نسخه چاپی

ترامپ و اردوغان درباره سوریه و لیبی گفت‌وگو كردند

سخنگوی كاخ سفید با صدور بیانیه‌ای در صفحه‌ توییتر از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور آمریكا و تركیه در خصوص تحولات سوریه و لیبی خبر داد.

به گزارش نما، «جود دیر» یکی از سخنگویان کاخ سفید در صفحه توییتر خود از گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته (دوشنبه) «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص تحولات سوریه و لیبی خبر داد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی کاخ سفید در صفحه توییتر خود در خصوص گفت‌وگوی ترامپ و اردوغان نوشت: «دو رهبرف در خصوص لزوم حذف مداخله خارجی و حفظ آتش‌بس در لیبی تأکید کردند. رهبران دو کشور همچنین توافق کردند که خشونت‌های ادلب، سوریه نیز باید متوقف شود».

در پی نقض مکرر آتش‌بس توسط تروریست‌های مستقر در استان ادلب، ارتش سوریه از چند روز پیش پیشروی خود به سوی این استان برای آزادسازی آن از سیطره گروه‌های تروریستی را آغاز کرده است.

«بشار الجعفری» نماینده سوریه در سازمان ملل اخیرا تاکید کرده بود: «تصمیم سوریه برای آزادسازی ادلب از تروریست‌ها تصمیم نهایی است و بی‌بازگشت است».

خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داد که نیروهای ارتش سوریه روز گذشته بعدظهر موفق شدند پیشروی مهمی در جنوب معره النعمان به دست آورند و شهرکهای «الحامدیة»، «بسیدا» و «بابولین» را از تروریست‌ها پس بگیرند.

ارتش سوریه ظرف سه روز گذشته بیش از ۱۰ روستا و شهرک را در جنوب استان ادلب پاکسازی کرده و در آستانه ورود به شهر معره النعمان است که یکی از بزگ‌ترین مناطق استقرار تروریست‌های جبهه النصره است.

ارتش سوریه طی دو هفته گذشته نزدیک به ۳۰ منطقه مهم از جمله منطقه مهم «جرجناز» در اطراف معره النعمان را پس از ۴ سال از اشغال تروریست‌ها خارج کرد.

در خصوص موضوع لیبی نیز، کنفرانس برلین برای این کشور آفریقایی یکشنبه گذشته برگزار شد و نمایندگانی از آمریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزایر، کنگو و چهار سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب در آن حاضر شدند.

تصمیماتی که در این کنفرانس برای حل بحران لیبی اتخاذ شد شامل حوزه‌ها و مسائلی مثل اقتصاد و نفت، توقف دخالت خارجی، احترام به تحریم صدور یا استفاده از سلاح، آتش‌بس، منحل شدن شبه‌نظامیان فعال، و از سرگیری روند صلح در لیبی بود.

هم‌اکنون لیبی تحت اداره دو قدرت است. یکی پارلمان طُبرُق در شرق لیبی و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس (پایتخت) در غرب این کشور که به ترتیب، نیروهای شرق تحت حمایت عربستان، مصر، امارات، فرانسه و روسیه هستند و دولت در طرابلس تحت حمایت ترکیه، قطر و ایتالیاست.

سازمان ملل، دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج، مستقر در طرابلس را به رسمیت می‌شناسد اما شبه‌نظامیان شرق، تحت فشار عربستان و مصر سعی دارند، با زور نظامی، پایتخت را تصرف کنند. جنگ شرق و غرب لیبی از بهار گذشته آغاز شده و تاکنون ادامه یافته و صدها نفر از طرفین کشته شده‌اند.
منبع: فارس

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...