نسخه چاپی

دو مقام آمریكا و اتحادیه اروپا درباره «مقابله با ایران» رایزنی كردند

طبق اعلام وزارت خارجه آمریكا، «مقابله با اقدامات تهاجمی و ثبات‌زدای ایران» یكی از محورهای دیدار «مایك پامپئو» با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بوده است.


به گزارش نما، ساعاتی بعد از دیدار وزیر خارجه آمریکا با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه کنفرانس برلین درباره لیبی، آمریکایی‌ها با صدور یک بیانیه خبر دادند، مسائل مرتبط با ایران یکی از محورهای این دیدار دوجانبه بوده است.

اخبار سیاسی- طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور در دیدار با جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره طیف گسترده‌ای از مسائل از قبیل لیبی و ایران رایزنی کرد.

در بیانیه آمده است: «آنها (پامپئو و بورل) درباره تلاش‌های جاری به منظور حمایت از یک آتش بس پایدار در لیبی، بازگرداندن روند سیاسی و پایان دادن به مداخله خارجی در لیبی صحبت کردند. وزیر خارجه (آمریکا) و نماینده عالی (اتحادیه اروپا در زمینه سیاست خارجی) همچنین تعهد مستحکم خود در زمینه تداوم حمایت از حاکمیت لیبی را اعلام کردند».

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه از رایزنی ضد ایرانی پامپئو با بورل هم خبر داده است.

در بیانیه این وزارتخانه تصریح شده است: «آنها (پامپئو و بورل) همچنین درباره هماهنگی ایالات متحده- اتحادیه اروپا درباره طیفی از چالش‌های جهانی از قبیل ضرورت مقابله با اقدامات تهاجمی و ثبات زدای ایران در خاورمیانه صحبت کردند».

رایزنی ضد ایرانی پامپئو با بورل در حالی انجام شده که ارتش آمریکا جمعه (ششم دی ماه) اعلام کرد در حمله تروریستی که به وسیله پهپاد صورت گرفته، سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را به همراه «ابومهدی المهندس»، جانشین رئیس سازمان الحشد الشعبی و چند تن دیگر در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند.

این اقدام غیرقانونی و تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها با مخالفت شدید مقام‌های عراقی مواجه شد و آنها نقض حاکمیت و تمامیت ارضی عراق توسط آمریکا را به شدت محکوم کردند.

پیش از بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره دیدار پامپئو و بورل، خود وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشته بود: «امروز جلسه‌ مطلوبی را با جوزپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در برلین داشتیم و درباره چالش‌های مشترک از جمله راه‌های همکاری مشترک جهت رسیدن به صلح و امنیت بیشتر در خاورمیانه و شمال آفریقا رایزنی کردیم».

رایزنی و دیدار دوجانبه وزیر خارجه آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایط انجام شده که به دنبال تحولات اخیر در رابطه با گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران که به دلیل بی توجهی کشورهای اروپایی باقی مانده در برجام به تعهداتشان برای جبران ضررهای خروج غیر قانونی آمریکا از این توافق انجام شده است، سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان به مکانیسم حل و فصل اختلافات (موسوم به مکانیسم ماشه) متوسل شدند.

به دنبال این اقدام، «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران درباره اقدام تروئیکای اروپایی توضیحاتی ارائه داد و گفت: آنچه اروپایی‌ها شروع کردند مکانیسم حل و فصل اختلافات که در بند ۳۶ برجام مندرج است را می‌خواهند شروع کنند.

به گفته او، «مکانیسم ماشه در بند ۳۷ برجام است و بند ۳۶ به طور اتوماتیک به بند ۳۷ منجر نمی‌شود البته راه را می‌تواند باز کند. ابتدا ایران بود که بند ۳۶ را فعال کرد و مراحل این سازوکار را به پایان رساندیم.

عراقچی افزود: «کشورهای اروپایی به لحاظ حقوقی و سیاسی و حتی به لحاظ منطقی نمی‌توانند این سازوکار را در حالی که ما فعال کرده و به پایان رسانده‌ایم، استفاده کنند. الان زود است در باره خروج از برجام صحبت کنیم».

۱۳۹۸/۱۰/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...