نسخه چاپی

اولین پس لرزه‌های برگزیت؛ بالا گرفتن مناقشات بودجه‌ای در اتحادیه اروپا

در حالی كه انگلیس جمعه شب رسما اتحادیه اروپا را ترك كرد، حالا كشورهای فقیر این اتحادیه نگران كاهش شدید بودجه اتحادیه اروپا پیامد خلاء بودجه‌ای حاصل از برگزیت هستند.


به گزارش نما، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بودجه این اتحادیه حدود 12 میلیارد یورو در سال کاهش می یابد.

اخبار بین الملل- در این اوضاع فقیرترین کشورهای اروپایی نگران این مسئله هستند که در آینده اوضاع مالی آن ها از این نیز بدتر شود.

به همین مناسبت در نشستی در جنوب پرتغال 15 کشور از ضعیف ترین کشورهای اروپای شرقی و جنوبی بیانیه مشترکی را منتشر کردند. آن ها خواستار توافق سریع برای بودجه جدید اتحادیه اروپا شدند که در آن باید کمک های مالی قبلی برای کشورهای فقیرتر عضو اتحادیه اروپا کما فی السابق ادامه یاید.

این کشورها متعلق به گروم موسوم به "دوستان انسجام" هستند که گروهی متشکل از 17 کشور فقیر از حاشیه دریای مدیترانه و اروپای شرقی است.

این کشورها در این بیانیه متعهد شدند که با هم علیه کاهش ذخایر صندوق موسوم به انسجام مبارزه کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا که درآمد سرانه ناخالص ملی آن ها 90 درصد زیر میانگین اتحادیه اروپا است از این صندوق کمک مالی دریافت می کنند.

امضا کنندگان این بیانیه کشورهای مجارستان، لهستان، جمهوری چک، بلغارستان، اسلوونی، یونان، مالت، اسپانیا و پرتغال بودند. کرواسی هم به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بی طرف باقی ماند.

نخست وزیر پرتغال با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا گفت که اکنون بیش از هر زمان دیگری باید انسجام داشت.

وی همچنین اعلام کرد که کشورهای عضو گروه موسوم به دوستان انسجام خواستار دستیابی به توافقی درباره بودجه اتحادیه اروپا تا 20 فوریه هستند.

مناقشات درباره بودجه آینده اتحادیه اروپا مدتهاست که ادامه دارد. رئیس شورای اتحادیه اروپا برای 20 فوریه ( اول اسفند ماه) به منظور حل این مناقشات نشست ویژه‌ای را ترتیب داده است. وی در این باره گفته است که مذاکرات درباره بودجه چند سال آیند اتحادیه اروپا یکی از دشوارترین مذاکرات در این اتحادیه است.

رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا در اوایل دسامبر گذشته یک پیشنهاد برای توافق در زمینه بودجه را ارائه داد. وی پیشنهاد داد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال 2021 تا 2027، 1.07 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به بودجه اتحادیه اروپا اختصاص دهند. در این صورت بودجه این اتحادیه بالغ بر 1.87 تریلیون یورو خواهد شد.

این مبلغ کمتر از میزان درخواستی کمیسیون اتحادیه اروپا است. کمیسیون اروپایی پیشنهاد اختصاص 1.11 درصد تولید ناخالص ملی به بودجه اروپایی را ارائه داده بود تا بتوان اهداف آب و هوایی اروپا را هم محقق کرد. البته آلمان و دیگر پرداخت کنندگان بودجه به اروپا از جمله اتریش و هلند خواهان این هستند که سهم بودجه کشورها همان 1 درصد تولید ناخالص ملی و مانند سابق باشد.

در این میان "سباستین کورس"، صدر اعظم اتریش اعلام کرده است که پیشنهاد کمیسیون اروپایی برای اختصاص 1.11 درصد تولید ناخالص ملی به بودجه اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.

وی تهدید کرده است که اگر کمیسیون اروپایی این پیشنهاد بودجه‌ای خود را تغییر ندهد، اتریش چارچوب مالی آینده این اتحادیه را وتو خواهد کرد.

صدر اعظم اتریش در عین حال اعلام کرد که در مذاکرات بودجه‌ای اتحادیه اروپا شرکت خواهد کرد. وی ابراز امیدواری کرد که پیشنهادات جدیدی در این باره ارائه شود که مورد قبول کشور اتریش هم باشد.

اختلافات بودجه‌ای در اتحادیه اروپا بسیار شدید بوده و فشار زمان هم وجود دارد. در حالی که کمیسیون اروپایی، پارلمان اروپا و اکثر کشورهای عضو این اتحادیه خواستار افزایش بودجه هستند اما برخی از مهمترین پرداخت کنندگان بودجه به اروپا از جمله اتریش و آلمان با این مسئله مخالفند.

۱۳۹۸/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...