نسخه چاپی

پارلمان اردن: آمریكا توافق گازی اسرائیل را بر اردن تحمیل كرد

مخبر كمیسیون انرژی پارلمان اردن فاش كرد كه دولت آمریكا در سال ۲۰۱۶ توافقنامه گاز با رژیم صهیونیستی بر اردن تحمیل كرد.

به گزارش نما، «جمال قموه» مخبر کمیسیون انرژی پارلمان اردن گفت که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آن و پس از وی «جان کری» وزیر خارجه این کشور، امضای توافقنامه گازی رژیم صهیونیستی را بر اردن تحمیل کردند.

قموه در یک برنامه تلویزیونی افزود که دولت «عبدالله النسور» نخست وزیر پیشین اردن همه را گمراه کرده و به نمایندگان گفته بود که توافقنامه‌ای در کار نیست بلکه تنها یک یادداشت تفاهم ابتدایی با اسرائیل به منظور واردات گاز اسرائیل امضا می‌شود که ممکن است اجرایی شود یا نشود.
به نوشته روزنامه «رأی الیوم»، قموه افزود که ما همواره مخالفت خود با این توافقنامه را بنا به دلایل ملی از جمله مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اعلام می‌کردیم و از دیگر دلایل مخالفت با این توافقنامه نیز دلایل اقتصادی بود چرا که درآمد حاصله از این توافقنامه برای اسرائیل که به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد، باعث رونق اقتصادی آن خواهد شد.

اردن سپتامبر ۲۰۱۶ توافقنامه‌ای به ارزش ۱۰ میلیارد دلار به منظور واردات گاز از رژیم صهیونیستی امضا کرده است.

امضای توافقنامه واردات گاز از رژیم صهیونیستی در حالی است که اردن جایگزین‌های دیگری برای واردات گاز از جمله گاز مصر، عراق و الجزائر دارد و در سال ۲۰۱۸ نیز به صورت آزمایشی گاز مصر را وارد می‌کرد.

پمپاژ گاز رژیم صهیونیستی به اردن در حالی است که اعتراضات در این کشور به توافق گازی با این رژیم همچنان ادامه دارد

شرکت برق ملی اردن (نپکو) حدود یک ماه پیش از آغاز پمپاژ آزمایشی گاز طبیعی از شرکت نوبل (NBL) بر اساس قرارداد امضاشده بین دو طرف در سال ۲۰۱۶ خبر داد.
منبع: فارس

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...