نسخه چاپی

سكوت آمریكا در مورد شایعه هلاكت قاتل سردار سلیمانی در افغانستان

سقوط هواپیمای Bombardier/ Northrop Grumman E-۱۱A آمریكا كه یك مركز فرماندهی سیار برای سازمان سیا محسوب می شود، اتفاقی نیست كه به سادگی بتوان از كنار آن گذشت.


به گزارش نما، بعدازظهر روز گذشته خبری فوری روی خروجی برخی از رسانه‌ها قرار گرفت که از سقوط یک هواپیما در ایالت غزنی افغانستان حکایت داشت.

برخی از مقامات افغانستان این موضوع را تائید و برخی دیگر آن را تکذیب می‌کردند تا اینکه عصر روز دوشنبه گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت سرنگون کردن این هواپیما را که گفته می‌شد متعلق به ارتش آمریکاست برعهده گرفت.

بعد از آن آمریکا نیز به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرد که در حال بررسی این حادثه است.
انتشار اطلاعات بیشتر

بعد از گذشت چند ساعت و انتشار تصاویری از هواپیمای سرنگون شده حقایق بیشتری را در مورد ماهیت این هواپیما منتشر کرد و متعاقب آن برخی روزنامه نگاران مستقل شروع به افشاگری در مورد ماهیت این هواپیما کردند.

از جمله افرادی که در این رابطه به اعلام نظر پرداخته، «فابیو جوزفه کارلو کاریسیو» مدیر پایگاه خبری گاسپا نیوز (Gospa News) است. فابیو متولد ۱۹۶۷ در ایتالیاست و از سن ۱۹ سالگی روزنامه نگاری را آغاز کرده است.

وی در مورد این حادثه می‌نویسد: هواپیمایی که در افغانستان سقوط کرده Bombardier / Northrop Grumman E-۱۱A است که در اصل یک مرکز فرماندهی سیار برای سازمان سیا محسوب می‌شود.

به گفته این روزنامه نگار ایتالیایی، این هواپیما در اختیار مدیر عملیات‌های ایران، عراق و افغانستان در سازمان سیا است. این هواپیما که پیشرفته‌ترین ابزار جاسوسی در آن وجود داشته اکنون توسط دشمن سقوط کرده است.

این خبرنگار باسابقه ایتالیایی در ادامه می‌گوید: «مایکل دی آندریا» ملقب به «آیت الله مایک» که چندی پیش به عنوان مسئول عملیات‌های ایران در سازمان سیا منصوب شد در این هواپیما بود.
آیت الله مایک کیست؟

برخی نویسنده های آمریکایی که با ساختار سازمان جاسوسی (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا / ‏سیا) آشنایی دارند پس‬ از ترور سردار قاسم سلیمانی که به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام شد، فردی به نام «مایکل دی آندریا» (Michael D'Andrea)، رئیس عملیات ایران در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ( سیا)، را به عنوان مغز متفکر در ترور سردار سلیمانی معرفی کردند.

دی آندریا در سازمان سیا به «شاهزاده تاریکی» معروف است و البته وی پس از آنکه برای رسیدن به امیال خود به دروغ به دین اسلام گروید به «آیت الله مایک» نیز شهرت یافت.

در تاریخ دوم ژوئن ۲۰۱۷ نیویورک تایمز با انتشار گزارشی اعلام کرد که مایکل دی آندریا به عنوان رئیس میز ایران در سازمان سیا منصوب شده است. وی پیش از آن مدیریت مرکز ضدتروریستی سی آی ای (سازمان سیا) در سال‌های ۲۰۰۰ میلادی را برعهده داشته است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز وی در این زمان عملیات جستجو و تعقیب اسامه بن لادن، بنیانگذار و رهبر سابق گروه تروریستی القاعده را بر عهده داشت. همچنین هدایت برنامه سی آی ای (سیا) در «قتل‌های هدفمند پهپادی» نیز برعهده مایکل دی آندریا بوده است. اجرای این برنامه به حذف هزاران مظنون به عضویت در شبکه‌های تروریستی منجر شده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که مایکل پمپئو، وزیر خارجه فعلی و رئیس سابق سازمان سیا به همراه مایکل دی آندریا احتمال دارد اطلاعات دقیق و مهمی درباره اینکه آیا دولت ایران مفاد توافق هسته‌ای را رعایت کرده و یا خیر در دست داشته باشند.

درباره دیدگاه شخصی دی آندریا درباره ایران اطلاعات زیادی در دست نیست. مایکل دی آندریا در ویرجینیای شمالی بزرگ شده و پیوندهای او با سیا به دو نسل قبل باز می‌گردد.

بر اساس گزارش‌های موجود، «مایکل دی آندریا» پس از ازدواج با یک زن مسلمان، به «آیت الله مایک» معروف شد. وی همسرش را در یکی از مأموریت‌های خارجی سیا ملاقات کرد و برای ازدواج با او به دین اسلام در آمد گرچه می‌گویند چندان پایبند اصول دینش نیست.
پیشینه مایک در سیا

«مایکل دی آندریا» شهرت و سابقه‌ای فوق العاده در سازمان سیا دارد، شاید هیچکدام از کارمندان سیا به اندازه او در تضعیف القاعده نقش نداشته‌اند. وی هنگامی که ناظر بر شکار اسامه بن لادن و مدیر برنامه حمله‌های تهاجمی آمریکا با پهپاد بود به «شاهزاده تاریکی» معروف شد. سیا عملیات تهاجمی با پهپاد را تحت رهبری دی آندریا به یمن گسترش داد و بسیاری در سیا، او را یکی از عوامل اصلی در تضعیف و فلج کردن القاعده می‌دانند.

علاوه بر آن، مأمورانی که تحت هدایت دی آندریا کار کرده‌اند نقشی اساسی در به شهادت رساندن «عماد مغنیه» از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان در فوریه ۲۰۰۸ میلادی داشته‌اند. با همکاری اسرائیلی‌ها سیا با بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود، مغنیه را در دمشق به شهادت رساندند.

گفته می‌شود که عملیات شکار «ابوبکر بغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش، نیز تحت نظر وی انجام شده است.
نقش دی آندریا در اغتشاشات ایران

در سال ۹۶ که ایران به صورت محدود درگیر اغتشاشات شد و پافشاری مقامات آمریکایی در حمایت از این اغتشاشات و تلاش آنها برای کشاندن این موضوع به شورای امنیت مشخص کرد که واشنگتن در بروز این وضعیت در ایران دست دارد، نام دی آندریا به میان آمد.

در آن زمان «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا بود و در اظهاراتی در این رابطه گفته بود که سیاست دولت آمریکا در قبال ایران «انتقال مسالمت آمیز» قدرت است و چند روز پیش از صحبت‌های تیلرسون، نیویورک تایمز مقاله‌ای منتشر و در آن عنوان کرد که «چالش به اجرا درآوردن دیدگاه‌های دونالد ترامپ درباره ایران در سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده آمریکا بر دوش فردی به نام مایکل دی آندریا قرار دارد.»
سکوت آمریکا

نکته عجیب در رابطه با سقوط این هواپیمای جاسوسی در افغانستان، سکوت سنگین واشنگتن درباره افراد حاضر در آن است.

آمریکا که بلافاصله بعد از سقوط هواپیمای مسافری اوکراین در ایران، اطلاعات زیادی درباره آن در اختیار کشورهای مختلف قرار داد اکنون درباره سقوط هواپیمای خود سکوت معناداری را اختیار کرده است.
منبع: مهر

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...