نسخه چاپی

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور تاجیكستان و قرقیزستان؛ درگیریهای مرزی محور مذاكرات

رؤسای جمهور تاجیكستان و قرقیزستان در تماسی تلفنی آخرین وضعیت مرزی بین دو كشور را بررسی كردند.


به گزارش نما، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان در تماس تلفنی آخرین وضعیت مرزی بین دو کشور را بررسی کردند.

اخبار بین الملل - طی این گفت‌وگو، رحمان و جین بیک اف طیف وسیعی از مسائل مربوط به همکاری دوجانبه تاجیکستان و قرقیزستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این زمینه، طرفین با تمرکز بر وضعیت فعلی در مناطق مرزی دو کشور بر اهمیت تداوم مکالمه بین دولتی تاجیکستان و قرقیزستان در زمینه توسعه بیشتر روند مذاکرات در مورد مسائل مرزی تاکید کردند.
دو طرف به منظور جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع در مناطق مرزی در زمینه فعال سازی ملاقات و فعالیت های گروه های کاری دو طرف توافق کردند.

در پایان این گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور تاجیکستان و قرقیزستان وزارتخانه و نهادهای مرتبط دو کشور را به انجام اقدامات لازم در این زمینه موظف کردند.

در تاریخ 9 ژانویه در مناطق مرزی استان های سغد و باتکند قرقیزستان درگیری مرزی رخ داد.

در پی این مناقشه مقامات ذیربط دو کشور در بیانیه ای جداگانه یکدیگر را متهم به آغاز درگیری در این منطقه کردند.

از سال 1991 و پس از استقلال جمهوریهای آسیای مرکزی همواره درگیری در بین مرزهای این کشورها وجود داشته است که بیشترین درگیری بین قرقیزستان و تاجیکستان رخ داده است.

طول کلی مرز دولتی بین تاجیکستان و قرقیزستان 971 کیلومتر را تشکیل می‌دهد که 519 کیلومتر از آن همچنان مورد بحث دو کشور قرار دارد.

۱۳۹۸/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...