نسخه چاپی

انتقام سخت تیترها/ روزنامه‌ها از شهادت سردار سلیمانی گفتند

مهم‌ترین اخبار و تیتر اصلی بسیاری از رسانه‌ها در دو روز گذشته به حادثه صبح جمعه بغداد اختصاص داشت و دارد.


به گزارش نما، روزنامه‌های داخلی و خارجی هم روز شنبه و بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی تیتر و عکس اصلی خود را غالبا به این اتفاق اختصاص دادند. بیشتر تیتر‌ها رنگ و بوی انتقام دارد یا به طور مشخص «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است» که جمله‌ای از بیانیه رهبری است را منتشر کردند. بسیاری از رسانه‌های خارجی چه در آسیا و چه در دیگر نقاط دنیا هم در تیتر نخست خود با نگاه‌هایی متفاوت به این موضوع پرداختند. جام‌جم نگاهی به صفحات نخست روزنامه‌های کشور و رسانه‌های خارجی انداخته است.

انتقام

اخبار فرهنگ و هنر - با نگاهی که به صفحات اصلی روزنامه‌های شنبه داشتیم، به نظر آمد بیشتر روزنامه‌های داخلی یک روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، تیتر‌هایی زدند که به صورت کنایی یا کاملا واضح به انتقام از عاملان این حمله تروریستی اشاره دارد. مثلا روزنامه آفتاب یزد تیتر زد: «انتقام در راه است»، روزنامه صبح نو نوشت: «بسم‌ا... قاصم الجبارین»، روزنامه صدای اصلاحات هم در تیتر یکش آورد: «پیام ایران؛ انتقام». روزنامه تهران تایمز، روزنامه انگلیسی‌زبان هم هشتگ انتقام سخت را تیتر کرد و به انگلیسی نوشت: «#hardreveng». روزنامه هایی، چون عصر رسانه هم تصویری از حضور رهبر در منزل سردار برای تسلیت گفتن به خانواده شهید سلیمانی منتشر کرد و نوشت: «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است» این جمله‌ای که تیتر یک بیشتر روزنامه‌های صبح شنبه بود، سخن رهبری است که در پیام تسلیت ایشان آمده بود. روزنامه‌هایی، چون کیهان، جوان، مردم سالاری، ابرار، امروز، کلید، تماشاگران امروز و... از روزنامه‌هایی بودند که همین جمله را در تیتر یک به صورت نقل قول مستقیم یا غیرمستقیم از رهبری آوردند. تعدادی از روزنامه‌ها هم مثل سیاست روز و... ترجیح دادند علاوه بر آوردن این تیتر، در صفحه اول خود جایی هم به تیتر‌ها و عناوینی مثل «ققنوس» بدهند که چاشنی احساس و شاعرانگی دارد. تیتر تعدادی از روزنامه‌های کشور که به اشکال مختلف مضمون انتقام در آن پررنگ بود، را آورده‌ایم:

روزنامه فرهیختگان: به نام خدای قاصم روزنامه جام‌جم: #انتقام روزنامه آفرینش: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است روزنامه کاروکارگر: انتقام سخت در انتظار جنایتکاران خواهد بود روزنامه خراسان: اول بسم‌ا... خط خون نقطه پایان سلیمانی نیست/ بهراسید که این اول بسم‌ا... است روزنامه بشارت نو: ترور سردار مبارزه با تروریسم، عبور از خط سرخ



تیتر‌های دلی

تیتر‌های دلی و احساسی هم زیاد زده شد که برخی از آن‌ها خبری بود و حاوی اندکی خلاقیت، مثل تیتر روزنامه پیام ما که نوشت: «حاج قاسم آسمانی شد». روزنامه امتیاز هم در تیتری با همین مضمون در صفحه نخستش آورد: «سردار سلیمانی آسمانی شد» یا روزنامه اسرار که تیتر زد: «سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد».

این دست تیتر‌های خبری برای روزنامه‌ای که فردای رخداد قرار است به چاپ برسد چندان مناسب به نظر نمی‌رسد هر چند با واژگانی زیبا، زیرتیتر‌ها و روتیتر‌های خلاقانه یا تیتر‌های دیگری که در روی جلد می‌آید، تکمیل شود. روزنامه همدلی، اما در آن سر طیف قرار دارد و تیتر سختی زده است؛ سخت از آن جهت که شاید برای همه مفهوم نباشد. این روزنامه روی جلدش نوشته است: «دل شدی!». این تیتر احتمالا اشاره به بخشی از غزل مولانا دارد که می‌گوید: «تو گل بدی و دل شدی جاهل بدی عاقل شدی»، ولی آوردنش به این شکل مختصر برای کسانی که ابیات دیوان شمس را از بر ندارند، چندان قابل فهم به نظر نمی‌رسد. در ادامه تعدادی از این قبیل تیتر‌های حسی و دلی را آورده‌ایم:

