نسخه چاپی

داوران جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

نشست رسانه ای سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره و شهرام كرمی مدیركل هنرهای نمایشی در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر در حال برگزاری است.


به گزارش نما، صبح امروز یکشنبه ۶ بهمن نشست رسانه ای سی و هشتمین دوره جشنواره تئاتر فجر با حضور نادر برهانی مرند دبیر جشنواره، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیران بخش های مختلف این رویداد در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر در حال برگزاری است.

اخبار فرهنگ و هنر - در ابتدای نشست شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی صحبت های خود را با عرض تسلیت برای شهادت سردار سلیمانی و اتفاقات پیش آمده آغاز و از همراهی اهالی رسانه نیز در طول ماه های اخیر قدردانی کرد.

متاسفانه همچنان در حسرت و دغدغه این هستیم‌ که یک نهاد، مرکز یا بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند

کرمی با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره در سال ۶۱ یادآور شد: در طول این سال ها جشنواره توانسته به جایگاه قابل توجهی دست پیدا کند. این جشنواره خیلی زودتر آغاز شده و برگزاری ۳۴ جشنواره استانی زیرمجموعه این جشنواره است و ماحصل این جشنواره را می توانیم در طول برگزاری جشنواره، شاهد باشیم. اهمیت، هدف و تاثیر این رویداد برای همه ما واضح و مبرهن است و اداره کل هنرهای نمایشی نیز این رویداد را به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری مد نظر دارد.

وی با اشاره به چالش های این دوره جشنواره بیان کرد: بخشی از این چالش ها، چالش های همیشگی بوده که سال ها با آن روبرو بودیم. اولین چالش فقدان اعتبار بود که امسال نسبت به سال گذشته با کسر بودجه روبرو و به دنبال کسب اسپانسر بودیم که متاسفانه همچنان در حسرت و دغدغه این هستیم‌ که یک نهاد، مرکز یا بنگاه اقتصادی به برگزاری جشنواره کمک کند اما امسال هم جشنواره هیچ حامی مالی ندارد.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به فشرده برگزار کردن جشنواره بیان کرد: دومین چالش ما تحریم ملی اقتصادی بوده است که به همه امور مخصوصا امور فرهنگی هنری ضربه زده است. امسال با چالش های عمده ای روبرو شدیم اما تلاش کردیم با راهکارهایی بهترین ها را انتخاب کنیم.

کرمی ادامه داد: چالش سوم عدم‌تمایل برخی گروه های نمایشی در چند هفته اخیر بود. من به صراحت عرض کنم که یکی از موضوعات مهم و جدی‌که می تواند موحب شکوفایی تئاتر ما شود همدلی و همراهی همه هنرمندان است. برخی از هنرمندان ما تصمیم گرفتند که در جشنواره شرکت نکنند که تصمیم شان قابل احترام است اما این مساله را به چیز دیگری تفسیر نکنید چون درست است که برخی ترجیح دادند شرکت نکنند اما همدلی و همراهی شان با جامعه تئاتر است.

وی در پایان صحبت هایش از تلاش های نادر برهانی مرند برای برگزاری جشنواره تشکر کرد.

تلاش من این بود که با کمک شورای سیاستگذاری و شهرام کرمی شاهد جشنواره باکیفیت تری باشیم

در ادامه نادر برهانی مرند دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من سعی خواهم کرد گریز کوتاهی به فراخوان جشنواره داشته باشم چون خوراکی است برای آسیب شناسی های آینده. من در نشست های مختلف آسیب شناسی که برگزار شد شرکت کردم که ترجیع بند آنها این بود که اول جشنواره، رویداد عریض و طویلی شده و وسعتش باعث شده از کیفیتش کاسته شود.

وی ادامه داد: نکته دوم درباره رقابت زده شدن جشنواره بود. سومین بحث نیز مساله بخش بین الملل جشنواره بود. تلاش من این بود که با کمک شورای سیاستگذاری و شهرام کرمی این مسایل را در نظر بگیریم تا شاهد جشنواره باکیفیت تری باشیم. اولین مساله کم کردن بخش های رقابتی بود که امسال فقط یک بخش رقابتی داریم. همچنین یک بخش غیررقابتی با ۲۷ گروه تدارک دیدیم و در نهایت قرار بود حتی قبل از انصراف ها بدون بخش ملل تنها میزبان ۵۷ اثر باشیم.

برهانی مرند ادامه داد: اما با توجه به این آسیب شناسی ها علاقه گروه های تئاتری به حضور در بخش رقابتی خیلی زیاد بود و ۲۴۹ گروه متقاضی بخش رقابتی و ۵۰ گروه متقاضی حضور در بخش غیررقابتی بودند در حالیکه کمک هزینه بخش غیررقابتی خیلی بیشتر بود.

دبیر سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اظهار کرد: در بحث بین الملل هم به درستی رقابتی بودن این بخش را برداشتیم. وقتی در بخش ملل مسابقه برگزار می کنیم حداقل باید ۳۰ گروه شرکت کنند که نیمی از آنها خارجی باشند اما امسال وضعیت مالی وحشتناکی داریم و هنوز هم دچار چالش هستیم. پس دیدیم بهتر است برای حضور گروه های خارجی به کیفیت فکر کنیم و این الزام را که حتما از ۱۵ گروه خارجی دعوت کنیم برداریم و پایمان را اندازه گلیم مان دراز کنیم. از طرف دیگر به وجود دیگر بخش ملل مثل بازار بین المللی توجه کردیم که از ۱۳ تا ۱۷ بهمن و با حضور نمایندگان ۲۵ کشور برگزار می شود.

