نسخه چاپی

ادعای دیواندری درباره استعلام مراجع امنیتی

مدیرعامل سابق بانك ملت در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: استعلام بانك‌ها از مراجع امنیتی برای تأیید افراد از سال ۹۳ اضافه شده است.

به گزارش نما، در ادامه بیست و چهارمین علی دیواندری مدیرعامل بانک‌های ملت و پارسیان، دیواندری اظهار کرد: اینکه کسی بخواهد برای تأسیس بانک پیشنهادی بدهد شوخی‌ای بیش نیست، چون این کار امکان‌پذیر نیست. از نماینده دادستان می‌خواهم راجع به حرف‌هایی که دستغیب راجع به روابط من با برخی از افراد گفته است تحقیق شود و من هم آمادگی دارم اسناد را ارائه کنم.

وی افزود: آقای آرام من هیچ وقت در دادگاه نگفتم که شما مرتکب کار خلافی شدید یا برخی از حقایق را نگفته‌اید.

مدیرعامل سابق بانک ملت اظهار کرد: تا زمان مدیریت من 285 میلیون دلار از وجوه نفتی تسویه شده است. این پول‌ها در اختیار آقای باختری قرار گرفتند و آقای باختری نفت‌ها را فروخته است.

وی درباره باختری نیز گفت: باختری بنا به اظهار وکیلش در سن 18 سالگی دستگیر شده است اما توسط دستگاه قضا عفو می‌شود. اگر او عنصر خطرناکی بوده دستگاه قضا او را آزاد نمی‌کرد و ثانیا وی با ارگان‌های دولتی مثل شرکت نفت همکاری داشته و آنها از این همکاری ایرادی نگرفتند؛ پس جناب آقای قهرمانی دور از انصاف است که مختاری را به سازمان منافقین پیوند دهد.آقای باختری هنوز هم فعال است و کار تجاری انجام می‌دهد.

در این لحظه قاضی موحدی‌زاد خطاب به دیواندری گفت: شما می‌فرمایید بانکی هستید اما هنوز مشخص نمی‌کنید که چگونه به این اشخاص پول داده شده است؟ شرکت‌ها کاملاً تحت نظر بانک و وابسته به شما بوده که اعضای هیأت مدیره را خودتان تعیین کردید و حتی کشتی خریدید، پول را دادید و بعد مصوبه گرفتید.

دیواندری پاسخ داد: من تمام اسناد را ارائه دادم که در خرید کشتی نقشی نداشتم.

در این هنگام قهرمانی نماینده دادستان در ارتباط با لزوم استعلام از مراجع امنیتی توسط شخص آقای دیواندری هنگام همکاری با بعضی از اشخاص صحبت کرد.

دیواندری پاسخ داد: آقای قهرمانی! استعلام از مراجع امنیتی در مصوبه در آن هنگام وجود نداشته و از سال 93 اضافه شده است.

قاضی موحد گفت: بحث این است که نظام مجوز و مأموریت خاصی به شما داده و در عین حال برای شما چارچوب تعیین کرده اما شما چارچوب آن را رعایت نکردید. شما باید از وزارت اطلاعات استعلام می‌کردید که آیا آقای سعادتی و... مورد تNیید هستند یا نه.

در این هنگام دستغیب از میان حضار برخواست و گفت: در سال‌های 91 و 92 پولی که از "سومو" به حساب بانک ملت رفته است، متعلق به وزارت نفت بوده است. من تحقیق کردم پولی که از "سومو" گرفتیم نیز طی پروسه 7-6 ماهه به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داده نمی‌شد.

دیواندری در پاسخ به اظهارات دستغیب اظهار کرد: آقای دستغیب دو نقش ایفا می‌کردند؛ اولین نقش وی این بود که وکیل معرفی می‌کرد و کار تراستی انجام می‌داد و دومین نقش او این بود که وی برای شرکت پخش کار می‌کرده و گازوئیل می‌گرفت و به عراق صادر میکرد. وی بدهکار شرکت پخش است و پولشان را بابت بدهی شرکت پخش به بانک ملت دادند و بانک ملت در اختیار شرکتهای تحت عملش گذاشته است.

