نسخه چاپی

مشكلات موجود بر سر راه ساماندهی كودكان كار

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور درباره مشكلات موجود بر سر راه ساماندهی كودكان كار توضیحاتی داد.

به گزارش نما، حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره ساماندهی کودکان کار اظهار کرد: روز گذشته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سازمان بهزیستی کشور دستور داد تا طی ۲ هفته برنامه‌های خود را برای بررسی و رفع چالش‌های ساماندهی کودکان کار ارائه کند.

اخبار اجتماعی- معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ۸۶ درصد کودکان کار شهر تهران اتباع خارجی هستند، گفت: بر اساس آمار‌ها تعداد کودکان کار اتباع خارجی در کلانشهرهایی مانند تهران و البرز تا شهریور ماه امسال بیشتر از سال گذشته بوده است و کودکان کار شهر‌های غربی کشور نیز عمدتاً از اهالی همان شهرها هستند.

وی افزود: یکی از چالش‌های اساسی در ساماندهی کودکان کار سیاست‌های مهاجرتی است، چراکه اکثر کودکان کار اتباع خارجی، اوراق هویتی ندارند و برخی از آن‌ها هم به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند و برخی هم مهلت ویزای‌شان تمام شده است، اما همچنان حضور دارند و فقط تعداد کمی از کودکان کار اتباع خارجی هستند که به صورت قانونی و با اوراق هویتی درست در خیابان‌های شهر تهران فعالیت می‌کنند.

فرید با بیان اینکه عدم اقدام مناسب معطوف به نتیجه در حوزه کودکان کار اتباع خارجی از دیگر چالش‌های اساسی در ساماندهی کودکان کار است، ادامه داد: توانمندسازی کودکان کار از دیگر چالش‌هایی است که بیشتر گریبان‌گیر کودکان کار ایرانی است که باید اعتبارات آن تخصیص داده شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره علت ساماندهی نشدن کودکان کار گفت: یکی از عواملی که همچنان شاهد کودکان کار در سطح شهر هستیم عدم تکمیل فرآیند رسیدگی به کودکان کار است، به عنوان مثال کار‌های مددکاری و بررسی‌های اولیه برای حضور قانونی و غیرقانونی کودکان کار اتباع خارجی انجام می‌شود، اما نکته حائز اهمیت پس از بررسی‌ها توانمندسازی این کودکان در حوزه‌های مختلف است.

وی ادامه داد: توانمندسازی کودکان کار نیازمند منابعی است که به دلیل نبود منابع کافی این اقدام به طور کامل اجرایی نشده است، به همین دلیل فقط ۵ تا ۱۰ درصد کودکان کار بعد از ساماندهی مجدد به خیابان‌ها باز نمی‌گردند.

فرید اضافه کرد: یکی دیگر از علت‌هایی که باعث می‌شود ساماندهی کودکان کار نتیجه بگیرد، تداوم فرآیند رسیدگی به موضوع کودکان کار است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: پس از شناسایی و ساماندهی کودکان کار و مشخص شدن علت حضور آن‌ها در سطح خیابان‌ها باید سازمان بهزیستی و تمامی دستگاه‌های مربوطه نظارت داشته باشند تا این کودکان دوباره به خیابان باز نگردند، در حالی که این اقدام تاکنون انجام نشده است.

۱۳۹۸/۱۰/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...