وی درباره تعداد نمایش های حاضر در هر بخش گفت: قرار بود در بخش رقابتی ۳۰ اثر باشد که بعد از انصراف های اخیر ۲۲ اثر داریم. در بخش غیر رقابتی ۲۷ اثر بوده که الان ۱۹ اثر داریم. در بخش ملل حضور ۶ اثر از میان ۷ اثر قطعی شده است. در بخش خیابانی ۲۲ اثر از ۲۳ اثر، بخش رادیو تئاتر ۱۰ اثر از ۱۱ اثر، فجر پلاس ۴۰ اثر در ۸ سالن و دیگرگونه های اجرایی ۴ اثر از میان ۱۸ اثر حضور دارند.

تلاش ما این بود که برای جایگزین کردن نمایش های انصرافی به فراخوان پایبند باشیم و از نمایش های ذخیره دوم و سوم در هر بخش استفاده کنیم

برهانی مرند ادامه داد: در بخش رادیو تئاتر و خیابانی جشنواره تئاتر فجر نمایش هایی هم در تجلیل از سردار سلیمانی و اتفاقات سقوط هماپیما در نظرگرفته شده است.

وی اظهار کرد: تلاش ما این بود که برای جایگزین کردن نمایش های انصرافی به فراخوان پایبند باشیم و از نمایش های ذخیره دوم و سوم در هر بخش استفاده کنیم.

برهانی مرند با اشاره به انتشار کتاب های مختلفی که در این دوره منتشر می شود به معرفی داوران جشنواره پرداخت و گفت: مسعود دلخواه، رضا مهدی زاده و کیومرث مرادی داوران بخش رقابتی و محید صالحی و علیرضا استادی داوران بخش خیابانی هستند. قرار نبود امسال به دلیل مشکل بودجه رادیو تئاتر در جشنواره باشد اما خود دوستان معاونت صدا و مرکز هنرهای نمایشی رادیو بخش اعظم هزینه ها را تقبل کرده و ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی و فریدون محرابی داوران رادیو تئاتر هستند.

دبیر جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر درباره بخش بزرگداشت این دوره گفت: امسال قرار است برای کریم اکبری مبارکه، آندرانیک خچومیان، حسین عاطفی و مهدی نظیری پیشکسوت تئاتر شهرستان بزرگداشت برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت بلیت آثار حاضر در جشنواره سی و هشتم نسبت به دوره گذشته افزایش نداشته و سایت تیوال بلیت فروشی جشنواره سی و هشتم را عهده دار است، اعلام کرد: جای یک سایت جامع با اطلاعات کافی و ۲ زبانه در جشنواره خالی بود از همین رو قرار است اولین سایت جامع جشنواره تئاتر فجر رونمایی شود که شامل اطلاعات ۳۷ دوره گذشته این جشنواره می شود و دوستان‌ می توانند همه اطلاعات را رصد کنند.

بعد از سخنان نادر برهانی مرند، بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ با اهالی رسانه اختصاص پیدا کرد.

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به فقدان شفافیت مالی اداره کل هنرهای نمایشی که باعث سوءاستفاده برخی هنرمندان انصرافی از جشنواره شده و در عوض قرار است بعد از جشنواره در سالنی دولتی اجرا داشته باشند یا حتی داور جشنواره باشند، توضیح داد: درباره ماجرای شفاف سازی باید بگویم که یک ضرورت است و خیلی اهمیت دارد. ما از سال گذشته از این مساله تبعیت کردیم. از ابتدای سال هزینه تمام رویدادهایی که برگزار می کنیم، مشخص است اما یک کمیته درباره اطلاع رسانی آن تصمیم می گیرد.

با انصراف برخی گروه ها تمام برنامه های ما دچار اخلال شد و بیشتر از ۳۰ گروه اعلام انصراف کردند و متاسفانه برخی از این‌ گروه های انصرافی اصلا در جشنواره نبودند

وی درباره حمایت از گروه های انصرافی، تأکید کرد: درباره اینکه من از گروه های انصرافی حمایت می کنم باید بگویم که‌ وظیفه من و دولت حمایت از همه اقشار و گروه های هنری است. دفاع من از جایگاه هنری افراد است اما دوستانی که انصراف دادند خودشان باید پاسخگوی دلایل عدم تمایلشان برای حضور در جشنواره باشند که مطمئنا عواطف و احساسات فردی وگروهی پشت این تصمیم بوده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی یادآور شد: با انصراف برخی گروه ها تمام برنامه های ما دچار اخلال شد و بیشتر از ۳۰ گروه اعلام انصراف کردند و متاسفانه برخی از این‌ گروه های انصرافی اصلا در جشنواره نبودند. البته هم من و هم برهانی مرند برای جلوگیری از دودستگی وارد عمل شدیم زیرا برخی می خواستند بازگردند اما شرایط برایشان فراهم نبود.

کرمی اظهار کرد: ما در شرایط پیش آمده یک خلاء احساس کردیم که در چنین شرایطی باید چه کرد و آیا این ظلم در حق گروه هایی که به دلیل کمبود ظرفیت نتوانستند در جشنواره شرکت کنند، نیست. تمام تلاش من این بود که فضای دوقطبی به وجود نیاید و قطعا خود گروه ها می‌توانند پاسخگوی دلیل انصرافشان باشند. از تلاش های نادر برهانی مرند در این شرایط و تلاش برای ایجاد همدلی اهالی تئاتر سپاسگزارم. نباید این عدم تعامل را به فضای دیگر و جریان دیگری ربط دهیم.


۱۳۹۸/۱۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...