نسخه چاپی

بدهی‌های دولت آمریكا، الان یا الان؟

در حالی كه آمریكا بزرگ‌ترین و ثروتمند‌ترین كشور جهان محسوب می‌شود، رسما بدهكار‌ترین كشور جهان نیزهست. میزان بدهی‌های آمریكا كه روزانه افزایش می‌یابد به وضعیت بغرنجی رسیده است. متن زیر گزارشی از وضعیت بدهی‌های دولت آمریكاست.

مقام معظم رهبری در مورد وضعیت اقتصادی آمریکا می‌فرمایند: «دعا می‌کنند که ثروتمند‌ترین ملت دنیا و دولت دنیا هستند – البته کشور آمریکا کشور ثروتمندى است؛ امکانات طبیعى، زیرزمینى، روى زمینى، همه چیز دارد – اما این‌ها کار ملت آمریکا را به جائى رسانده‌اند که امروز مقروض‌ترین دولت دنیا آمریکاست؛ قروض او، بدهکارى‌هاى او به اندازه‌ى تولید ناخالص ملى اوست! براى یک کشور، از این بد‌تر و بالا‌تر، فضاحتى نیست.» [۱]

ایالات متحده آمریکا را ثروتمند‌ترین کشور جهان می‌دانند. این نه تنها یک تصور عامیانه و عمومی بلکه یک تبلیغات آماری پردامنه در عرصه بین المللی نیز هست. صندوق بین المللی پول نیز رسما بر اساس میزان تولید ناخالص داخلی اقتصاد آمریکا را ثروتمند‌ترین اقتصاد دنیا معرفی می‌کند.

میزان بدهی‌های دولت آمریکا

میزان بدهی دولت آمریکا در حال حاضر مطابق آخرین آمارهای بانک مرکزی آمریکا (فدرال ریزرو)، بیش از ۱۶۲۵۱ میلیارد دلار است. (چون این عدد به صورت روزانه در حال افزایش است و روزانه تقریبا سه میلیارد دلار بر آن افزوده می‌شود نمی‌توان عدد دقیق حال حاضر آن را بیان کرد.)

درک این عدد بزرگ مشکل است از این رو به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که اگر جمعیت آمریکا را مطابق برآوردهای رسمی موجود حدود ۳۱۳ میلیون نفر در نظر بگیریم و عدد دقیق بدهی آمریکا را بر آن تقسیم کنیم به هر آمریکایی حدود ۵۱هزار دلار بدهی می‌رسد.

منظور از قروض دولت آمریکا یا بدهی‌های این دولت میزان کل پولی است که دولت بدهکار است. این میزان در طول ۷۰ سال گذشته در حال افزایش بوده است.

با مراجعه به این سایت می‌توانید به صورت لحظه‌ای میزان بدهی‌های رو به افزایش و میزان درآمدهایی که بدهی‌ها را کاهش می‌دهد و فزونی میزان بدهی بر درآمد را مشاهده کنید.

همانگونه که در جدول فوق ماهده می‌شود از سال ۲۰۰۰ تا کنون نرخ رشد سالانه بدهکاری‌های دولت آمریکا نسبت به قبل از آن بسیار بالا رفته است.

بدهی‌های آمریکا با در نظر گفتن تورم

اما اگر تورم را نیز در نظر بگیریم شکل بدهی‌های خارجی آمریکا کاملا متفاوت می‌شود:

با نظر گرفتن تورم نیز بدهکاری دولت آمریکا از سال ۲۰۰۲ به بعد رشد زیادی داشته است.

میزان بدهی‌های آمریکا نسبت به تولید ناخالص ملی

شایان توجه است که میزان بدهی‌های آمریکا نسبت به GDP این کشور صرفا در سالهای جنگ جهانی دوم ازاوضاع کنونی بدهی‌های دولت آمریکا بد‌تر بوده است و حتی در زمان جنگ جهانی اول و یا دوره جنگهای داخلی آمریکا نیز اوضاع بدهی‌های این کشور به وخامت امروز نبوده است.

طلبکاران دولت آمریکا

اما آمریکایی‌ها به چه کسانی بدهکارند؟ جدول زیر طلبکاران دولت آمریکا را نشان می‌دهد:

«اگر بخواهید آخرین آمارهای بدهکاری دولت آمریکا به کشور‌ها ونهادهای مختلف را مشاهده کنید باید به این لینک بروید».
این آمار‌ها نشان می‌دهد که چین، ژاپن و کشورهای صادر کننده نفت اصلیترین طلبکاران آمریکا هستند. مطابق آمارهای آگوست ۲۰۱۲ چین به تنهایی بیش از ۱۱۵۳ میلیارد دلار و ژاپن بیش از ۱۱۲۱ میلیارد دلار از دولت آمریکا طلبکارند.

منابع برای اطلاع بیشتر و به روز از بدهی‌های آمریکا

منابع زیر برای کسب اطلاع دقیق و به روز از بدهی‌های آمریکا پیشنهاد می‌شود:

۱- سایت رسمی اداره بدهی‌های عمومی که بخشی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

۲- این سایت دریک صفحه خاص امکان دیدن روزانه میزان بدهی‌های دولت آمریکا را فراهم آورده است.

۳- برخی افراد نگران و خوش ذوق آمریکایی برای میزان قروض دولت آمریکا یک ساعت درست‌کرده‌اند.

۴- ساعت‌های پیچیده‌تری نیز طراحی شده است که میزان بدهی‌های آمریکا را با جزئیات بیشتر و لحظه به لحظه ارائه می‌کند.

جمع بندی

آمار‌ها و منابع فوق به خوبی نشان دهنده وضعیت اقتصادی آمریکا می‌باشد. رشد شدید بدهی‌های دولت آمریکا می‌تواند این دولت را در آینده دچار مشکلات شدید خواهد کرد اما سئوال اینجاست که این دولت تا کنون چه برنامه‌ای برای کاستن از این بدهی‌ها داشته است و اگر تا کنون برنامه‌ای وجود داشته است چرا موفق نبوده است؟

در این شرایط تحریم‌ها برای دولت آمریکا که نیاز به کسب در آمد بالا دارد بسیار مضر بوده و در به افزایش بیشتر بدهی‌های منتهی خواهد شد.

[۱] http: //www. leader. ir/langs/fa/index. php؟ p=bayanat&id=۱۰۱۱۳

[۲] http: //www. graphs. net/۲۰۱۲۰۶/worlds-largest-e

[۳] http: //www. gao. gov/special. pubs/longterm/debt
منبع: دیدبان

۱۳۹۱/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...