نسخه چاپی

رئیس اتاق تهران اعلام كرد:

رشد منفی سرمایه‌گذاری در یك دهه گذشته

عکس خبري -رشد منفي سرمايه‌گذاري در يک دهه گذشته

رئیس اتاق تهران گفت: رقم بودجه‌های دولتی در سال۹۹ معادل ۱۴۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده، كه نشان می‌دهد بودجه شركتهای دولتی، ۶۳۰ درصد افزایش داده است.

به گزراش نما ،مسعود خوانساری، امروز سه‌شنبه ۲۴ دی ۹۸ در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به حادثه تروریستی در عراق که منجر به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی شد، گفت: مراسم تشییع این فرد عالی‌مقام، نمایشی از همبستگی ملت بود؛ اگرچه بعد از آن، متاسفانه دو حادثه بد که یکی کشته شدن عده‌ای از هموطنان در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و به دنبال آن به شهادت رسیدن تعدادی از هموطنان جوان و نخبه کشور بود، رخ داد که در این رابطه، باید به این نکته اشاره کرد که در حادثه هواپیمای مسافربری، اصابت پدافند هوایی ایران به صورت اشتباه به این هواپیما و اعلام دیرهنگام این حادثه و تناقضات مطرح شده در گزارشات راجع به اتفاق مذکور، باعث خدشه‌دار شدن به همبستگی ایجاد شده بین مردم پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی گردید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به شاخص‌های مهم اقتصادی کشور در یکماه گذشته گفت: ظرف ۴۰ سال گذشته، عواملی مثل تهدید تحریم‌ها و سوء مدیریت‌ها به طور متوسط ۱۸ درصد تورم را به دنبال داشته است؛ ضمن اینکه در سال ۹۷ تورم به ۲۶.۷ و در ۷ ماهه ۹۸به حدود ۴۰ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی تورم در ۶ ماهه ۹۸ به میزان ۲۴۳ هزار میلیارد تومان اضافه شده و به این ترتیب نقدینگی از ۱۸۸۳ میلیارد تومان به ۲۱۲۶ میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی است که رشد سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته منفی بوده است.

به گفته خوانساری، در سال‌های ۷۴ تا ۸۴ رشد سرمایه‌گذاری ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده است؛ اما در سال ۹۷ به کمتر از ۱۸ درصد یعنی به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده است. همچنین بررسی ارقام بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۹ با اعداد ارقام بودجه در سال ۷۰ که پروژه های خصوصی سازی شروع شد، داده‌های جالبی را به ثبت رسانده، به نحوی که در سال ۷۰ این رقم ۱۲۰۶ میلیارد تومان بوده که اگر تورم ۹۹ را در آن لحاظ کنیم، کل بودجه شرکت‌های دولتی ۲۰۱ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه رقم بودجه‌های دولتی در سال۹۹ معادل ۱۴۸۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که نشان می‌دهد بودجه شرکتهای دولتی، ۶۳۰ درصد افزایش داشته است، پس نه تنها خصوصی سازی موفق نبوده؛ بلکه کاملا یک اثر عکس هم داشته است، گفت: وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور سال به سال و خیم تر می‌شود و بر این اساس، به لحاظ نرخ استهلاک می توان گفت انباشت سرمایه نه تنها رشد نداشته؛ بلکه کاهش یافته است و با این روند، حتی اگر وضعیت ریسک محیط اقتصادی کشور برطرف شود، به واسطه تضعیف انباشت سرمایه روند تولیدی کشور با مشکل جدی مواجه خواهد شد؛ مگر اینکه وضعیت کسب و کار بهتر و سرمایه گذاری به صرفه‌تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه اگر فضای کسب و کار بهتر و اعتماد عمومی افزایش یابد مشکلات حل می‌شود، گفت: مشکل انباشت کالا در گمرکات وجود دارد که در این راستا، مکاتباتی با ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور انجام شده؛ اما برای حل این مشکل تاکنون اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: بخشی از این کالاها در گمرکات محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که با توجه به انباشت ۱۰ ماهه در حال از بین رفتن و فساد هستند که بر این اساس، شنیده ها حاکی از این است که موافقت وزارت صمت حاصل شده؛ اما بروکراسی بانکی مانع ترخیص این کالاها از گمرکات شده است.

خوانساری در رابطه با فشارهای مالیاتی نیز گفت: در این بخش لازم است تا اصلاحات لازم انجام شود تا بنگاه های تولیدی با توجه به فشارهای اقتصادی و تحریم دچار آسیب نشوند.

منبع: مهر

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...