نسخه چاپی

واكنش روسیه به خروج حفتر از مسكو بدون امضای توافق‌نامه آتش‌بس

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به خودداری ژنرال خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان لیبیایی از امضای توافق‌نامه آتش‌بس و خروج وی از مسكو واكنش نشان داد.


به گزارش نما، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در واکنش به خروج ژنرال خلیفه حفتر -فرمانده شبه نظامیان لیبیایی که خود را فرمانده نیروهای ارتش می‌خواند،- از مسکو بدون امضای توافقنامه آتش‌بس گفت ما همچنان به تماس‌ها و مذاکرات خود با طرف‌های جنگ در لیبی برای دستیابی به توافق ادامه خواهیم داد

اخبار بین الملل - وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است که ژنرال خلیفه حفتر، مسکو را به مقصد بنغازی ترک کرده است. حفتر پیش از ترک مسکو گفته بود که هرگز توافقنامه‌ای را امضاء نخواهم کرد که در آن، زمان خاصی برای منحل کردن گروه‌های شبه نظامی مشخص نشده باشد.

این در حالی است که منابع خبری گزارش داده‌اند که به دنبال شکست مذاکرات حفتر با دولت وفاق ملی در مسکو، درگیری‌های نظامی در حومه طرابلس از سرگرفته شد.
طرف‎های درگیر در نبرد طرابلس پذیرفته بودند که اقدامات جنگی را از یکشنبه 23 دی متوقف کنند و قرار شده بود برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، توافقنامه‌ای را در مسکو امضاء کنند.

مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه با حضور هیئت‌های طرف‌های لیبیایی به سرپرستی فایز السراج رئیس دولت وفاق ملی و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی دیروز در مسکو انجام شد.در پایان این مذاکرات 7 ساعته اعلام شد: فایز السراج پیش نویس توافقنامه آتش بس جنگ لیبی را امضاء کرده اما حفتر تا صبح سه شنبه فرصت خواسته‌است تا در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

این در حالی است که برخی منابع خبری، پیش نویس توافقنامه آتش بس دائمی در لیبی را منتشر کرده بودند. انتظار می‌رفت که این پیش نویس در مذاکرات دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج و خلیفه حفتر ژنرال لیبیایی و فرمانده شبه نظامیان در مسکو به امضا برسد که در عمل با خروج حفتر و خودداری وی از امضا، محقق نشد.

پایگاه خبری عربی 21 به نقل از یک منبع لیبیایی با اشاره به بحث و بررسی و تبادل نظر درباره این پیش نویس نوشته بود فایز السراج نخست وزیر دولت الوفاق لیبی با نشستن در کنار ژنرال خلیفه حفتر در جریان مذاکرات جاری در مسکو مخالفت کرد.

پیش نویس توافقنامه آتش‌بس بر وحدت و یکپارچگی لیبی و اینکه بحران لیبی هیچ راه حل نظامی ندارد و نیز بر مبارزه با تروریسم و تجارت انسان تاکید کرده است.

این پیش نویس تصریح می‌کرد که طرف‌های درگیر درباره موارد زیر به توافق دست‌ یافته‌اند : 1-تاکید بر آتش بس که از ساعت صفر روز یکشنبه دوازدهم ژانویه آغاز می شود. 2-مشخص شدن نقاط تماس میان نیروهای درگیر که می تواند سبب پایداری آتش بس با پشتیبانی اقدامات لازم برای ثبات اوضاع در سطح میدانی و بازگشت زندگی طبیعی به طرابلس و دیگر شهرها و پایان تجاوزات و آتش بس هماهنگ شده در طول خطوط درگیری شود. 3-تضمین ورود تمام کمکهای بشردوستانه و توزیع آنها در میان نیازمندان 4-انتخاب (5+5) به عنوان کمیته نظامی متشکل از طرفین همانطور که در پیشنهاد تیم نمایندگی پشتیبانی سازمان ملل آمده است برای اینکه اقدامات زیر را انجام دهد: مشخص کردن خطوط تماس میان نیروهای دو طرف، نظارت بر اجرای آتش بس، تضمین دوام و پایداری آتش بس 5- -انتخاب نمایندگانی برای شرکت در ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی و گفتگوی سیاسی بر اساس آنچه در برنامه تیم پشتیبانی سازمان ملل متحده آمده است. 6- -تشکیل کمیته ای که ماموریت آن پایه ریزی برای گفتگوی لیبی -لیبی از طریق مذاکره و نیز شیوه های فعالیت حل و فصل سیاسی و راه حل هایی برای مشکلات انسانی و بازگشت رونق به اقتصاد لیبی باشد. 7- -این گروهها اولین نشستهای خود را در مسکو برگزار می کنند.

پایگاه عربی 21 نوشت که آتش بس میان دولت الوفاق لیبی و ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر، دوشنبه وارد دومین روز پیاپی خود شد هر چند در جبهه‌های درگیری اطراف طرابلس پایتخت لیبی در موارد نقض شده است .

نشست مولود چاووش اوغلو و خلوسی آکار وزیران خارجه و دفاع ترکیه با سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو همتایان روسی خود برای بررسی پرونده لیبی از روز دوشنبه در مسکو آغاز شد.نشست وزارتی در مقر وزارت خارجه روسیه برگزار می شود تا درباره راه های برقراری صلح و ثبات در لیبی بحث و تبادل نظر صورت گیرد.در این نشست، فایز السراج نخست وزیر دولت الوفاق و خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته و فرمانده نیروهای شبه نظامی لیبی حضور داشتند.

۱۳۹۸/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...