مدیرعامل سابق بانک پارسیان در مورد سعادتی گفت: در مورد آقای سعادتی بعد از کنار گذاشتن ایشان از شعبه مرکزی آیا اسنادی مبنی بر تخلف ایشان از مراجع بازرسی وجود دارد یا خیر؟ اگر آقای سعادتی با توصیه اینجانب در پستی بوده است، چرا بعد از خروج من از بانک وی همچنان در پست خود باقی مانده است؟ چرا شرکت داریس در فعالیتهای آقای سعادتی نظارتی نداشته است؟ چرا گزارش تخلف ایشان را مطرح نکردند آیا این نقص در پرونده نیست؟

وی ادامه داد: دستغیب برای خرید کشتی به بانک پارسیان مراجعه کرده و اعلام وی برای خرید کشتی تصمیم شخصی در جهت منافع خودشان بوده و وی انسان بالغ و کاملی است. تمام اسناد داریس نشان می‌دهد که دستغیب برای خرید کشتی از بانک پارسیان وام گرفتند اما ایشان را در کیفرخواست قربانی جلوه دادند.

دیواندری افزود: دستغیب، بدهکار 740 میلیارد تومانی است که نمی‌تواند قربانی باشد بلکه می‌خواهد از پرداخت بدهی فرار کند.

مستشار دادگاه از دیواندری پرسید: مالک واقعی شرکت "امرالد" آقای سعادتی بوده است شما در جریان نبودید رئیس واقعی شرکت امرالد آقای سعادتی بوده است؟

دیواندری پاسخ داد: نه من در جریان نبودم.

متهم دیواندری گفت: دختر من در بیمارستان بود و هنگام جراحی آقای دستغیب با سوءاستفاده از مدیر دفتر من به بیمارستان آمدند و از لطف من سوءاستفاده کردند و به جای گفتن بیمارستان گاندی از واژه هتل گاندی استفاده کردید.

قاضی موحد گفت: آیا سعادتی دو تابعیتی بود؟

متهم دیواندری گفت: زندگی سعادتی در انگلستان بود.

وی در ادامه مدعی شد که بانک پارسیان شکایتی از نکرده است.

در این لحظه نماینده حقوقی بانک پارسیان گفت: از روز اولی که پرونده تشکیل شد ما علیه تمام افرادی که نام آن‌ها در کیفرخواست آمده است شکایت کردیم. البته پرونده‌ای هم در دادسرا درباره آقای دستغیب مفتوح است که تقاضای باز شدن دوباره این پرونده را داریم.

دیواندری گفت: سازمان اطلاعات با وام گیرنده که آقای دستغیب است ارتباط دارد و به خاطر وجود سخایی و از آنجایی که سخایی با دستغیب شریک است این منفعت بوجود آمده است.

قاضی موحد خطاب به دیواندری گفت: شما باید مستند صحبت کنید. از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون مسئولان متعددی از جمله نخست وزیر، معاون اول رئیس جمهور عزل شدند و در دستگاه قضا محاکمه شدند هر چه شما گفتید گوش کردیم اما برای ادعاهایتان سند بیاورید.

در ادامه جلسه دستغیب به عنوان یکی از مطلعان پرونده در جایگاه حاضر شد و گفت: من تمام زندگی خود را کنار گذاشتم و 300 روز به بازرسی رفتم. اگر می‌خواهید از اسم دستغیب استفاده کنید بدانید که شما خودتان سخایی را آوردید.

در ادامه جلسه مستشار دادگاه از متهم دیواندری پرسید که شما چند سفر خارجی رفتید.

متهم دیواندری پاسخ داد: 13 سفر که به طور معمول هر ماه 2 و نیم روز بود.
منبع: تسنیم

۱۳۹۸/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...