نسخه چاپی

حمله به «آرامكو» پیچیده‌ترین حمله سایبری

هر چند رویارویی نظامی آمریكا و رژیم صهیونیستی با ایران بعید به نظر می‌رسد اما نشریه تخصصی «هوا‌- فضا» از جنگ پنهان میان این كشورها خبر داده است. نشریه «هوا ـ فضا»ی آمریكا در مقاله‌ای به قلم «پیتر آیس» می‌نویسد: از حمله هوایی مشكوك اسرائیل در سودان تا جنگ سایبری در خلیج‌فارس و سرنگونی هواپیمای بدون‌سرنشین بر فراز اسرائیل به نظر می‌رسد، جنگ عمدتا پنهان بین ایران و دشمنان آن در حال ملتهب شدن و گسترش است.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، در بخشی از گزارش نشریه تخصصی «هوا‌- فضا» آمده است: دولت اوباما و اسرائیل منابع خود را در عملیات پنهانی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، عملیاتی که اکنون به نظر می‌رسد واکنش بیش از پیش پیچیده ایران را تحریک کرده است. با توجه به حمله هکرهای ایراني مظنون به آسیب رساندن شدید به رایانه‌های تاسیسات نفتی عربستان‌سعودی و سرنگونی هواپیمای بدون‌سرنشین «حزب‌الله» بر فراز اسرائیل، تاکتیک‌ها و ابزارهایی که زمانی تنها گستره دید ایالات متحده تلقی می‌شد، اکنون به وضوح در هر دو طرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی معتقدند شمار فزاینده تلفات در سوریه نیز بخشی از پیامد جنگ نیابتی است که در آنجا برپاست.

مقابله پنهانی، مسأله جدیدی نیست

حیات علوی، مدرس سیاست خاورمیانه در دانشگاه جنگ نیروی دریایی ایالات متحده اظهار می‌کند: از بسیاری از جهات، این جنگ یادآور جنگ سرد، بویژه درگیری‌های عوامل نیابتی است اما برخلاف جنگ سرد، اکنون تعداد بسیار بیشتری از شیوه‌های جنگ نامتقارن وجود دارد. بیشتر این جنگ، پشت صحنه اتفاق می‌افتد اما در دنیای مدرن، سری نگه داشتن آنها به مدت طولانی برای ما دشوار است. در ادامه این مقاله تصریح شده است: البته خود مقابله پنهانی، مساله جدیدی نیست. آژانس‌های اطلاعاتی خارجی دهه‌ها برای منع ایران و کشورهای دیگر از دستیابی به مواد هسته‌ای، جنگیده‌اند در حالی که تهران و اسرائیل مدت‌ها یکدیگر را در میادین جنگ نیابتی بویژه در سرزمین لبنان و فلسطین آزار داده‌اند.

نقش موساد در ‌ترور دانشمندان هسته‌ای ایران

پیتر آیس نيز با اشاره به‌ ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نوشته است: ایالات متحده و اسرائیل به طور گسترده به استفاده از ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت جهت هدف قرار دادن سانتریفیوژهای هسته‌ای ایران مظنون هستند. در این میان، بسیاری از کارشناسان تصور می‌کنند «موساد» اسرائیل در‌ ترور چند دانشمند هسته‌ای ایران دخالت داشته است؛ حملات مشکوکی که بمبگذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در هند، گرجستان و تایلند و‌ توريست‌هاي صهيونيست در بلغارستان را تحریک کرده است اما به نظر می‌رسد این حملات در حال تشدید است. بسیاری از تحلیلگران تصور می‌کنند اکنون تهران تلاش می‌کند اقدام تلافی‌جویانه نسبتا بیشتری انجام دهد.

علامت دادن از طریق اقدام مخفی؟

نفوذ به حریم هوایی اسرائیل به وسیله هواپیمای بدون‌سرنشین که ظاهرا به وسیله گروه لبنانی «حزب‌الله»، متحد قدیمی ایران انجام شد، احتمالا تاکنون یکی از بارزترین نمونه‌ها‌ست. این هواپیمای بدون‌سرنشین به وسیله ارتش اسرائیل در مجاورت تاسیسات هسته‌ای مهم آن در «دیمونا» سرنگون شد. از مدت‌ها قبل، اعتقاد بر این است که ایران منابع را صرف برنامه هواپیمای بدون‌سرنشین کرده است و ممکن است پس از اینکه سال گذشته هواپیمای بدون‌سرنشین ایالات متحده در این کشور سقوط کرد، اطلاعات محرمانه مفیدی را جمع‌آوری کرده باشد. در حالی که هواپیمای بدون‌سرنشین «حزب‌الله» غیرمسلح بود، ممکن بود متوقف کردن حمله چندین هواپیمای بدون‌سرنشین پر از مواد منفجره دشوارتر باشد.

