نسخه چاپی

آمریكا چگونه عراق را ترك می كند؟

سیلی موشكی ایران و مرحله نخست از انتقام سخت ،علاوه بر این كه توان دفاعی و نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را به رخ تروریست‌های آمریكایی و حامیان آن‌ها كشید، حاوی این پیام بود كه این اقدام كه هیمنه و ابهت پوشالی آمریكا را نزد ملت‌های جهان شكست، با اراده‌ای برخاسته از بغض و خشم ایمانی و اعتقادی صورت گرفت كه می‌تواند دامنه اقدامات بعدی را بسیار وسیع‌تر كند.


به گزارش نما، سیلی موشکی ایران و مرحله نخست از انتقام سخت ،علاوه بر این که توان دفاعی و نظامی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران را به رخ تروریست‌های آمریکایی و حامیان آن‌ها کشید، حاوی این پیام بود که این اقدام که هیمنه و ابهت پوشالی آمریکا را نزد ملت‌های جهان شکست، با اراده‌ای برخاسته از بغض و خشم ایمانی و اعتقادی صورت گرفت که می‌تواند دامنه اقدامات بعدی را بسیار وسیع‌تر کند.

ضربه اول را باید ایران می‌زد و این فرایند را آغاز می‌کرد که کرد. اما ادامه این فرایند به گفته دبیرکل حزب ا... لبنان بر عهده جنبش‌های مقاومت در منطقه است. در این شرایط پارلمان عراق متاثر از اقدام غیر قانونی آمریکایی‌ها و اعتراضات شدید شهروندان عراقی، در نشست اضطراری خود طرح اخراج نظامیان خارجی را به تصویب رسانده است،اما واکنش آمریکای سیلی خورده به این مصوبه در روزهای آینده چگونه خواهد بود:الف) تمکین: آمریکایی ها به مصوبه پارلمان تمکین می کنند و مجبور می شوند با تعطیلی پایگاه های خود در عراق نیروهای تجمیعی شان را در کشورهای مجاور یعنی کویت، قطر و امارات سازمان دهی کنند.

این بدان معناست که ترامپ شکست خود را در عراق پذیرفته و رسما به ۱۷ سال نبرد در منطقه پایان می دهد. کاخ سفید در قبال این تصمیم مجبور است فعالیت های نظامی و امنیتی خود را در بغداد به شدت کاهش دهد و این یعنی عراق پیروز یکی از بزرگ ترین شکست های آمریکا در جهان است. البته سایر پاسخ های مقاومت در واکنش به شهادت سردار سلیمانی و سردار ابو مهدی المهندس محفوظ است. به احتمال زیاد نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه دچار چالش جدی خواهند شد. یکی از این چالش ها پشتیبانی نکردن از گروه های تروریستی شرق و شمال سوریه و درنهایت تحویل مستقیم مناطق اشغالی به دولت مرکزی است.ب) عدم تمکین: آمریکایی ها تمکین نخواهند کرد. این سناریو به معنای جنگ مستقیم گروه های عراقی علیه ارتش آمریکاست. همان طور که پیشتر فرمانده کتائب حزب ا... عراق اعلام کرد، پایگاه های آمریکا هدف واکنش نیروهای مقاومت قرار خواهند گرفت.

هشدار این گروه مقاومت به نیروهای عراقی مستقر در اطراف پادگان آمریکایی ها بدین سبب است. در پشتیبانی از گروه های عراقی به طور حتم نیروهای عضو جبهه مقاومت مستقر در سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و حتی گروه های مردمی ضد آمریکایی در عربستان، بحرین و سایر مناطق جهان ورود خواهند کرد و هر پایگاه آمریکایی یک هدف بالقوه محسوب می‌شود. در صورت استمرار واکنش آمریکا به اقدام عراق، منطقه شاهد زایش جدیدی از ساختارهای سیاسی و امنیتی است که نتیجه اش ساخت دولت های ضد آمریکایی است.در هر دو احتمال آمریکایی ها می دانند بودنشان با خسارتی همراه است که نتایجش به مراتب سخت تر از تخمین خسارت های دو جنگ عراق و افغانستان است.از سویی آمریکایی ها با مشکل دیگری نیز مواجه اند. ساختار سیاسی و امنیتی این کشور در معرض خلأ تصمیم سازی است. از یک سو ترامپ محبوبیت خود را از دست داده و از سوی دیگر بسیاری از پست های مدیریتی نهادهای امنیتی این کشور خالی است.

تصمیمات پی در پی ترامپ این خلأ را به وجود آورده و واکنش مقاومت می تواند به شکاف سیاسی درون آمریکا بیفزاید. اما دو نکته مهم دیگر نیز وجود دارد: ۱. آمریکا تصورش را نمی کرد شهادت حاج قاسم و ابو مهدی باعث خیزش اجتماعی شود. شعار کلا کلا آمریکا و ا... اکبر آمریکا شیطان اکبر، صحن عتبات مقدسه را فراگرفت و یک باره شور اجتماعی تمام گروه های سیاسی عراق را متحد ساخت.۲. مقامات عراقی اعلام کردند حضور حاج قاسم به دعوت آن ها بوده است. در میان امت مسلمان حمله به مهمان امری منحوس است و عراقی ها خوب می دانند برای واکنش به این موضوع چه تصمیمی بگیرند. عراق شاید در دوران صدام و حتی ۲۰۰۳ نفعی برای آمریکا داشت اما امروز یکپارچه ضد آمریکایی شده که ثمره خون دو سردار شهید جبهه مقاومت است.

امیر مسروری

۱۳۹۸/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...