روزنامه سازندگی: خداحافظ شهید زنده روزنامه آرمان ملی: تو سلیمان می‌مانی روزنامه اعتماد: غمش در باور ما نیست روزنامه وطن امروز: جانم فدای ایران روزنامه شرق ایران: در سوگ پدر روزنامه هنرمند: سردار صلح روزنامه ابتکار: ترور ابرقهرمان روزنامه اطلاعات: عروج سردار روزنامه رسالت: ایران ملک سلیمانی‌ها روزنامه شهروند: وداع در سپیده‌دم روزنامه قدس: قسم به خون قاسم روزنامه نوآوران: آسمانی شدن سردار آماده شهادت روزنامه کیمیای وطن: قسم به خون قاسم روزنامه ۱۹ دی: سردار قلب‌ها خداحافظ روزنامه اتحاد ملت: خدا هنوز عادل است روزنامه افکار: فرمانده‌ای فراتر از مرز‌ها روزنامه رویداد: امروز پرواز ققنوس روزنامه همشهری: شکوه سردار

دریچه‌ای دیگر

تعدادی از روزنامه‌های تخصصی در حوزه اقتصاد و صنعت با وجود اعلام این خبر روی جلدشان، در تیتر اصلی به این موضوع نپرداختند یا مثل روزنامه فرهیختگان ورزشی از دریچه نگاه خود به آن نگریستند. این روزنامه یکی از تیتر‌های روی جلدش را به این رخداد اختصاص داد و از ادای احترام جامعه ورزش به سردار شهید گفت و تیتر زد: «تو قهرمان مایی».

تعدادی از روزنامه‌ها تیتر‌هایی زدند که نمی‌توان آن‌ها را در قالب‌های آورده شده، جا‌گذاری کرد. مثلا روزنامه بهار در روی جلد خود نوشت: «گزارشی از شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، شهادت سردار سلیمانی؛ تحولی راهبردی در انتظار منطقه / تحولات به نفع جبهه مقاومت» تیتر این روزنامه نشان از نگاه تحلیلی و سخت آن به این اتفاق دارد که باید دید در متن چقدر به موفقیت رسیده است. روزنامه عصر توسعه هم «واکنش‌ها به خبر شهادت سردار سلیمانی» را تیتر کرد. روزنامه جمهوری اسلامی هم تیتری ساده زد و صرفا خبر را اعلام کرد: «به دستور رئیس‌جمهور آمریکا سردار سلیمانی در بغداد ترور شد».

روزنامه‌هایی هم عنصر سوگ را در این رخداد برجسته کردند و مثل روزنامه ایران تیتر زدند: «وطن در سوگ این مرد» یا روزنامه هفت صبح که نوشت: «در سوگ سردار ملی».

چه خبر از آن سوی مرزها؟

خبر ترور و شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دست نیرو‌های آمریکایی از جمعه تا امروز همچنان تیتر یک بسیاری از رسانه‌های جهان است. برای نمونه:

گاردین بخشی از صفحه نخست وب‌سایت رسمی‌اش را برای این موضوع قرار داده است و واکنش‌های مقامات کشور‌های مختلف به‌خصوص آمریکا درباره این حادثه را پوشش می‌دهد.

رسانه‌های عراقی هم به طرق مختلف به این ترور که در بغداد

رخ داد واکنش نشان دادند، اما از مواردی که بیشتر مورد توجه آن‌ها بود، می‌توان به این‌ها اشاره کرد: انتخاب جانشین سردار شهید سلیمانی، بیانیه رهبری و جمله «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است» که خیلی زود صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت.

روزنامه گلوبال تایمز از رسانه‌های اصلی چین نوشت:

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به همراه ابو مهدی

مهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی در یک عملیات تروریستی در بغداد به شهادت رسیده است. «سی. جی. تی. ان» تلویزیون انگلیسی زبان این کشور هم در گزارشی با اشاره به شهادت سردار سلیمانی، بیان کرد، شهادت وی با دستور ترامپ صورت گرفت.

رسانه‌های ژاپن نظیر

«ان. اچ. کی» تلویزیون دولتی این کشور، خبرگزاری کیودو و روزنامه‌هایی، چون ژاپن تایمز و آساهی‌شیمبون هم با انتشار تصاویر و گزارش‌هایی این رخداد را منعکس کردند.

«لس‌آنجلس تایمز» از جمله نشریه‌هایی است که گزارشی درباره زندگی‌نامه سردار سلیمانی منتشر کرد و به تبعات شهادت او پرداخت.

نشریه «فوکوس» متعلق به کشور آلمان شهادت سردار سلیمانی را نقطه اوج مناقشات میان تهران و واشنگتن دانست.

رسانه‌های دیگری، چون بلومبرگ، رویترز، واشنگتن پست، بی‌بی‌سی، نیویورک تایمز، وال استریت و... ضمن اعلام این خبر به واکنش ایران و هشتگ انتقام سخت که توسط ایرانیان در فضای مجازی منتشر می‌شود، پرداختند و از تحولات منطقه، عواقب این حادثه و... گفتند.

۱۳۹۸/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...