حمله به «آرامکو» پیچیده‌ترین حمله سایبری

در ادامه این مقاله نویسنده با این ادعا که حمله به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو عربستان کار ایران بوده، آورده است: امسال افزایش ناگهانی و شدید حملات سایبری مشکوک ایران، برخی را در ایالات متحده به وضوح نگران کرده است، در حالی که حملات مستقیم محروم‌سازی از سرویس به بانک‌های ایالات متحده که به طور گسترده‌ای اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل تحریم‌ها و تلاش‌های ایالات متحده جهت مسدود کردن سیستم مالی بین‌المللی روی ایران ساده‌انگارانه قلمداد می‌شود، حمله به متحدان ایالات متحده در خلیج‌فارس پیچیده‌تر بود. کارشناسان ابراز می‌کنند نگران‌کننده‌ترین حملات، حمله به تاسیسات شرکت نفت «آرامکو»ی عربستان سعودی و تاسیسات صادرات گاز قطر بود. ‌ماه گذشته وزیر دفاع ایالات متحده، «لئون پانتا» حمله به عربستان سعودی را پیچیده‌ترین حمله‌ای توصیف کرد که تا به حال علیه یک شرکت خصوصی راه‌اندازی شده و ده‌ها هزار رایانه را به طور موثر از بین برده است، با این حال وی بدون مقصر دانستن مستقیم تهران، سخن خود را خاتمه داد. ماه گذشته یک مقام باتجربه اسبق سیا و در حال حاضر عضو ارشد اندیشکده بروکینگز اظهار داشت، مساله این است که اینها اشکال مخفیانه جنگ است که به ندرت مورد بحث قرار می‌گیرد و با این حال مفاهیم می‌تواند بسیار زیاد باشد. برای مثال اگر معلوم شود ایرانیان می‌توانند کل تولید نفت عربستان‌سعودی را متوقف کنند، چه کار می‌کنیم. بدون مذاکرات مستقیم رو‌در‌رو این اقدامات می‌تواند به تنهايي ابزاری دیپلماتیک باشد. آریل راتنر، گماشته سیاسی سابق دولت اوباما در وزارت خارجه و عضو فعلی اندیشکده امنیت ملی «ترومن» ابراز می‌دارد، «حملات سایبری و هواپیمای بدون سرنشین «حزب الله»، هر دو حاکی از تشنج از سوی ایرانیان است. اما چیزی که بیشتر در اینجا جریان دارد علامت دادن به همدیگر است». این همچنین تاحدی می‌تواند حمله هوایی مشکوک اسرائیل به حومه خارطوم، پایتخت سودان در 23 اکتبر را نیز توجیه کند که آتش‌سوزي گسترده‌ای را در کارخانه تسلیحات «یرموک» سودان موجب شد. در ادامه این مقاله نویسنده با اشاره به درگیری‌های سوریه تصریح کرده است: در حال حاضر دیده می‌شود جنگ سوریه در حال بی‌ثبات کردن لبنان همسایه است، در حالی که با ادامه خشونت بین گروه‌های سنی و شیعیان گاهی مورد حمایت تهران، شمار تلفات در عراق نیز افزایش یافته است. رهبری سنی تقریبا تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مدت‌ها به خاطر تحریک مخالفت در میان مردم شیعه خود، به ایران مظنون بوده‌اند، اگرچه دیپلمات‌های غربی گمان می‌کنند این ادعاها اغراق‌آمیز هستند. برخی نگرانند واشنگتن در حال حاضر در خصومت خونین فزاینده منطقه‌ای به یک طرف کشیده شود. پیتر آیس همچنین نوشته است: اخیرا واشنگتن گروه محارب مخالف ایران، «مجاهدین خلق» را از فهرست گروه‌های‌ تروریستی خود برداشته، احتمالا در را روی همکاری مخفیانه باز کرد. با این حال کار با این گروه درباره حملات در داخل کشور ممکن است موجب پاسخ تندی شود.

۱۳۹۱/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...