نسخه چاپی

مورالس: به بولیوی بر‌‌می‌گردم و در انتخابات سنا نامزد می‌شوم

رئیس‌جمهور سابق بولیوی در یك مصاحبه تازه اعلام كرد، استعفایش از ریاست جمهوری و خروج از كشورش به دلیل «امپریالیسم آمریكا» بوده و او خواهان بازگشت به بولیوی برای شركت در انتخابات سنا است.


به گزارش نما، به رغم هشدارهای دولت برآمده از کودتا علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق بولیوی درباره محاکمه او در صورت بازگشت به کشورش، مورالس اعلام کرد خواهان بازگشت و شرکت در انتخابات سنا است.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری فرانسه، چند روز بعد از خلف وعده « جنین آنز » رئیس‌ موقت دولت کودتا در بولیوی، اوو مورالس رئیس‌جمهور مستعفی و سابق این کشور اعلام کرد، خواهان بازگشت به کشورش برای شرکت در انتخابات ۳ می ۲۰۲۰ (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) سنای بولیوی است.

جنین آنز جمعه هفته گذشته برخلاف گفته‌های قبلی‌اش اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شرکت خواهد کرد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و سنای بولیوی ۳ می ۲۰۲۰ (۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) برگزار شود.

پیشتر اوو مورالس رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی اعلام کرد از «لوئیس آرکه» وزیر اقتصاد سابق بولیوی، برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند.

مورالس در تازه‌ترین اظهارات خود درباره تحولات بولیوی، با روزنامه شیلیایی «لا ترسرا» مصاحبه کرده و بر خواست خود برای شرکت در انتخابات سنا و همچنین تاثیرات «امپریالیسم آمریکا» بر استعفایش از ریاست جمهوری و خروجش از کشور تاکید کرد.

مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی بود، با وجود پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که پاییز امسال برگزار شد، از سوی مخالفین به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هرچند با برگزاری دوباره انتخابات موافقت کرد، اما نهایتا ۲۱ آبان تحت فشار مخالفین مورد حمایت آمریکا، بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. او برای «انجام امور درمانی» راهی کوبا شد و سپس به آرژانتین پناهنده شد.

او در مصاحبه با این روزنامه کشور شیلی اعلام کرد، به رغم صدور دستور بازداشتش در بولیوی، خواهان بازگشت به کشورش است.

دادستان کل بولیوی ۲۹ آذرماه دستور بازداشت مورالس را صادر کرد. جنین آنز رئیس‌جمهور موقت بولیوی ۲۳ آذرماه مورالس را به تحریک فتنه و اغتشاش در بولیوی متهم کرده بود.

مورالس در این مصاحبه درباره خروج از بولیوی گفت، وقتی در ابتدا به مقصد مکزیک رفتم، با خودم یک چمدان همراه خود داشتم که در آن مقداری لباس، کمی غذا و دو تا سه هزار دلار بود.

رئیس‌جمهور سابق بولیوی مواضع قبلی خود مبنی بر اینکه خروج او از ریاست جمهوری و جایگزین شدن آنز، کودتا بود را تکرار کرد. مورالس گفت: «آنچه که ما با کودتا از دست دادیم را در (انتخابات) سوم می و در یک دموکراسی احیا خواهیم کرد».

رئیس‌جمهور سابق بولیوی اعلام کرد، در انتخابات سنای این کشور نامزد خواهد شد. وی همچنین خود را «قربانی امپریالیسم آمریکا» خواند.

مورالس درباره بازگشت به بولیوی گفت: «ما داریم این موضوع را بررسی می‌کنیم. کیست که دوست نداشته باشد (به کشورش) برگردد؟ من مطمئنم که مردم بولیوی خواستار بازگشت من هستند».

اظهارات تازه رئیس‌جمهور سابق بولیوی در حالی مطرح شده که روز یکشنبه (دیروز)، یک مقام قضایی دستور بازداشت شش ماهه نماینده حقوقی مورالس را صادر کرد؛ کسی که در این کشور در حال انجام کارهای اداری به منظور ثبت نام در انتخابات سنا بود.

یک منبع قضایی بولیوی درباره چرایی بازداشت «پاتریشیا هرموسا» نماینده حقوقی کنونی مورالس گفت، هرموسا به فتنه انگیزی، تروریسم و تامین مالی تروریسم متهم شده است. وی سابقه خدمت در دولت مورالس را دارد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...