نسخه چاپی

لحن نامناسب روحانی جنجالی شد

سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران و فرمانداران فقط در داخل ایران جنجال به پا نكرد، بلكه اشاره تمسخرآلود روحانی به كشور افغانستان باعث اعتراض برخی مقامات و كاربران مجازی افغانستانی و توهین آنان به ایران شد.

به گزارش نما سخنرانی رئیس جمهور در جمع استانداران و فرمانداران فقط در داخل ایران جنجال به پا نکرد، بلکه اشاره تمسخرآلود روحانی به کشور افغانستان باعث اعتراض برخی مقامات و کاربران مجازی افغانستانی و توهین آنان به ایران شد. روحانی در بخشی از سخنرانی‌اش در نقد الکترونیک نبودن انتخابات در ایران، با لحنی نامناسب و همراه با خنده می‌گوید حتی انتخابات افغانستان هم الکترونیک است و حاضران در همایش هم می‌خندند.

برخی مقامات افغانستان، از جمله شاه حسین مرتضوی، مشاور فرهنگی رئیس جمهور افغانستان نوشت: «به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید» و در ادامه مقامات ایران را با توجه به جنگ طولانی در افغانستان به یادگیری ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی از دولت افغانستان توصیه کرد! در پاسخ به او حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور کشورمان نوشت: «جناب آقای شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغانستان، سلام علیکم، مخاطب دکتر روحانی مسئولان ایرانی بودند که گاه کمبود امکانات را بهانه می‌کنند. تجربه خواهران و برادران ما در کشور افغانستان حاوی این درس است که با وجود تمام مشکلات تحمیلی می‌توان در مسیر پیشرفت گام برداشت.»

بسیاری از کاربران افغانستانی هم در واکنش به سخنان رئیس جمهور ایران، روی به تمسخر ایرانی‌ها آوردند؛ اتفاقی که سنگ آن را تمسخر و تحقیر کشور افغانستان توسط روحانی رها کرد. علاوه بر این، اصل مقایسه انتخابات در دو کشور ایران و افغانستان نادرست بود. در افغانستان کل شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری به ۲ میلیون نفر هم نمی‌رسند. آماده کردن تجهیزات انتخابات الکترونیک برای ۲ میلیون نفر کجا و برای بالای ۴۰ میلیون نفر شرکت‌کننده انتخابات در ایران کجا؟! از سویی الکترونیک بودن انتخابات در افغانستان نه به نبود تقلب و افزایش دقت کمک کرد و نه به برگزاری انتخابات سرعت بخشید. تقلب‌های گسترده در انتخابات افغانستان بسیاری از آرای اخذ شده الکترونیک را باطل کرد. از سویی اعلام نتیجه انتخابات ماه‌ها به طول انجامید و در نهایت رئیس جمهور با رأیی زیر یک میلیون نفر برگزیده شد. در ایران، اما گرچه انتخابات ریاست جمهوری کاغذی برگزار شد، اما حدود یک روز بعد نتیجه روشن بود و تقلبی هم انجام نشد. اصل قیاس حسن روحانی نادرست بود و متأسفانه به دلیل نا آشنایی با فضای دیپلماتیک و سخنان خلاف شأن جایگاه ریاست جمهوری باعث رنجیدگی مردم افغانستان و بهانه دادن دست برخی جریان‌های ضد ایرانی در این کشور هم شد.
منبع: روزنامه جوان

۱۳۹۸/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...