نسخه چاپی

كنترل سلامت «سالمندان» در شهرها و روستاها

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت از برنامه‌های این وزارتخانه برای تأمین سلامت سالمندان در شهرها و روستاها خبر داد.


به گزارش نما، سالمندان به عنوان بخشی از افراد جامعه همواره از احترام خاصی نزد خانواده‌ها برخوردارند. این قشر با توجه به اقتضائات سنی که دارند نیازمند امکانات خاصی داشته و مراقبت از وضعیت جسمی و روحی آنها بسیار مهم است.

اخبار اجتماعی- محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت درباره «وضعیت سالمندان در جامعه»، اظهار داشت: در ایران به افراد بالاتر از 60 سال و در کشورهای دیگر دنیا به افراد بالای 65 سال، سالمند می‌گویند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اضافه کرد: در نتیجه اتفاقی که می‌افتد این است که نسبت جمعیت سالمند کشور افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه سن امید به زندگی از 55 سال به 74 سال افزایش پیدا کرده و افراد بیشتر زندگی می‌کنند و ما با پدیده سالخوردگی جمعیت مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: به دلایل مختلفی همچون درصد شاخص باروری و افزایش امید به زندگی باعث این شده است که ما در میزان تولد با کاستی روبرو شده و از طرف دیگر افراد بیشتر عمر کنند و تعداد افراد بالای سن 60 سال زیاد شوند.

*یک سوم جمعیت ایران سالمند می‌شوند

شتی افزود: در 30 سال آینده جمعیت سالمند ما به 30 درصد می‌رسد و ما در این خصوص فرصت زیادی نداریم و باید از کشورهای دیگر برنامه دقیق‌تر و سریع‌تری داشته باشیم؛ چراکه جمعیت سالمندی شرایط خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

وی خاطرنشان کرد: سالمندی یک دستاورد برای کشور است؛ یعنی با توجه به بهتر شدن خدمات سلامتی و بالا رفتن شاخص‌های توسعه در کشور (امید به زندگی) افراد سالمند مدت طولانی‌تری در کنار ما هستند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت یادآور شد: ما می‌توانیم از این منابع انسانی ارزشمند و با تجربه که می‌توانند محور خانواده باشند استفاده کنیم و برعکس اگر آماده ارائه خدمات به آنها نباشیم، با مشکلات مرتبط با آنها مواجه می‌شویم.

شتی تصریح کرد: سالمندی و سالخوردگی همراه با تغییرات بدنی است؛ به شکلی که عملکرد آنها و توده عضلانی آنها کم شده و آرام‌آرام احتمال بروز بیماری‌ها افزایش می‌یابد و این افراد به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

وی متذکر شد: اگر سالمندی سالم و فعال داشته باشیم، می‌توانیم از دستاورد آنها استفاده کنیم اما اگر عکس آن نیز وجود داشته باشد به مشکل برمی‌خوریم.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت ادامه داد: سالمندی همراه با بازنشستگی است و ممکن است این افراد کار و درآمد ثابتی نداشته باشند و یا این افراد کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهند و در نهایت تبدیل به گروهی می‌شوند که نیاز به مراقبت دارند.

*سیستان و بلوچستان جوان‌ترین و گیلان سالمندترین استان

شتی با اشاره به تعداد سالمندان در ایران، تصریح کرد: براساس سرشماری سال 95، اکنون 9.28 درصد مردم ایران سالمند بوده؛ ضمن اینکه سیستان و بلوچستان با کمترین متوسط سنی، جوان‌ترین و گیلان با بیشترین متوسط سنی، سالمندترین استان است.

وی از وجود حدود 8 میلیون سالمند در کشور خبر داد و گفت: ما مراقبت‌های کافی برای سالمندان نداریم و مراقبت‌های در منزل نیز کفایت نمی‌کند؛ ضمن اینکه مراکز نگهداری سالمندان نیز به ارتقای کمی و کیفی نیاز دارد؛ در نتیجه برای اینکه خدمات مطلوبی به آنها ارائه دهیم، نیازمندیم تا دستگاه‌های مختلف در کنار هم قرار گیرند.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اضافه کرد: به عنوان مثال ما فکر می‌کنیم سالمندی یعنی داشتن فشار خون، سرطان و بیماری‌های قلبی و رسیدگی به این موارد؛ در حالی که باید فکر کنیم بعد از ترخیص سالمندان بیمار از بیمارستان چه اتفاقی برای آنها می‌افتد؛ یعنی اگر قرار است سالمند به منزل برود، آیا کسی است که از آن مراقبت کند؟

شتی با اشاره به پدیده سالمندآزاری، بیان داشت: سالمند آزاری یک تعریف گسترده دارد؛ به عبارتی شامل اینکه فقط آزار جسمی و روحی به سالمند وارد شود نیست، بلکه نباید هر رفتاری که یک آسیب جسمی و روانی برای سالمند ایجاد می‌کند یا نوعی سوءاستفاده از سالمند باشد، مانند سوءاستفاده مالی صورت گیرد.

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت نادیده گرفتن حقوق آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مصادیق دیگر سالمند آزاری عنوان کرد و گفت: نیازمند این هستیم تا این موضوع در جامعه تبیین شود و صاحب‌نظران آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعریف کنند؛ چراکه این موضوع وابسته به فرهنگ جامعه است و شاید مصادیق آن در ایران و اروپا متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه حرمتی که سالمندان بر مبانی وظایف اسلامی و ملی ما دارند عاملی است که می‌تواند موجب کم‌رنگ شدن سالمندآزاری در کشور باشد، خاطرنشان کرد: البته این موضوع باید به خوبی تبیین شود.

*تهیه بسته مراقبت از سالمندان

شتی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت درباره حمایت از سالمندان جامعه، اظهار داشت: این وزارتخانه سال‌هاست اداره سلامت سالمندان دارد و برنامه‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند و از جمله آنها بسته مراقبت‌های جامع سالمندان است که شامل یک بسته غیرپزشک و پزشک است.

*کنترل سلامت سالمندان در شهرها و روستاها

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت اضافه کرد: در تمام روستاها و شهرها و در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت خدمات خوبی به سالمندان در قالب بسته‌های مراقبتی ارائه می‌شود که از جمله آنها درباره اندازه‌گیری فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، تغذیه سالمندان، پیشگیری از سقوط سالمندان و نیز افسردگی است که سالمندان در این موارد مراقبت و ارزیابی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر سالمندی در موارد ذکر شده دچار مشکلاتی باشد به پزشک مرکز ارجاع شده و در صورت نیاز به مراحل بالاتر درمانی ارجاع می‌شود.

شتی آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه سالمندی برشمرد و گفت: در این برنامه تعدادی از سالمندان دعوت شده و آموزش‌هایی مانند روش تغذیه و فعالیت‌های بدنی به آنها ارائه می‌شود.

۱۳۹۸/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...