نسخه چاپی

شكار جدید پدافند هوایی ایران

سخنگوی پنتاگون می گوید، پهپادی كه در آب های خلیج فارس در حال عملیات محرمانه بوده و با جنگنده های ایرانی درگیر شده است، پریدیتور نام دارد. این پهپاد یكی از پهپادهای پیشرفته آمریكا از نوع MQ و هم خانواده RQ170 است.

به گزارش نما به نقل از فاطر، پنج شنبه شب گذشته به وقت تهران برخی منابع خبری آمریکایی از درگیری دو جنگنده نیروی هوایی ایران با یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا بر فراز آب های خلیج فارس خبر دادند.

وزارت دفاع آمریکا پنتاگون در این باره گزارش دادک « دو هواپیمای ایرانی در ساعت ۴ و ۵۰ دقیقه صبح اول نوامبر با یک پهپاد آمریکایی درگیر شده اند.» وزارت دفاع آمریکا عملیات این پهپاد را نظارتی و محرمانه عنوان کرده بود.

یک روز پس از انتشار این خبر، سردار احمد وحیدی وزیر دفاع ایران خبر رسانه های آمریکایی را تایید کرد و گفت که هفته گذشته یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریایی سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شذ که با اقدام به هنگام و هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح ایران مجبور به فرار شد.

آقای وحیدی گفته بود: ایران به هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد کرده و با اقتدار موثر، اقدام هاییی قاطع و به موقع را معمول خواهد کرد.

جرج لیتل سخنگوی وزار دفاع آمریکا نیز همان روز نوع این پهپاد را پریدیتور عنوان کرد و گفت که جنگنده های ایرانی به سوی این پهپاد دو بار شلیک کرده و حتی پهپاد را تا چند مایل تعقیب کرده اند.

آمریکایی‌ها می گویند که پهپاد پریدیتور وارد خاک ایران نشده است اما ایران ورود این پهپاد به آب های سرزمینی خود را تایید کرده است.

پیشتر، ایران موفق شده بود که یک پهپاد فوق پیشرفته آمریکا از نوع RQ را در حالی که تا حد زیادی به خاک کشور نفوذ کرده بود را رصد و کنترل آن را از اختیار آمریکایی ها خارج کند. آن پهپاد نامش RQ170 بود.

حالا یک پهپاد دیگر قصد ورود به خاک ایران را داشته است، پهپادی که تکنولوژی به کار رفته در آن، در سطح پایین تری از پهپاد قبلی قرار دارد.

پریدیتور از نوع پهپادها MQ است. این پهپاد پیشتر در جنگ لیبی و در حمله نظامی به شهر مصراته به کار رفته بود. پریدیتور برخلاف آر کیو ۱۷۰ فقط هواپیمای شناسایی و جاسوسی نیست، بلکه قابلیت رزم هم دارد.

در حال حاضر، در نیروی هوایی آمریکا تیمی از پریدیتورهای شناسایی مجهز به سیستم شناسایی لیزری و پریدیتور نوع B که برای حمله استفاده می‌شود، ایجاد شده است. در این تیم، پریدیتور شناسایی، اهداف را به وسیله سیستم شناسایی لیزری، پیدا می‌کند و اطلاعات آن را به پریدیتور نوع B ارسال کرده و سپس هواپیمای دوم با استفاده از این اطلاعات به سمت هدف تا ارتفاع ۱۵۰۰۰پایی پایین می‌آید و با ۸ موشک هدایت‌شونده لیزری HELL FIRE و یا بمب های ۲۵۰۰ پوندی خود، به سمت هدف حمله می‌کند.

این پهپاد به همراه یک پهپاد دیگر به نام گلوبال هاوک با انجام ماموریت های شناسایی و تجسسی فراوان، به لحاظ دارا بودن رادار و دوربین های الکترواپتیکی بسیار حساس جایگاه ویژه ای در ارتش آمریکا دارند.

هم اکنون ده ها فروند از این پهپادها در برخی کشورهای منطقه از جمله پایگاه آمریکا در ترکیه موسوم به اینجرلیک مستقر هستند. ارتش ترکیه در مقابله با گروهک پ.ک.ک از اطلاعات بدست آمده توسط این هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می کند.

آنطور که منابع خبری در ایران گزارش داده اند، این پهپاد پیش از آنکه وارد حریم هوایی خاکی کشور شود، در حریم هوایی آب های سرزمینی ایران در خلیج فارس توسط پدافند هوایی شناسایی و با اقدام فوری جنگنده ها و شلیک اخطار، از ادامه مسیر منحرف شده و حریم هوایی ایران را ترک کرده است.

دستیابی ایران به دانش رصد پهپادها و ردیابی اشیاء پرنده، حالا به یک نقطه قابل اتکا برای نیروهای مسلح تبدیل شده است، سامانه هایی که پیشرفته ترین پهپادهای جاسوسی دنیا را به راحتی در بدو ورد به حریم هوایی کشور شناسایی می کنند.

۱۳۹۱/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...