نسخه چاپی

‌تاريخچه‌اي كوتاه از روابط نامشروع «سيا»

روابط مخفیانه جاسوس‌ها و جاسوسه‌ها

استعفای پترائوس در پی ماه‌ها تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ایمیلی بوده كه او برای معشوقه‌اش ارسال كرده بود،‌ ایمیلی كه هیچ شباهتی به ایمیل‎هایی كه او برای روسای بخش‎های مختلف سیا ارسال می‌كرده، نداشته است.

به گزارش نما به نقل از قانون، از وقتی جاسوس و جاسوسی وجود داشته، رسوایی اخلاقی هم وجود داشته است، چرا که همیشه مقام‌های ارشد، طعمه خوبی برای سرویس‌های اطلاعاتی دشمن به حساب می‎آیند. معروف‌ترین مثالی که می‌شود به آن اشاره کرد، رابطه غیراخلاقی «جان پروفومو»، وزیر جنگ اسبق انگلیس، در سال 1963 با زنی است که گفته شده با یک فرمانده نیروی دریایی اتحاد جماهیر شوروی نیز رابطه داشته و مظنون به جاسوسی بوده است. پس از گذشت نیم قرن از این رسوایی، هیچ رئیس اطلاعاتی دیگری در غرب به دلیل رابطه غیراخلاقی و ارتباط خارج از چارچوب خانواده از سمت خود استعفا نداده بود تا این‌که روز جمعه در اقدامی غیرمنتظره، ژنرال «دیوید پترائوس»،‌ رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اعلام کرد که به دلیل “قضاوت خود بسیار ضعیف و برقراری ارتباط خارج از چارچوب ازدواج” از سمت خود استعفا داده است.


زنی که پترائوس با او رابطه داشته به سرعت شناسایی شد: “پائولا برادول”، کسی که زندگی‎‌نامه او را در کتابی با عنوان “همه چیز درباره ژنرال دیوید پترائوس” ‌نوشته است.


به گفته “ران کسلر”، گزارشگر بازنشسته اطلاعات که ارتباط نزدیکی نیز با پلیس “فدرال آمریکا” (اف‌بی‌آی) دارد، استعفای پترائوس در پی ماه‌ها تحقیقات اف‌بی‌آی درباره ایمیلی بوده که او برای معشوقه‌اش ارسال کرده بود،‌ ایمیلی که هیچ شباهتی به ایمیل‎هایی که او برای روسای بخش‎های مختلف سیا ارسال می‌کرده، نداشته است. «ویلیام کولبی»، آخرین رئیس سازمان سیا بود که در بحبوحه تحقیقات پس از رسوایی واترگیت و اواسط دهه 1970 به ناگهان پس از 30 سال زندگی مشترک از همسرش جدا شد و با زن جوانی ازدواج کرد و چند سال بعد از سمت خود استعفا داد. البته تمام مقام‌های ارشد سیا که روابط غیراخلاقی داشته‌اند، نتوانسته‎اند مانند کلبی، از این مهلکه بی‌سرو صدا جان سالم بدر ببرند. پس از 11 سپتامبر 2001 یکی از مقام‌های ارشد عملیاتی سیا با یک مامور زن در پارکینگ سازمان، ارتباط نامشروع برقرار کرد و فیلم ضبط‌شده توسط دوربین‌های نصب‌شده در پارکینگ به سرعت منتشر شد. همچنین، پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 یکی از روسای سیا در مقر این سازمان در بغداد، به هم بستر شدن با زیردستانش شهرت یافته بود. گزارش‌های مختلفی از افراد متفاوت به ویژه زنان زیردست او، مبنی بر تخلفات وی به سازمان ارسال شده بود. یک منبع اطلاعاتی در این باره می‎گوید: “این فرد بارها توبیخ شده بود اما هیچ تغییری در رفتارش دیده نمی‌شد.”


یک منبع اطلاعاتی سیا در گفت‌وگو با نشریه فارین پالسی به مورد دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: “در زمان آموزشم در سیا، یکی از کارآموزان شلوار خود را در برابر کارآموزان زن درآورد. او بعدها در انتخابات کنگره شرکت کرد که البته رای نیاورد. او در مبارزه انتخاباتی خود هرگز اشاره‎ای به سابقه خود در سیا نکرد و من مطمئن بودم که سازمان هم هیچ‎گاه درباره فعالیت او اظهارنظر نخواهد کرد.”

در مقابل اما، مسئولان رده‌پایین‎تر سازمان اگر با خارجی‎ها ارتباط برقرار کنند قیمت گزافی خواهند پرداخت. اغلب به این دلیل که از گزارش عملکردشان خودداری می‎کنند و این ارتباط می‎تواند منجر به درز اطلاعات امنیتی شود.


چشم‌پوشی عمدی از تخلفات


در حالی که اداره اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق (ک‌گ‌ب) برنامه‌ای ویژه آموزش زنان (و مردان) برای فرستادن آنان به ایالات متحده برای جاسوسی داشت، سازمان سیا مانند کشورهای غربی دیگر، برنامه‎ای برای استفاده از این تکنیک نداشت. البته روس‌ها هنوز هم از این روش استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سال 2001 مشاور زن، نماینده انگلیس مظنون به جاسوسی برای روسیه شناخته شد. یا در سال 1941 میلادی، اف‌بی‎آی کشف کرد که "جان اف کندی"، ستوان جوان نیروی دریایی، در واشنگتن با "اینگا آرواد"، روزنامه‌نگار دانمارکی، ارتباط دارد، کسی که مظنون به جاسوسی برای آلمان نازی بود.


البته این بازی روش‌های زیادی دارد. این روزها، زنان در بسیاری از پست‌های اجرایی و مدیریتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا حضور دارند. از جمله در بخش غیررسمی سازمان سیا (NOC)، بخشی که نیروهایی را بدون پوشش دیپلماتیک و برای فعالیت در خارج از سفارت‌خانه‎های آمریکا به کشورهای دیگر ارسال می‎کند. اگرچه به گفته سیا، این سازمان برنامه‎ای برای آموزش نیروهای خاص برای ورود به حریم شخصی افراد و جمع‌آوری اطلاعات مهم ندارد، اما ‌به عنوان مثال، یک مامور زن غیررسمی سیا در برزیل تقریبا با تمامی افسران برزیلی رده‎بالای خود ارتباط برقرار کرده بود تا بتواند اطلاعاتی را درباره برنامه‎های موشکی تسلیحات هسته‎ای این کشور به دست آورد. رئیس این زن به فارین‌پالسی گفته است: “برای به دست آوردن چنین اطلاعاتی، تخلفات وی در ارتباط با برقراری رابطه غیراخلاقی، را نادیده می‎گیریم!” این زن حتی به دلیل موفقیت‌هایش به عنوان مامور اول غیررسمی (NOC) سیا به مسکو فرستاده شد، جایی که پس از علاقمند شدن به یک مامور امنیتی فدرال به سرنوشتی نامعلوم دچار شد و ارتباطش با سازمان برای همیشه قطع شد.


داستان‎هایی از این دست، در سازمان اطلاعات آمریکا کم نیست اما پرسشی جدی که امروز ذهن برخی از مقام‎های ارشد سیا را به خود مشغول کرده، عاملی است که دیوید پترائوس را وادار به استعفا کرده است. به اعتقاد آنان، پترائوس می‎توانست تنها با اعتراف به اشتباهش از همسرش جدا شده و به کار خود در سیا ادامه دهد اما استعفای او بدین شکل احتمالا باید دلایلی دیگری داشته باشد که در آینده روشن خواهد شد.

۱۳۹۱/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...