نسخه چاپی

قیمت مرغ ارزان شد

اسدالله نژاد از افت ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد.


به گزارش نما، حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از افت ۴۰۰ تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته در بازار خبر داد وگفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.

اخبار اقتصادی - وی افزود: با توجه به شرایط فعلی تولید و نرخ مرغ زنده فروش مرغ گرم با قیمت‌های بالاتر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان اجحاف در حق مصرف کننده است که مسئولان ذیربط با اعمال نظارت‌های دقیق باید از گران فروشی در بازار جلوگیری کنند.

اسدالله نژاد با انتقاد از افزایش ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی قیمت هر قطعه جوجه یک روزه نسبت به روز‌های اخیر در بازار اظهار کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی در واحد‌های مرغ داری قیمت فعلی هر قطعه جوجه یک روزه به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسیده که با نرخ مصوب یک هزار و ۲۰۰ تومان فاصله دارد که این امر نشان می‌دهد اگر کنترلی بر هزینه‌های تولید صورت نگیرد بی شک قیمت جوجه در ایام پایانی سال به بالای ۵ هزار تومان خواهد رسید.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با وجود تأکید مسئولان تنظیم بازار در ثبات قیمت مرغ انتظار می‌رود که نظارت دقیقی بر هزینه‌های تولید صورت گیرد چرا که نوسان هزینه‌های تولید تأثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده و بازار مصرف خواهد شد.

او درباره آخرین وضعیت قیمت ذرت و کنجاله سویا در بازار گفت: در حال حاضر ذرت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد عرضه می‌شود، اما کنجاله سویا تفاوتی با نرخ مصوب ندارد این در حالی است که قیمت سایر نهاده‌ها همچون واکسن و دارو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۰۰ درصدی را در بازار تجربه کرده است.

به گفته وی با وجود نوسان چشمگیر قیمت مولفه‌های تولید نسبت به آخرین مصوبه کارگروه تنظیم بازار و عدم اجرا شدن نرخ مصوب مرغ طبق سنوات قبل انتظار می‌رود در کارگروه تنظیم بازار هرچه سریع‌تر جلسه‌ای مبنی بر تعیین تکلیف قیمت جدید مرغ تشکیل شود.
مشکلی در تأمین مرغ بازار شب عید نداریم

اسدالله نژاد با اشاره به اینکه مشکلی در تولید و جوجه ریزی مرغ بازار شب عید نداریم، بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته مبنی بر جوجه ریزی در واحد‌های مرغ داری مشکلی در تأمین و توزیع مرغ بازار شب عید نخواهیم داشت و همچنان از مسئولان کارگروه تنظیم بازار و سایر متولیان انتظار می‌رود که بر قیمت سایر مولفه‌های تولید اعم از جوجه یک روزه، ذرت، کنجاله سویا، واکسن و دارو‌ها نظارت دقیقی داشته باشند چرا که با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مولفه‌های تولید امکان ثبات قیمت مرغ در بازار وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه قیمت هر کالایی تابعی از قیمت تمام شده است، گفت: اگر مسئولان تنظیم بازار انتظار دارند که مرغ با قیمت پایین به دست مصرف کننده برسد از این رو سایر مولفه‌های تولید باید کنترل و با نرخ مصوب در بازار عرضه شود.

اسدالله نژاد در پایان تصریح کرد: اگر مسئولان ستاد تنظیم بازار بر قیمت نهاده‌های تولید در ایام پایانی سال نظارت دقیقی داشته باشند تا کالا‌ها با نرخ مصوب به دست تولید کنندگان برسد از این رو شاهد حداقل افزایش قیمت در فروش مرغ شب عید خواهیم بود چرا که مرغداران با درک از شرایط فعلی اقتصاد به سود‌های حداقلی قانع هستند، اما قیمت تمام شده دست مرغ دار نیست و تنها دولت به عنوان ابزار حاکمیتی باید بر آن نظارت کند تا اجحافی در حق تولید کننده و مصرف کننده صورت نگیرد.

۱۳۹۸/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...