نسخه چاپی

جان كری: دولت بوش در مورد آغاز جنگ عراق عهدشكنی كرد

وزیر خارجه پیشین آمریكا با دفاع از رای معاون رئیس جمهوری سابق این كشور در مورد جنگ عراق گفت، این دولت بوش بود كه "قول" خود را در رابطه با تحولات عراق زیر پای گذاشت.


به گزارش نما، در شرایطی که به گردهمایی حزبی آیووا نزدیک می‌شویم، سناتور برنی سندرز که با ورود آمریکا به جنگ عراق مخالف بود و به آن هم رای نداد، به جو بایدن که به جنگ عراق رای مثبت داده بود، حمله کرد.

اخبار بین الملل - جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا اما جمعه به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «حقیقت این است که یک رئیس‌جمهور و یک دولت به ما وعده دادند که آن‌ها این کار را به عنوان آخرین راه‌حل، پس از بی‌پاسخ ماندن دیپلماسی انجام دهند؛ اینکه اگر آن‌ها قرار است وارد جنگی شوند با مشارکت ائتلافی باشد که آن‌ها به طور فراگیر تشکیل ‌می‌دهند و اینکه این کار را تنها با مشارکت متحدانمان صورت دهند.»

جان کری ادامه داد: «تصورم این است که اعتماد به آن‌ها اشتباه بود و ما بهای سنگینی هم بابت آن پرداخت کردیم. اما این رای دادن به جنگ نبود.»

سناتور سندرز اهل ورمونت اوایل همین ماه به سی‌ان‌ان گفت: جو بایدن رای مثبت داد و کمک کرد تا تلاش برای جنگ با عراق که خطرناک‌ترین خطای سیاست خارجی در تاریخ مدرن این کشور است، پیش برود.

جان کری اما با رد اظهارات سناتور سندرز افزود: «تفاوتی در میان مردمی وجود داشت که احساس می‌کردند باید به رئیس‌جمهور اهرمی بدهند که بتواند صدام را به پای میز مذاکره بازگرداند، بدون اینکه وارد جنگ شوند.»

این سناتور سابق ماساچوست استدلال کرد که بایدن بخشی از این رویکرد بوده است و افزود: «زمانی که این دولت تصمیم گرفت که واقعا وارد جنگ شود، این به معنای آن نبود که شما با آن موافق شدید.»

جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری آمریکا در کمپین انتخاباتی بابت رای مثبت به جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ با انتقاد مواجه می‌شود. بایدن که در دولت باراک اوباما معاون او بود، اخیرا با اشاره به جنگ عراق تاکید کرد: «اشتباهی که مرتکب شدم اعتماد به دولت بوش بود.»

او همچنین گفت: «اشتباهی که مرتکب شدم، اعتمادم به جورج بوش ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود. او به من قول داد تا از آن (رای) برای ورود ناظران به عراق استفاده کند و متوجه شود که در آنجا چه خبر است و آیا آن‌ها تسلیحات کشتار جمعی دارند یا خیر.»

۱۳۹۸/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...