نسخه چاپی

سران منطقه با خود تكرار كنند؛ ایران دو پایگاه "آمریكا" را با موشك زد

پاسخ موشكی ایران به آمریكا شاید در ایران امری تقریبا عادی باشد اما قطعا برای افكار عمومی منطقه و سران دولت‌های آن بخصوص دولت‌های عربی عادی نیست.


به گزارش نما، ایران به «وعده» عمل کرد و حضور نظامی آمریکا در عراق را زیر ضربه مستقیم بُرد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی ، «گام نخست انتقام» را «قاطعانه» برداشت و دو پایگاه مهم آمریکا در کشور عراق را «هدف مستقیم موشک» قرار داد.

بعد از حدود شش هفت ساعت از اجرای این حمله، هنوز ابعاد آن روشن نشده است اما آنچه پیش از این مهم است، «اجرای وعده» ایران است.

شاید افکار عمومی در ایران برایش عادی باشد و در ذهن خود حتی فراتر از این حمله را طلب کند و حتی شکوه کند که چرا در پاسخ نوعی تأخیر جزئی رخ داد اما آیا کسی متوجه هست که این گزاره در ذهن «افکار عمومیِ» خارج از ایران و خارج از دایره «محور مقاومت» چه معنایی دارد؟

خانم «ین نی لی» (Yen Nee Lee) خبرنگار شبکه «CNBC» آمریکا امروز در یادداشتی نوشت «پاسخ ایران بسیار سریع و خشن» بود و «این خطری واقعی است که می‌تواند از کنترل [آمریکا] خارج شود». توجه کنید که این مسئله در افکار عمومی داخلی ایران چقدر عادی است و در ذهن افکار عمومی عربی و غربی متفاوت است؛ اینجا گاه گفته می‌شد، انتقام سخت کی گرفته می‌شود و آنجا برخی می‌گویند خیلی سریع بود. همچنین خاطرم هست زمانی که سپاه پاسداران تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج فارس بازداشت کرد (۲۲ دی ۹۴)، برخی کاربران عربی مثل بسیاری از کاربران سعودی کل مسئله را زیر سوال می‌بردند و می‌گفتند این اتفاق، هماهنگ شده و نمایشی است و کسی نمی تواند با نیروهای آمریکایی چنین رفتاری بکند. آنها تقصیری نداشتند؛ قدرت تصور چنین چیزی را در «مُخیله» نداشتند و ندارند.

در دوره‌ای که سران و مسئولان دولتی برخی کشورهای همسایه ایران «تصور و جرأت اعتراض» به تصمیم‌های آمریکا را حتی «به ذهن خود راه نمی‌دهند» سخن از «تهدید کردن آمریکا» برای آنان «کابوس» تلقی می‌شود چه رسد به اینکه تهدید عملی شود و دولت یا کشوری رسما اعلام کند که پایگاه‌های آمریکا را می‌زند و عملا این پایگاه‌ها را زیر ضربات موشک‌های بومی خود ببرد.

دولت‌هایی که طی ماه‌های گذشته مکرر رئیس جمهور آمریکا را برای تعرض به ایران تحریک می‌کردند و در جنگ اقتصادی امنیتی همراه واشنگتن و کاخ سفید شدند، اکنون اتفاق بامداد امروز چهارشنبه هشت ژانویه (۱۸ دی) را به خاطر بسپرند و برای اینکه بتوانند درک کنند چه اتفاقی افتاده با خود این جمله را بارها تکرار کنند که «ایران مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی و شنود آمریکا در عراق را با بیش از ده موشک، در هم کوبید» این اتفاق ناگهانی هم نبود بلکه آمریکا در اوج آمادگی و تدابیر از پیش اتخاذ شده زیر ضربه موشک‌های ایران قرار گرفت.

منابع مطلع می‌گویند عین الاسد از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در عراق است و سیزده موشک بر سر آن فرود آمد. ارتش عراق اعلام کرده هفده موشک به آن اصابت کرده است. آنچه موشک‌های ایران در این پایگاه زدند، «مقر عملیات مرکزی» آمریکاست که سامانه‌های ارتباطی و سامانه مخصوص پهپادها و همچنین زیرساخت‌هایی مهم را در خود جا داده است. همچنین پایگاه اربیل نیز که جدیدترین و مهم‌ترین سامانه‌های جاسوسی آمریکا در منطقه را در خود جای داده و به نوعی «مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی» آمریکاست، هدف دست کم پنج موشک قرار گرفته است. نقاط انتخاب شده از نقاط حساس آمریکایی‌ها در عراق است.

۱۳۹۸/۱۰/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...