نسخه چاپی

دیدار نخست وزیر عراق با آیةالله نوری همدانی

نخست وزیر كشور عراق، دوشنبه شب با حضور در محل اقامت حضرت آیت الله ˈ حسین نوری همدانیˈ با این مرجع تقلید دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش نما به نقل از دفتر آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید در این دیدار ملت ایران و عراق را برادر و دوست توصیف و با تمجید از فرهنگ مشترک دو ملت خاطرنشان کرد: حمله نظامی رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران دسیسه استکبار بود و حساب دولت صدام از مردم کشور عراق جداست و مردم مسلمان دو کشور در صف مبارزه با استکبار و صهیونیسم هستند.

آیت الله نوری همدانی از سابقه دیرینه ارتباط دو ملت در مبارزه با انگلیس و صدور حکم تحریم تنباکو توسط علمای نجف و تدریس فقه حکومت اسلامی از سوی امام راحل در نجف اشرف به نیکی یاد و عراق را سرزمین مبارزه با استعمار و استثمار توصیف کرد.

این مرجع تقلید، انقلاب های اسلامی منطقه را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: به فضل خدا امروز کشور عراق مستقل، آزاد و رو به توسعه و آبادانی است.

وی فرمول های ارائه شده از سوی غربی ها برای حل مشکلات را شکست خورده خواند و بیان داشت: با تحولاتی که در منطقه ایجاد شده، فرمول های غربی و صهیونیستی و همچنین دولت های وابسته شکست خورده است.

آیت الله نوری همدانی، امنیت عراق را مطلوب توصیف کرد و اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن مشترک آمریکا، صهیونیسم و وهابیت را عبادتی بزرگ برشمرد.

نخست وزیر کشور عراق نیز در این دیدار تاکید کرد: دشمنان کشور عراق در طرح ایجاد اختلاف قومی، قبیله ای و طائفه ای شکست خورده اند.

ˈنوری مالکیˈ، امنیت عراق را محصول زحمات شبانه روزی و اتحاد احزاب و گروه های مختلف عراقی دانست و تاکید کرد: بحمدلله در عراق توسعه زیربنایی بسیار خوبی شکل گرفته است که بزودی شاهد توسعه و شکوفایی بیشتر این کشور خواهیم بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به وحدت شیعیان و اهل سنت کشورش ابراز داشت: بین شیعه و سنی تفاوتی نیست و شیعیان و اهل سنت در کمال آرامش در کنار هم زندگی می کنند.

وی به دسیسه استکبار، صهیونیسم و برخی کشورهای وابسته اشاره و تاکید کرد: دشمنان در طرح اختلاف افکنی و ایجاد جنگ طایفه ای در کشور عراق شکست خورده اند.

نوری مالکی اضافه کرد: آنها می خواستند عراق را گرفتار جنگ های قومی، مذهبی و قبیله ای کنند، اما مردم مسلمان اعم از شیعه و سنی و دیگر مذاهب با هوشیاری توطئه آنان را خنثی کردند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: امروز همه مشاهده می کنند که ملت عراق برای سرزمین خود فداکاری می کنند و هرگز فریب توطئه توطئه گران را نخواهند خورد.

وی از همبستگی توام با عقلانیت، وحدت و انسجام همه سلایق سیاسی به عنوان محور اصلی موفقیت دولت و ملت عراق یاد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین ارتباط دو کشور را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار ارتباط بیشتر بین ملت و دولت ایران و عراق شد.

نوری مالکی همچنین ضمن ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور شاهد توسعه و گسترش ارتباطات دو کشور در عرصه ها و ابعاد مختلف باشیم.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...