نسخه چاپی

فعال اصلاح‌طلب: در عمل از برجام چیز زیادی باقی نمانده است

در یك جواب تك كلمه‌ای می‌توان گفت بله، ولی با یك كلمه نمی‌توان به این موضوع پاسخ داد. برجام توافقی است كه در عمل از آن چیز زیادی باقی نمانده...

به گزارش نما مجید تفرشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سؤال که «به نظر می‌رسد دولت انگلیس رفته رفته مواضع خود را در بحث برجام تغییر می‌دهد، آیا به نظر شما انگلیس در این زمینه رویکردی نزدیک به امریکا را دنبال می‌کند»، می‌گوید: «در یک جواب تک کلمه‌ای می‌توان گفت بله، ولی با یک کلمه نمی‌توان به این موضوع پاسخ داد. برجام توافقی است که در عمل از آن چیز زیادی باقی نمانده...» و در عین حال تأکید می‌کند که باز هم بهتر از هیچی است: «اما من معتقدم که در وضعیت کنونی، اسکلت برجام هم از نبودن آن مفیدتر است».

او در بخشی دیگر از این مصاحبه می‌گوید: «اکنون رویکرد انگلیس در زمینه توافق هسته‌ای بر دو اصل استوار است. نخست اینکه فعلاً در برجام با همین شرایط باقی بماند و دوم اینکه به سمت متقاعد کردن طرفین ذی‌نفع برجام برای مذاکره جهت رسیدن به یک توافق جدید با رویکردی جدید قدم بردارد، تا دغدغه‌های دیگر امریکا از بین برود و ترامپ به خواسته خود برای یک توافق جدید پر سر و صدا با ایران برسد... انگلیس تصور می‌کند که توافق جدید می‌تواند راهکاری برای خروج از بن بست باشد».

به گفته خود این فرد، از برجام تقریباً چیزی باقی نمانده است، برای همین است که تحلیل و ایده پردازی در مورد آنچه برجام خوانده می‌شود، به نظر بیهوده و در مثل، آب در هاون کوبیدن است. اما باز ترجیح می‌دهند در مورد آنچه نیست، حرف بزنند!

این رویکرد، تحلیل رادیو فرانسه در سال ۹۲ را به یاد می‌آورد که درباره سیاست خارجی دولت روحانی گفته بود: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد».
منبع: روزنامه جوان

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...