نسخه چاپی

تحریم های كودن و اپوزیسیونی كودن تر

كیهان نوشت:



مواضع برخي گروه هاي اپوزيسيون در دفاع از تحريم ها عليه مردم ايران بي شرمانه است.

پايگاه اينترنتي اخبار روز (وابسته به اپوزيسيون مقيم آلمان) با انتشار اين مطلب نوشت: برخي گروه هاي اپوزيسيون اخيرا در تظاهراتي در كانادا پلاكاردهايي در دست داشتند با مضمون تحريم، آري ماجراهايي از اين دست به گونه هاي مختلف تكرار شده، از اظهارنظرهاي صريح برخي سران اپوزيسيون در دفاع از تحريم تا برخي تحليل ها و موضع گيري ها كه نه صراحتا بلكه در قالبي پيچيده نهايتا تحريم و جنگ را توجيه مي كنند. بايد بررسي كرد كه تا چه اندازه مدافعان اين سياست، ضدمردمي هستند.

سايت مذكور مي نويسد: تحقيق منتشر شده از سوي Peterson Institute for International Economics كه 174 مورد از تحريم هاي اقتصادي را مورد بررسي قرار داده، نشان مي دهد كه سياست تحريم تنها در 34 درصد موارد موفق به دستيابي به اهداف مورد نظر شده كه البته اين آمار مربوط به كل انواع تحريم ها است، از تحريم هاي با اهداف محدود نظير آزادسازي يك زنداني گرفته تا اقدام به تحريم با هدف تلاش براي تغيير رژيم. بررسي فوق نشان مي دهد كه تحريم در كل سياست موفقي نبوده.

اين تحليل خاطرنشان مي كند: هم اكنون آنچه تحت عنوان تحريم هوشمند توسط آمريكا و اروپا در مورد ايران اعمال شده، به تمام بخش ها تسري پيدا كرده، حتي اگر آن بخش ها رسما در حيطه و دايره تحريم قرار نگرفته باشند. و البته اين مسيري است كه هوشمند بودن تحريم ها را منتفي مي كند. تمام هدف تحريم هوشمند آن بود كه حاكميت بر اثر تحريم ها تضعيف شود و نه مردم. البته، انگار براي اثر بخش كردن تحريم ها، تصميم گرفته اند كه بي سروصدا بخش «هوشمند» را هوشمندانه حذف كنند. تحريم بهتر است كودن باشد تا موثر واقع شود!

در ادامه اين تحليل آمده است: در نتيجه گيري تحقيقي كه CHATHAM HOUSE در ژانويه 2012 پيرامون تحريم صادرات نفت خام ايران منتشر كرده آمده است «تاريخ نشان داده كه از زمان ملي شدن نفت ايران در 1951 و وقايع منتهي به سرنگوني دكتر مصدق در 1953، تحريم هاي نفتي جواب نداده و ناكارآمد بوده اند. بازار بين المللي نفت بسيار پيچيده است با بازيگران بسيار و گزينه هاي بسيار متعدد جهت تغيير قيافه معاملات و دادن سر و شكلي ديگر به آن. تحريم هاي نفتي به تنهايي نمي تواند موفقيت آميز باشد.

نويسنده سپس با اشاره به اعمال تحريم هاي ضدانساني در حوزه هاي دارويي، تصريح كرد تحريم كنندگان سابقه كثيفي در كارنامه خود دارند و از اين جهت همراهي با تحريم هاي غرب از سوي اپوزيسيون بي شرمانه است.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...