نسخه چاپی

دلیل غیبت لاریجانی و عارف در مجلس آینده بود

فعال سیاسی گفت: دلیلی كه باعث شد عارف و لاریجانی در انتخابات مجلس شركت نكنند، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.


به گزارش نما، احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران درباره برنامه‌های حزب متبوع خود در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، گفت: ما به برخی از نیروهای‌مان فراخوان دادیم که در انتخابات آینده شرکت کنند , برخی از آنها هم شرکت کرده و صلاحیت اکثرشان هم در هیات های اجرایی تایید شده است و تاکنون موردی مبنی بر رد صلاحیت نداشتیم.

اخبار سیاسی- او ادامه داد: قطعا اولویت جبهه اصلاحات شرکت در انتخابات است و ما نیز به عنوان عضو این ائتلاف هم در شورای عالی و هم در شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در این مسیر قدم برمی‌داریم.

سیاست کلی اصلاح‌طلبان شرکت در انتخابات است

شریف درپاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان لیست ائتلافی ارائه خواهد کرد، گفت: سیاست کلی اصلاح طلبان شرکت در انتخابات بوده و این موضعی است که از مدت‌ها قبل بر آن تاکید شده است؛ بنابراین در حوزه های انتخابیه ای که کاندیدای اصلاح طلب تائید شوند طبیعتا لیست خواهیم داد، اما اگر در یک حوزه انتخابیه از افراد اصلاح طلب فردی حضور نداشته باشد بعید است که اصلاح طلبان لیست ارائه دهند.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیان کرد: اگرچه در تهران برخی اتفاقات باعث شد تا افراد شاخص اصلاح طلب اقدام به ثبت نام برای نامزدی انتخابات نکنند، اما در نهایت باید منتظر ماند و دید که در لیست نهایی تایید صلاحیت شدگان شورای نگهبان چه افرادی از جبهه اصلاحات حضور دارند.

احتمالا اصلاح‌طلبان لیست 30 نفره نخواهند داشت

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران ادامه داد: اگر در روند تایید صلاحیت، هیات‌های نظارت برخی دیگر از افراد اصلاح طلب نیز رد شوند ممکن است که لیست کامل وجود نداشته باشد، اما این موضوع هم که اصلاح طلبان اصلا لیست ندهند امر بعیدی است؛ به بیانی دیگر اصلاح طلبان لیست ارائه خواند کرد، اما اگر افراد اصلاح طلب حضور نداشته باشند احتمالا لیست ۳۰ نفره وجود نخواهد داشت.

فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که در میان اصلاح طلبان احتمال سرلیستی چه کسی وجود دارد، گفت: تابحال در این باره صحبتی مطرح نشده و هر صحبتی هم که بوده تنها برپایه حدس و گمان بنا شده، البته اگر خود عارف نامزد می‌شد تا حدودی برخی احتمالات وجود داشت اما باتوجه به شرایط کنونی ما صرفا منتظریم که لیست نهایی تایید صلاحیت ها را دریافت کنیم و بعدا در این باره صحبت شود، اما فکر نمی کنم که در این دوره حداقل موضوع سر لیستی خیلی اهمیت بسزایی داشته باشد .

احتمال سرلیستی کواکبیان را رد یا تایید نمی‌کنم

شریف درباره احتمال سرلیستی مصطفی کواکبیان نیز بیان کرد :من نمی‌توانم این موضوع را تایید و یا رد کنم، زیرا ممکن است سوء برداشتی صورت بگیرد و بقیه دوستان هم به این نظر من خرده بگیردند، اما آقای کواکبیان یکی از نمایندگان شاخص اصلاح طلب در تهران بوده است.

او علت غیاب عارف و لاریجانی در انتخابات مجلس را آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری دانست و افزود: معتقدم یکی از مسائلی که باعث شد این دو نفر در انتخابات شرکت نکنند، آماده شدن برای انتخابات ریاست جهوری ۱۴۰۰ است تا فرصت بیشتری برای سازمان دهی نیروهای خودشان دراختیار داشته باشند، زیرا طبعا تمرکز بر روی برنامه‌های ریاست جمهوری زمان زیادی را از یک فرد طلب می‌کند تا با یک برنامه مشخص برای اداره کشور وارد صحنه انتخابات شوند؛ بنابراین نمایندگی مجلس شورای اسلامی در نهایت ممکن است باعث شود که فرد نتواند وظایف نمایندگی خود را به خوبی انجام دهد.

فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: من معتقدم که اگر هدفشان این باشد که خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کنند اقدام درستی انجام دادند، چرا که هم زمان مبادرت ورزیدن به دو مسئولیت مهم کار بسیار دشواری است و این دو فرد سوابق اجرایی و تقنینی به اندازه کافی دارند که نیازی برای اقدام مجدد به ثبت نام نباشد.

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یکی از اولویت‌های مجلس آینده را قانون گذاری دانست و گفت: معتقدم که وظیفه اصلی مجلس در دو حوزه تعریف می‌شود که یکی بحث قانون گذاری است. امروز ما در این مجلس با انباشت قوانین مواجه هستیم؛ بنابراین باید بسیاری از قوانین منسوخ شده از رده خارج شده و موضوع تنقیح قوانین با جدیت پی گرفته شود تا ما با انباشت قوانین موجه نشویم.

مجلس در بُعد نظارتی ضعیف بود

شریف ادامه داد: دومین مورد هم بحث نظارت است که البته باید بپذیریم که در این مورد دست مجلس خیلی باز نیست، برای مثال الان همین موضوع استیضاح نمایندگان مربوط به بعد نظارتی مجلس است در حالی که شاهدیم تا نمایندگان درصدد استیضاح فردی برمی‌آیند از جاهای مختلف به آنها فشارآورده می‌شود تا بحث استیضاح از دستور کار خارج مجلس خارج شود؛ بنابراین حوزه نظارت باید به جدیت سازمان دهی و سامان دهی شود زیرا ما واقعا در حوزه نظارت مجلس که قوه مجریه بخشی از آن است ضعف داریم.

او تاکید کرد: لازم به ذکر است که انتخاب نمایندگان به عنوان عضو ناظر در شوراهای مختلف هم باید مبتنی بر تخصص‌های لازم باشد و امیدواریم که نمایندگان غیر متخصص انتخاب نشوند زیرا این موضوع باعث تضعیف قوه مقننه کشور خواهد شد.

دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به افرادی که برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند می‌توان چهره مجلس آتی را اصولگرا دانست؟ گفت: اگرچه که بسیاری از دوستان اصولگرا خودشان را از پیش برنده انتخابات می‌دانند اما معتقدم که این قضاوتی شتابزده است زیرا هیچ یک از انتخابات‌هایی که تا به حال انجام شده قابل پیش بینی نبوده است زیرا این از ویژگی‌های رای دهندگان ایرانی است اما در نهایت باید منتظر بود و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد.

فعال سیاسی اصللاح طلب در پایان خاطر نشان کرد: اما آنچه از شواهد پیداست عدم استقبالی است که از سمت چهره های سرشناس اصلاح طلب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش آمد و این شائبه را ایجاد کرد که ممکن است اکثریت نمایندگان این دوره مجلس اصولگرا باشند اما معتقدم که طیف مستقل که به هیچ کدام از دو جریان سیاسی وابسته نیستند ممکن است که حضور پررنگی داشته باشند.


۱۳۹۸/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...