنرمندانش را دعوت و صحبت می‌کنند.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: دلایل کاهش مخاطب مختلف است که البته بیشتر جنبه اقتصادی دارد. شاید الان سخت باشد که خیلی‌ها بخواهند ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بابت پول بلیت بدهند. فقط هم بلیت نیست و می‌دانید که هزینه‌های جانبی دیگری هم دارد. از طرفی هم که اگر خیلی‌ها بخواهند (غیر از تهران) مسافتی را بروند و به شهر دیگری برسند و سینما را ببینند، آن هم نمی‌شود. بیشتر ترجیح می‌دهند که دو یا سه ماه صبر کنند و این فیلم به سایت‌ها بیاید و بتوانند آن را ببینند. در واقع مخاطب آن‌ها بیشتر شده و مخاطب سینما ریزش داشته است.

وی ادامه داد: بار‌ها در این مورد صحبت کرده ام. ژانر‌های متنوعی که وجود دارد، از بین رفته است. مثلا ژانر کودک، ۶-۵ سال است که حتی موضوعات موزیکال هم در آن به چشم نمی‌خورد. همه ژانر بزرگسال شده است. ژانر اکشن ما از بین رفته است. ژانر وحشت هم همینطور. ما با ژانر اجتماعی در سینمای جهان می‌درخشیدیم و بیشتر فیلم‌ها جوایز خوبی هم گرفته است. آن هم عملا از بین رفته است. البته از سال پیش به این طرف، کمی فعال‌تر شده است. ولی باز هم نه زیاد؛ البته دلیل آن برای من مشخص است. چون مدیران دقت ندارند.

نوروزبیگی درباره انتخاب سلیقه‌ای سینماداران برای پخش فیلم‌ها عنوان کرد: سینماداران، ژانر‌ها را تعیین می‌کنند. مثلا سینمادار، ژانر طنز را می‌پذیرد و به آن سانس بیشتری می‌دهد. مدت زمان بیشتری را وقت می‌گذارد. در نتیجه سرمایه گذاران در سینما تصمیم می‌گیرند که بی خیال ژانر‌های دیگر شوند؛ چون آن‌ها هم دنبال پول شان هستند. حداقل پول شان تضمین شود و سود خوبی هم ببرند؛ عملا اینطور است.

این تهیه کننده سینما افزود: خود نهاد دولتی هم وظیفه دارد که ژانر‌های مختلف را حمایت کند. آن‌ها هم توجه شان بیشتر به گیشه است تا محتوا. صحبت بر سر این است که آیا این فیلم می‌فروشد یا نمی‌فروشد. یک فیلم طنز می‌آید و دو ماهی اکران می‌شود و زیاد هم یادی از آن نمی‌کنیم، ولی مگر می‌شود، فیلم‌هایی را که به آن افتخار می‌کنیم، تاریخ ساز شوند؟ اما برخی فیلم‌های دیگر اینطور نیستند. البته بد هم نیست برخی از این فیلم‌ها باشند، اما جامعه به فیلم‌های تاثیرگذار هم نیاز دارد. حتی سینما به ژانر سیاسی که ژانر بسیار مهمی است، هم نیاز دارد. عملا ما این ژانر را از دست داده ایم. خانواده خیلی موضوعات خود را در سینما پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: شما خودتان با خانواده به سینما بروید، چه چیزی می‌خواهد نصیب تان بشود و بیرون بیایید؟ با خانواده تفریح کرده اید و بیرون آمده اید. در سینما خواسته‌های دیگری هم مطرح است. ضمن تفریح و کنار خانواده بودن، یک سری مطلب هم باید بگیرید و بیرون بیایید. من که تهیه کننده سینما هستم، ترجیح می‌دهم یک سری فیلم‌ها را با خانواده نروم و تنها به تماشای آن‌ها بنشینم. چاره‌ای هم نیست.

نوروزبیگی تاکید کرد: خود من که تولید کننده یا عضو موثر هستم، فرار می‌کنم. خیلی از فیلم‌ها ضد اخلاقی هستند و شوخی‌های خوبی ندارند و این خوب نیست که مثلا پدر و پسر یا پدر و دختر کنار هم نشسته اند و آن را ببینند. زد و بند‌هایی در پشت ماجرای سینما وجود دارد و درک کرده ام ومقابله هم کرده ام اما مهم فیلم است.

این تهیه کننده سینما، با اشاره به نامناسب بودن زمان اکران فیلم، خاطرنشان کرد: مثلا پای گیشه هم ایستاده اید و می‌بینید که نمی‌فروشد. شما نمی‌توانید به سینمادار بگویید شما به من سانس نمی‌دهید. یک مقدار همه چیز دست به دست هم می‌دهد. فیلم خوب، مخاطب خودش را دارد. منظورم طنز نیست. همین سالی که در آن بودیم، فیلم‌هایی پخش شد که میلیاردی فروش کردند. مثل فیلم «متری شیش و نیم» و «سرخ پوست» و «شبی که ماه کامل»؛ فیلم خوب استقبال خوب دارد. حمایت شده، سینمادار هم استقبال کرده و سانس بیشتری دارد. سینما چراغش روشن شود، خیلی هزینه دارد و باید این را درنظر داشت.

گفتنی است، برنامه زنده گیومه به تهیه کنندگی حسین معصومی، با اجرای شهاب شهرزاد و کارشناسی سید علی مومنی، شنبه تا چهارشنبه روی موج ۵/۱۰۷ قابل دریافت است.

۱۳۹۸/۱۰/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...