نسخه چاپی

سیگار شانس موفقیت درمان‌های ناباروری را كاهش می‌دهد

عکس خبري -سيگار شانس موفقيت درمان‌هاي ناباروري را کاهش مي‌دهد

یك كارشناسان بهداشت توصیه های لازم برای داشتن فرزند سالم را اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا ،لیلا غلامی  با بیان اینکه شیوه زندگی سالم بـرای همسران یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کـودک سالم است، اظهار کرد: عوامل متعددی وجود دارد که باروری زوج ها را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از این عوامل شامل سن، سیگار، فشار روحی، وزن، ورزش سنگین، الکل، تعداد تخمک های موجود در تخمدانها، بیماری ها و شرایط زمینه ای است.


وی افزود: داشتن رژیم غذایی خوب، ورزش منظم و استراحت، به زوج هــا کمک خواهد کـرد تا آمادگی رویارویی با مشکلات احتمالی را داشته باشند. سیگار، گازوئیل و بخار ناشی از رنگ ها اثر منفی زیادی بر سلامت باروری دارد.


این کارشناس بهداشت با تاکید براینکه مدت زمان لازم برای باردارشدن یک خانم سیگاری دو برابر افراد غیر سیگاری است، تصریح کرد: سیگار کشیدن احتمال سقط خود به خودی و زایمان زودرس و تأخیر رشد داخـل رحمی و سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار را افزایش می دهد، همچنین سیگار شانس موفقیت درمان های ناباروری را کاهش می دهد.


غلامی درخصوص تاثیر وزن بر بارداری گفت: وزن نیز مؤثر است و تخمک گذاری در خانم هایی که وزن خیلی زیاد یا خیلی کم دارند نامنظم بوده و این افراد ممکن است با مشکل عدم تخمک گذاری روبرو شوند.


وی در مورد رژیم غذایی مناسب اظهار کرد: زمانی که زوج هـا تمایل به بــارداری دارنـد نیاز به رژیم خاصی ندارند؛ مگر اینکه پزشک برای باردارشدن رژیم خاصی را تجویز کند. بررسی ها نشان می دهد مکمل ها و ویتامین ها مانند ویتامین C، سلنیوم، روی، اسیدفولیک و کلسیم کیفیت اسپرم را افزایش می دهد.


این کارشناس توصیه کرد: بهتر است خانم ها استفاده از کافئین را کاهش دهند. داشتن رژیــم غذایی متعادل و مناسب شامل میوه، سبزی، دانه های کامل (گندم کامل، برنج قهوه ای، جوی دوسر، ذرت و...)و محصولات کم چرب (شیر و ماست و پنیر کم چرب، پرهیز از مصرف سس های چرب، استفاده از روغن های سالم تر و...) که نیازهای تغذیه ای را تأمین می کند، توصیه می شود. استفاده مناسب از این مواد غذایی ضمن کاهش میزان گرسنگی و اشتها با ایجاد یک احساس خوب، انرژی فرد را افزایش می دهد.


وی همچنین ادامه داد: چهار جلسه ورزش 20 تا 30 دقیقه ای متوسط در هفته می تواند وزن را در محدوده مناسب نگه داشته و باروری را به حداکثر برساند. ورزش های خیلی شدید و بدنسازی در فرآیند تخمک گذاری در خانم ها و تولید اسپرم در مردان مداخله می کند که باید پرهیز شود.


غلامی اضافه کرد: مواد محرک و برخی مکمل های بدن‌سازی (استرویید یا تستوسترون) قرار گرفتن زیاد در معرض مواد شیمیایی می تواند تأثیر منفی در تولید و کیفیت اسپرم داشته باشد. نـابـاروری سبب ایجاد استرس می شود و فشار روحی ناباروری تقریبا معادل ابتلا به سرطان یا مرگ یکی از نزدیکان در نظر گرفته می شود و همسرانی که استرس و مشکلات روحی ناشی از ناباروری را تجربه می کنند گاهی اوقات در ارتباط با یکدیگر دچار مشکل خواهند شـد. مدیریت استرس و استفاده از روش هـــای تمدد اعصاب نتایج درمان های ناباروری را بهبود می بخشد.


 وی افزود: رانندگی طولانی مدت با وسایل نقلیه سنگین، نشستن طولانی مدت، مــصــرف خــودســرانــه بــرخــی داروهـــا (استروئیدها، داروهای زخم معده و داروهای قلبی و... )، عفونت، بیهوشی، موادی نظیر ژل های تولیدشده از مواد نفتی، رنگ های شیمیایی حاوی سرب، استفاده از حمام داغ، سونا، وان داغ و پوشیدن لباس تنگ ممکن است تولید اسپرم را با مشکل مواجه کند.


وی تاکید کرد: خانم هایی که به طور مکرر از مواد سفید کننده برای سفید کردن لباس ها و سطوح در خانه استفاده می کنند و استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف و پدهای بهداشتی غیر استاندارد آنان را بیشتر در معرض مشکل ناباروری و مخاطرات دیگر قرار می دهد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...