نسخه چاپی

غیرت ایرانی، در فیس بوك غرق شد

مسئله‌ای كه این روزها در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، سبك زندگی ایرانی- اسلامی است. در حالی كه رسانه‌های مدرن جهان امروز مثل فیس‌بوك، گوگل پلاس، توئیتر و. . . در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را در تغییر سبك زندگی ایرانی و اسلامی و جایگزین كردن مدل غربی به جای آن به كار بسته‌اند و نتیجه این كوشش‌ها باعث شده مهم‌ترین اصل در سبك زندگی اسلامی ما كه همان مفهوم خانواده و ناموس و غیرت و اخلاق است در خطر زوال قرار بگیرد.

به گزارش "نما" روزنامه جوان نوشت:

روزی، روزگاری، فیس بوک
روزی که فیس بوک برای اولین بار در ایران عضو پذیرفت، کسی فکرش را هم نمی‌کرد زمانی اوضاع به منوالی پیش برود که حتی خانواده‌های معتقد و پایبند هم تصاویر بی‌پرده خود و خانواده‌هایشان را در این رسانه عمومی منتشر کنند.

روزهای اولی که ایرانی‌ها تازه با فیس بوک آشنا شده بودند، این شبکه در اذهان عموم، راهی برای پیدا کردن دوستان قدیمی پس از سال‌ها بی‌خبری تلقی می‌شد. این بهانه در کنار سایر مؤلفه‌هایی که در معرفی فیس بوک ارائه شده بود، باعث شد که بسیاری فریب ظاهر دلربای این رسانه اجتماعی جدید‌التأسیس را بخورند و با عضو شدن در آن به دنبال دوستان قدیمی خود بگردند! البته پیش از فیس‌بوک هم سایت‌هایی چون ارکات این خدمات را در گستره‌ای بسیار محدود‌تر ارائه می‌کردند، اما با ظهور فیس بوک انقلابی در جهان ارتباطات مجازی ایجاد شد که در نمونه‌های پیشین سابقه نداشت. این شبکه اما در ایران مهم‌ترین اصل را هدف قرار داده بود، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

تغییر کاربری کاربران!
در روزهای ابتدایی عضویت کاربران ایرانی در فیس‌بوک، اما هنوز از تصاویر خانوادگی به این محیط خبری نبود. با گسترده‌تر شدن مخاطبان ایرانی فیس بوک، کم کم مؤلفه‌های سبک زندگی و ارتباطات آن‌ور آبی شبکه اجتماعی به اعضای داخلی هم کشیده شد و عده‌ای به عنوان بدعت‌گذاران این سبک نو زندگی، تصاویر شخصی خود و خانواده‌‌هایشان را در این شبکه گذاشتند.
این حرکت در ابتدا به مذاق برخی از اعضا خوش نیامد، اما بدعت‌گذاران بی‌پروا به رفتار خود ادامه دادند و این روند در نهایت باعث شد که قبح ارائه عکس‌های خصوصی در محیطی عمومی تا حد زیادی از میان برود و کم‌کم اعضای مخالف هم اقدام به ارائه تصاویر بی‌پرده‌شان در این شبکه مجازی کنند.

فیس بوکی نیستی؛ پس عقب مانده‌ای!
روند گسترش فیس بوک در میان جوانان تا به آنجایی ادامه پیدا کرد که پس از گذشت مدتی، کسانی که عضو این شبکه نبودند از سوی دیگر دوستانشان عقب مانده تلقی می‌شدند و این افراد هم برای اینکه از این تهمت‌ها رهایی پیدا کنند راهی جز عضویت در این شبکه نمی‌دیدند. این مسئله باعث شد که فیس بوک به عنوان نماد مؤلفه زندگی غربی خود را به زندگی ایرانی تحمیل کند و جوانان ساعات شبانه خود را در این محیط خطرناک بگذرانند.

قبح زدایی از انتشار تصاویر بی‌پرده
هر چه زمان می‌گذشت، قبح ارائه تصویر در محیط مجازی فیس‌بوک بیش از پیش ریخته می‌شد و دیگر کسی از اینکه عکس بی‌حجاب دختر خاله یا دختر دایی‌اش را در فیس بوک ببیند، تعجب نمی‌کرد. با گسترش روند ارائه تصاویر نوامیس، این روزها برخی از اینکه تصاویر خواهر و مادر و همسر خود را در صفحات فیس‌بوکی‌شان در معرض دید نامحرمان قرار بدهند، ابایی ندارند و به راحتی در مقابل پیشنهاد دوستانشان که می‌خواهند تصویر همسر یا خواهرشان را ببینند، تصاویر نوامیس‌شان را بر صفحه فیس بوک می‌گذارند و اصلاً مهم نیست که چه کسانی این تصاویر را می‌بینند.

آزادی به چه قیمتی؟
در این میان اگر هم کسی پیدا شود و نقدی به انتشار تصاویر نوامیس داشته باشد، آنچنان از سوی کسانی که اقدام به ارائه تصاویر خانوادگی‌شان در فیس بوک می‌کنند متهم به عقب‌ماندگی و بی‌کلاسی می‌شود که تصمیم می‌گیرد مهر سکوت بر لب بزند. جالب است که این افراد در معرض دید عموم قرار دادن تصاویر خود و اعضای خانواده‌شان را نماد آزادی و تجدد و پیشرفت تلقی می‌کنند.
با گسترش بیش از پیش پدیده نابهنجار انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه‌های مجازی مشخص می‌شود که غربی‌ها به هر قیمتی که شده می‌خواهند با استفاده از رسانه مفهوم غیرت و ناموس را که شاخصه‌های اصلی سبک زندگی ایرانی هستند به لرزه در آورند تا از این طریق راه برای القای سبک زندگی غربی گشوده شود.

رویکردهایی که به دنبال سوء‌استفاده است
این در حالی است که متأسفانه استفاده ما از عناصر ارتباطی مدرن همواره با رویکردی نامناسب همراه بوده است، کما اینکه همین شبکه فیس بوک هم می‌توانست ابزاری برای انتقال باورهای دینی و ارزشی باشد که امروزه به ابزاری برای اشاعه بی‌بند و باری تبدیل شده است.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...