نسخه چاپی

اذعان نشریه اسرائیلی به توانمندی سپاه

ایران در عرصه جنگ‌های الكترونیك سرمایه‌گذاری‌های زیادی كرده و این‌امر موجب نگرانی رژیم‌صهیونیستی شده‌است. توانمندی‌های منظومه جنگ‌های الكترونیكی ایران و نظارت بر آن در دست «سپاه پاسداران» است.

به گزارش نما به نقل از فارس، دوهفته نامه اسرائیلی «مدار سنتر» در مقاله‌ای به تحلیل درباره توانمندی در بخش اول این مطلب گفته شد که «جنگ‌های الکترونیک» در عرصه بین‌المللی در این اواخر شاهد تغییر و تحولات بی‌شماری در حوزه میدانی، تئوری و عملی بوده است و یکی از مهمترین این نوع جنگ‌ها که در سال‌ها و ماه‌های گذشته روی داده، حضور فعال آمریکا و اسرائیل به طور خاص و کشورهای غربی به طور عام در این میدان در قبال تنها بازیگر این جنگ‌ها در خاورمیانه، یعنی ایران بوده است.

همچنین گفته شد که ایران طی دو سال گذشته در عرصه جنگ‌های الکترونیک سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده و این موضوع موجبات نگرانی رژیم صهیونیستی را فراهم آورده است، بگونه‌ای که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی این رژیم توصیه‌های اکیدی مبنی بر توجه نهادهای حکومتی به پیشرفت ایران در عرصه جنگ‌های الکترونیک داشته‌اند و از سران این رژیم خواسته‌اند آماده مقابله با حملات ایران در این عرصه باشند.

همچنین گفته شد که در بعد دفاعی ایران تلاش می‌کند، دو هدف اصلی را در حوزه جنگ‌های الکترونیک محقق کند که اولین آن در ایجاد پوششی تکنولوژیکی دفاعی جهت حمایت از تاسیسات و ساختارهای زیر بنایی و محافظت از داده‌ها و اطلاعات حساس در زمینه حملات الکترونیک است و دوم مقابله و مبارزه با حملات الکترونیک در فضای مجازی توسط نیروهای معارض و کشورهای دشمن ایران است.

اما در بخش دوم، این مقاله ادامه می‌دهد که منظومه جنگ‌های الکترونیک و فضای مجازی ایران از شمار زیادی مجموعه‌ها و چارچوب‌های عمومی تشکیل شده که به طور رسمی وابسته به نهادها و ارگان‌های مختلفی است که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند.

یکی از این سازمان‌ها و نهادهای مرکزی و اساسی «کمیته حمایت از فضای مجازی» است که فعالیت‌هایش وابسته به ستاد مشترک ارتش و نیروهای مسلح ایران است و اعضای آن را صرف نظر از افراد نظامی و مسلح،‌ نمایندگانی از وزارتخانه‌های ارتباطات و وزارت دفاع و اطلاعات و صنایع تشکیل می‌دهند.

هدف اصلی این هیئت در توسعه و گسترش نظریه دفاع و مقابله با تهدیدات جنگ‌های الکترونیک در فضای مجازی است، افزون بر اینکه هیئت دیگری نیز وجود دارد که این هیئت نیز ماهیت و ساختاری دفاعی داشته و «مرکز حمایت و محافظت از داده‌ها» موسوم به «ماهر» نامیده می‌شود و وابسته به وزارت ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات است.

این مرکز پیش از هر چیز مسئول به خدمت گرفتن افرادی برای گروه‌های واکنش سریع در صورت وقوع حملات الکترونیکی در فضای مجازی و یا در موارد فوق العاده است.

ایران در کنار این مراکز و هیئت‌ها کمیته‌ای موسوم به «کمیته مواقع بحرانی و حالت فوق العاده» و یگان پلیسی مبارزه با جرایم اینترنتی موسوم به FETA تشکیل داده که علاوه بر جرایم اینترنتی در حوزه کنترل و نظارت بر کاربران شبکه عنکبوتی اینترنتی در ایران به ویژه کافی‌ نت‌ها نظارت می‌کند.

درباره توانمندی‌های منظومه جنگ‌های الکترونیکی ایران باید گفت که اطلاعات دقیق و شفافی در دست نیست و می‌توان گفت که کنترل و نظارت و تحکم بر این منظومه در دست «سپاه پاسداران» است که در حوزه جنگ‌های الکترونیک در فضای مجازی از حیث پیشرفت و تکنولوژی حرف اول را در کشور می‌زند و از جمله این توانمندی‌ها می‌توان به توسعه و گسترش و به روز کردن برنامه‌های کامپیوتری و مقابله با ویروس‌های کامپیوتری و حمله به داده‌ها و اطلاعات و در این اواخر توسعه و گسترش ادات و تجهیزاتی که بتوان آنها را مخفیانه به راه انداخت و دستگاه‌های کنترل از راه دور اشاره کرد.

همچنین دلایل و نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، ایران عملا پای به حوزه حملات و هجوم‌های الکترونیکی گذاشته و وقوع برخی حوادث در سال‌های اخیر به ویژه در سال ۲۰۱۱ تایید کننده این نکته است. به عنوان مثال طی ژوئن – می ۲۰۱۱ شرکت هلندی Diginotan بود که در معرض حمله الکترونیکی قرار گرفت. در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ نیز چندین موسسه مالی در آمریکا از جمله چندین بانک بزرگ آمریکا مورد حمله الکترونیکی قرار گرفت و محافل اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که این حملات توسط ایران قرار گرفته که تصور می‌شود، پاسخی به مجازات‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران است.

اما حمله شدیدتر و سخت‌تر در می ۲۰۱۲ انجام شد و طی آن شرکت سعودی «آرامکو» و شرکت گاز قطر در معرض حمله کامپیوتری ویروسی به نام Shamoo قرار گرفت.

توسعه و گسترش توانمندی‌های ایران در حوزه حملات الکترونیکی و فضای مجازی بی‌تردید موجب نگرانی‌هایی برای اسرائیل و آمریکا است، به خصوص حمله‌ای که علیه شرکت سعودی آرامکو صورت گرفت و سیستم‌های این شرکت توانایی دفع این حمله را نداشتند و این موجب شد تا مسئولان شرکت را به تامل جهت ایجاد سیستم‌هایی دفاعی برای حمایت شرکت از این حملات واداشت.

به همین دلیل این مقاله نتیجه می‌گیرد که توانمندی‌ها و فعالیت‌های ایران در حوزه جنگ‌های الکترونیک و در فضای مجازی باید مورد توجه و تامل قرار گیرد و در برابر آن سیستم‌های دفاعی لازم اتخاذ کرد و پیگیری روند فعالیت‌ها و پیشرفت‌های ایران در این حوزه در راس اولویت‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار گیرد، به ویژه آنکه تهدیدات ایران بنابر ادعای این مقاله فقط محدود به اسرائیل نمی‌شود، بلکه بسیاری از کشورهای غربی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را در برخواهد گرفت.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...