نسخه چاپی

سودان بار دیگر از مصر به شورای امنیت شكایت كرد

دولت سودان بار دیگر از مصر به دلیل منطقه مورد مناقشه با این كشور معروف به مثلث حلایب، به شورای امنیت سازمان ملل شكایت كرد.


به گزارش نما، منابع سودانی گزارش دادند که دولت این کشور رسما از شورای امنیت خواسته است تا پرونده منازعه این کشور با مصر بر سر مثلث حلایب را در دستور کار سال جاری این شورا قرار دهد.

اخبار بین الملل-تاریخ این شکوائیه به سال ۱۹۵۸ زمانی که دو کشور به رویارویی نظامی در مثلث حلایب نزدیک شده بودند، بازمی‌گردد و خارطوم ارتش مصر را به تلاش برای اشغال این منطقه متهم کرده بود.

اگرچه شکایت سودان از مصر به شورای امنیت یک اقدام روتینی است اما از زمان سرنگونی رژیم «عمر البشیر» در سال گذشته میلادی، این نخستین بار است که سودان علیه مصر در شورای امنیت اقدام می‌کند.

بر اساس این گزارش، مصر در دهه نود مثلث حلایب را پس از درگیری‌های مسلحانه که به کشته شدن شماری از نظامیان سودان منجر شد، تحت سیطره خود درآورده است.

مصر همچنان با درخواست سودان برای مراجعه به دادگاه بین‌المللی در خصوص تعیین سرنوشت مثلث حلایب مخالفت کرده و اصرار دارد که این منطقه متعلق به مصر است.

پیشتر «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان تأکید کرده بود که مثلث حلایب متعلق به سودان است و خارطوم امیدوار است که به سازش درباره این پرونده دست یابد.

مثلث مرزی حلایب ، شلاتین و ابورمادی از زمان استقلال سودان در سال ۱۹۵۶ همچنان منطقه‌ای مورد مناقشه بین مصر و سودان است و خارطوم، مصر را به اشغال این منطقه متهم کرده و تا کنون چندین بار نیز به سازمان ملل شکایت کرده است.

۱۳۹۸/۱۰/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...