نسخه چاپی

عمارت اقدسیه به روزهای پایانی خود نزدیك می‌شود ؟

پیروز حناچی، شهردار تهران قول داده كه تدبیری اندیشیده شود تا این خانه حتی در صورت واگذاری تخریب نشود. او گفته خانه را به افرادی می‌فروشیم كه تمایل به حفظ این بنا به همین شكل را داشته باشند تا آن نگرانی‌ها نسبت به تخریب آن از بین برود. با این وجود این گفته ها برای كسانی كه این نگرانی را مطرح كرده اند تضمین نیست.

19.jpg

به گزارش نما ،ملک ارزشمند عمارت اقدسیه قرار است توسط شهرداری واگذار شود. همین امر واکنش های متفاوتی را بین افراد مختلف ایجاد کرده است. با وجود همه مخالفت ها به نظر می  رسد باید منتظر واگذاری این بنا باشیم.


به گزارش سلام نو، این خانه به خانه شهرداران معروف بوده و گفته می شود تا پیش از شهرداری ملک مدنی این عمارت برای سکونت شهرداران استفاده می شده است. این بنا در دوره پهلوی دوم با سبک و سیاق قاجاری ساخته شده است.


محمود احمدی نژاد در سال 84 و در فیلم انتخاباتی خود تصاویری از این خانه ارزشمند قرار داد و ادعا کرد به خاطر ساده زیستی اش در این خانه سکونت نداشته است. هرچند او اولین کسی نبود که از سکونت در این عمارت خودداری کرد.


این خانه متعلق به محمد ظهیری بوده است. محمد ظهیری فرزند عبدالحسین ظهیری (فرش فروش) در 23 اسفند سال 1299 در ملایر متولد شد. او پس از انجام تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده کشاورزی کرج شد و لیسانس در رشته کشاورزی عمومی و آبیاری گرفت و به استخدام شهرداری تهران در آمد و به اداره لوله کشی آب تهران منتقل شد. محمد ظهیری از موسسین اولیه کانون مهندسین ایران بوده است.


آن طور که مهر گزارش داده مدتی این عمارت در اختیار سازمان فرهنگی هنری قرار گرفته و تحت مدیریت یکی از هنرمندان (شهره لرستانی) به خانه هنر تبدیل شده و محلی برای گردهمایی هنرمندان پیشکسوت بود. مدتی نیز به دبیرخانه فیلم شهر تبدیل می‌شود تا زمانی که تصمیم می‌گیرند این عمارت تاریخی با معماری فاخر را که البته نه ثبت میراثی است و نه هنوز در لیست بناهای ارزشمند قرار گرفته است را به مکانی برای ملاقات‌های خارجی مدیران شهری تبدیل کنند. گاهی پروفسور سمیعی که به تهران می‌آمد شهرداری در این خانه از وی میزبانی می‌کرد اما بیشتر محل گفتگوهای مدیران شهری با میهمانان خارجی بوده است. این عمارت حدود ۵۰۰ متر زیربنا دارد با حیاط نزدیک به ۲۰۰ متر و زیرزمینی که مجهز به وسایل ورزشی است. در طبقه اول آن می‌توان یک اجتماع ۴۰ نفره را میزبانی کرد.


سیده فاطمه ذوالقدر، فاطمه سعیدی، پروانه سلحشوری، فریده اولادقباد و طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی پنج نماینده ای هستند که به این واگذاری اعتراض کرده اند و به به وزرای کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تذکر داده اند و خواستار بررسی بیشتر شده اند.



21.jpg

در متن تذکر این نمایندگان آمده است: به لحاظ ساخت منحصر به فرد و معماری فاخر این امارت لازم است وزیر میراث فرهنگی ورود کند و چنانچه قابلیت ثبت به عنوان اثر فرهنگی را دارد، هر چه سریع‌تر اقدام نماید. وزیر کشور نیز باید توجه داشته باشد که شهرداری تهران نمی‌تواند بدون بررسی و کارشناسی لازم جهت تأمین بودجه خود از فروش چنین امارتی استفاده نماید. لازم است اطلاعات این امارت و نتیجه اقدام کارشناسی اعلام و حسب نتیجه اقدام لازم صورت گیرد.


حجت نظری با بیان اینکه ابهامی در فروش این ملک وجود دارد، اظهار کرده می خواستم درباره وضعیت ملک با توجه به طرح تفصیلی اطلاعاتی به دست آورم و متوجه شدم شهرداری دسترسی اعضای شورای شهر به طرح تفصیلی را بسته است. حتی این دسترسی برای آقای سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم محدود شده و این موضوع بر ابهامات می افزاید.


پیروز حناچی، شهردار تهران قول داده که تدبیری اندیشیده شود تا این خانه حتی در صورت واگذاری تخریب نشود. او گفته خانه را به افرادی می‌فروشیم که تمایل به حفظ این بنا به همین شکل را داشته باشند تا آن نگرانی‌ها نسبت به تخریب آن از بین برود. با این وجود این گفته ها برای کسانی که این نگرانی را مطرح کرده اند تضمین نیست.


محمود میرلوحی، عضو شورای شهر معتقد است این عمارت ویژگی هایی که به آن میراث فرهنگی اطلاق بشود را ندارد. به گفته او این خانه سال 54 پروانه ساخت و در سال 69 پایان کار گرفته است. میرلوحی همچنین گفته ساختمان‌ها به چند دلیل ممکن است حفظ شوند؛ حادثه ویژه‌ای در آنجا اتفاق افتاده باشد یا شخصیت خاصی در آن خانه زندگی کرده باشد؛ اما هیچ کدام از این ویژگی‌ها شامل خانه خیابان گلستان نمی‌شود.

منبع سلام نو

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...