نسخه چاپی

واكنش سازمان شیلات به خبر "خطر اخراج قشم از یونسكو جدی شد"

عکس خبري -واکنش سازمان شيلات به خبر "خطر اخراج قشم از يونسکو جدي شد"

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران به موضوع خطر خروج ژئوپارك قشم از فهرست جهانی یونسكو و مباحث مطرح شده در خصوص عملیات ساخت مركز پروش میگو و مجوزهای صادر شده برای این اقدام واكنش نشان داد.

به گزارش نما ،حسین‌علی عبدالحی در واکنش به خبر روز گذشته ایسنا، با عنوان "خطر اخراج قشم از یونسکو جدی شد"؛ اظهار کرد: به استناد قانون حفاظت از منابع آبزی جمهوری اسلامی ایران و قانون نظام جامع دامپروری و آیین‌نامه‌های صدور مجوزهای تولید دام طیور و آبزیان، هرگونه صدور مجوز برای فعالیت‌های تکثیر و پرورش آبزیان (میگو، ماهی و ...) نیازمند استعلام از مراجع هشت‌گانه به استناد ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی ماده ۵ قانون جامع دامپروری و تبصره‌های ۱ و ۲ مربوطه از اداره کل محیط زیست استان و یا شهرستان، شرکت آب و فاضلاب استان و یا شهرستان، شرکت توزیع نیروی برق استان و یا شهرستان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و یا شهرستان، مدیریت امور اراضی استان و یا شهرستان، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و یا شهرستان، بنیاد مسکن و شرکت مخابرات است.


وی ادامه داد: براساس تبصره ۱ نیز مسئولیت نظارت بر رعایت ضوابط مربوط به هر یک از دستگاه‌های مذکور توسط متقاضی بر عهده همان دستگاه است. همچنین براساس تبصره ۲ با توجه به ویژگی‌ها و شرایط استان‌ها، استعلام از سایر دستگاه‌هایی که از آنها ذکر نام نشده است با تایید ستاد هماهنگی امکان‌پذیر است.


معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: برحسب تبصره ۱ هر یک از دستگاه‌های فوق‌الذکر در صورت مغایرت قانونی با موازین ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مجاز به قبول یا رد استعلام (درخواست مجوز فعالیت) خواهند بود.


به گفته وی، از سال ۱۳۹۱ با ابلاغ قانون نظام جامع دامپروری توسط وزیر جهاد کشاورزی و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوطه، صدور مجوزها برای دام، طیور و آبزیان از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و براساس استعلام‌های فوق‌الذکر صورت می‌پذیرد و سازمان شیلات ایران هیچگونه مجوزی را صادر نمی‌کند.


عبدالحی در پایان گفت: بدیهی است مجوزهای صادره قبل از سال ۱۳۸۵ ( تاریخ تایید اعلام منطقه ژئوپارک توسط یونسکو)، مشمول موضوع نخواهد بود و عملا از مباحث مطروحه مستثنی خواهد بود.


 به گزارش ایسنا، مدتی است واگذاری اراضی در محدوده طولانی‌ترین غار نمکی جهان به مرکز پرورش میگو و صدور مجوز برای این اقدام، به عنوان تهدید جدی برای ژئوپارک قشم و خروج آن از یونسکو اعلام و مباحث زیادی در خصوص صادرکنندگان مجوز این طرح نیز مطرح شده است.


این موضوع به حدی بود که روز گذشته (یکشنبه) علیرضا امری‌کاظمی ـ مدیر ژئوپارک جهانی قشم و سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قشم - در گفت‌گو با ایسنا، با اعلام این‌که تخریب حریم میراث طبیعی ملی و جهانی «غار نمکی» قشم طبق مستندات قانونی جرم است، گفته بود که با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات قضایی متعدد برای جلوگیری از این تخریب، عملیات ساخت مرکز پروش میگو نه تنها متوقف نشده، بلکه همچنان ادامه دارد و خطر خروج ژئوپارک قشم را از فهرست جهانی یونسکو، جدی کرده است.

۱۳۹۸/۱۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...