نسخه چاپی

پیش بینی واشنگتن پست از وزرای دولت جدید اوباما

به گزارش نمابه نقل از الف، اوباما در نظر دارد تغییراتی را در تیم امنیت ملی و همچنین وزیران دولت آمریکا اعمال کند از همین رو نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و رئیس فعلی کمیته روابط خارجی سنای این کشور را به عنوان وزیر دفاع معرفی کند.به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، باراک اوباما در نظر دارد تا از سناتور "جان کری" بخواهد تا به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا وارد کابینه شود.این درخواست در چارچوب تصمیم برای ایجاد تغییرات در تیم امنیت ملی آمریکا که شامل انتخاب جانشینی دائمی برای دیوید پتریوس در سمت ریاست سیا نیز می شود، مطرح می شود.

وزارت دفاع
هر چند جان کری تمایل دارد که سمت وزیر امور خارجه را برعهده بگیرد ولی مقامات بلندپایه دولت اوباما اعلام کردند این پست تقریبا به طور حتم به "سوزان رایس" سفیر آمریکا در سازمان ملل تعلق خواهد گرفت.نام اشتون کارتر معاون وزیر دفاع آمریکا و همچنین میشل فلورنوی معاون سابق وزیر دفاع این کشور نیز به عنوان دیگر گزینه های احتمالی جانشینی لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا مطرح شده است.زمان اعلام گزینه جایگزین پانتا هنوز مشخص نیست. پانتا دیروز دوشنبه با اعلام اینکه فعلا تصمیم ندارد کناره گیری کند، ولی در عین حال گفت بعید است در کل دوره دوم ریاست جمهوری اوباما در این سمت بماند.این در حالی است که کری به درخواست ها برای اظهار نظر در خصوص احتمال نامزد شدن خود برای ریاست پنتاگون پاسخ نداد."جودی سث" سخنگوی کری نیز گفت: تنها تمرکز فعلی سناتور کری بر سمت خود به عنوان سناتور بلندپایه ماساچوست و رئیس کمیته روابط خارجی است.

سیا
به گفته مقامات آمریکا، جان برنان مشاور ارشد اوباما در امر مبارزه با تروریسم یکی از گزینه های اصلی تصدی ریاست سیا در صورتیکه خودش نیز تمایل داشته باشد، است.اگر برنان تصمیم خود را برای رفتن از دولت عملی کند، مایکل مورل مدیر موقت سیا از شانس برعهده گرفتن ریاست دائمی این سازمان برخوردار خواهد بود. مقامات آمریکایی در عین حال هشدار دادند بحث ها در کاخ سفید در این خصوص در مراحل مقدماتی است و هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است.مشخص نیست که اگر برنان از دولت برود یا به سیا نقل مکان کند، چه کسی جانشین وی خواهد شد. زمانیکه اوباما در سال 2008 به قدرت رسید، برنان گزینه اصلی ریاست سیا بود ولی به علت انتقادها از نقش وی در ارزیابی های اطلاعاتی افراطی دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا، وی از برعهده گرفتن این سمت انصراف داد.

استعفای پتریوس نه تنها تغییر تیم امنیت ملی اوباما را بغرنج می کند بلکه لطماتی به سطوح مدیریتی سیا وارد می کند. اگر مورل به طور دائمی ریاست سیا را برعهده بگیرد، باید معاون جدیدی برای خود تعیین و به دیگر تصمیم گیری ها در خصوص کارمندان سازمان رسیدگی کند.نام مایکل ویکرز معاون وزیر دفاع در امور اطلاعاتی نیز به عنوان یکی از نامزدهای ریاست سیا مطرح شده است. یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد اوباما اعتماد زیادی به توانایی مورل برای ریاست سیا تا هر زمانیکه لازم باشد، دارد.نام مورل همچنین به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جانشینی برنان در کاخ سفید مطرح شده است.

وزارت خارجه
سوزان رایس که از زمان مبارزات انتخاباتی اوباما در سال دو هزار و هفت تاکنون با وی بوده، به علت حمله بنغازی که به کشته شدن کریستوفر استیونز سفیر آمریکا در لیبی و سه آمریکایی دیگر منجر شد، تحت فشار است.با اینحال، برخی از مقامات کاخ سفید می گویند اوباما آماده است بر گزینه خود (رایس) برای جانشینی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که مدت هاست می گوید فقط یک دوره در این سمت خواهد بود، پافشاری کند.به گفته مقامات، توماس دانیلون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دنیس مک دانو و بنجامین رودس معاونان وی احتمالا دست کم فعلا در سمت های خود باقی خواهند ماند.گفته می شود آنتونی بلینکن مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و سامانتا پاور مدیر بخش امور چندجانبه و حقوق بشر شورای امنیت ملی آمریکا نیز به عنوان گزینه های جانشینی رایس در سازمان ملل قلمداد شده اند.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...