نسخه چاپی

فقط كار مخالفان انگلیس بی‌اخلاقی بود؟

روزنامه آرمان در گزارشی به ماجرای دستگیری سفیر انگلیس در تجمعی غیرقانونی در تهران پرداخته و تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس را همراه با «شعار‌های غیراخلاقی» دانست


به گزارش نما روزنامه آرمان در گزارشی به ماجرای دستگیری سفیر انگلیس در تجمعی غیرقانونی در تهران پرداخته و تجمع دانشجویان مقابل سفارت انگلیس را همراه با «شعار‌های غیراخلاقی» دانست و تلویحاً از آتش زدن پرچم انگلیس انتقاد کرده است: «برخی از حاضران پرچم انگلستان را به آتش کشیدند تا اعتراض رسمی مقامات این کشور را در پی داشته باشد.» روشن است که هر فرد یا رسانه‌ای می‌تواند موضع خاص خود را در قبال یک تجمع یا کیفیت آن داشته باشد، اما نکته جالب درگزارش این روزنامه آن است که هیچ انتقادی را متوجه انگلیس و اقدام خلاف عرف و غیردیپلماتیک سفیر این کشور در تهران نمی‌کند. در توضیح هم به آنچه وزارت خارجه نوشته بسنده می‌کند: «اولین واکنش رسمی وزارت امور خارجه ایران، واکنش سیدعباس عراقچی بود. معاون سیاسی وزارت خارجه در توئیتی نوشت: «وی بازداشت نشده است، اما به عنوان یک بیگانه ناشناس در یک گردهمایی غیرقانونی دستگیر شد. وقتی پلیس به من اعلام کرد فردی دستگیر شده که ادعا می‌کند سفیر انگلستان است، من گفتم غیرممکن است. فقط پس از مکالمه تلفنی که با او داشتم، با تعجب او را شناسایی کردم. ۱۵ دقیقه بعد او آزاد بود». پس از این اظهارنظر سیدعباس عراقچی، «راب مک ایر» به دلیل رفتار نامتعارف و حضور در تجمعات غیرقانونی توسط دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده و مراتب اعتراض رسمی جمهوری اسلامی به ایشان و دولت انگلیس ابلاغ شد. در این دیدار به آقای مک ایر یادآوری گردید که حضور سفرای خارجی در تجمعات غیرقانونی هیچ تناسبی با مسئولیت‌های ایشان به عنوان نماینده سیاسی کشور متبوع خود ندارد و مخالف مفاد کنوانسیون ۱۹۶۱ روابط دیپلماتیک وین است و دولت انگلستان می‌بایست در این خصوص توضیح دهد.»

این در حالی است که اقدام سفیر انگلیس غیرقانونی بوده، او در حال فیلمبرداری از تجمعی غیرقانونی بوده، و اصل حضور او هم به عنوان یک دیپلمات خلاف موازین است. حسین شیخ الاسلام، کارشناس مسائل بین‌الملل ضمن آنکه حضور سفیر انگلیس در این تجمع را «مداخله در امور داخلی ایران» می‌داند، می‌گوید: «بنده اگر جای عزیزان وزارت خارجه بودم همین امروز عذر سفیر انگلیس را به عنوان یک عنصر نامطلوب می‌خواستم و او را از کشور اخراج می‌کردم.»

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...