نسخه چاپی

جواب آزمایش كروناویروس شترهای جاسكی منفی بود

عکس خبري -جواب آزمايش کروناويروس شترهاي جاسکي منفي بود

مدیركل دامپزشكی استان هرمزگان با كنترل، پایش و آزمایش ۳۰ نفر شتر كه برای كشتار در جاسك در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به كروناویروس از نوع « مرس » شدیم كه با كروناویروس در چین متفاوت است، گفت: شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شدند و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد كه این بار جواب آزمایش منفی بود.

به گزارش نما ، محمد جانباز صبح امروز (۱۴ بهمن) در نشستی خبری اظهار کرد: بیماری کرونای جدید ۲۰۱۹ که شیوع بالایی دارد از خفاش به عنوان مهمترین عامل انتقال آن یاد می شود.


وی در ادامه ضمن تایید وجود کروناویروس در شترهای جاسک، افزود: با کنترل، پایش و آزمایش ۳۰ نفر شتر که برای کشتار در جاسک در حال حمل بود متوجه ابتلای آنها به کروناویروس از نوع « مرس » شدیم که با کروناویروس جدید در کشور چین کاملا متفاوت است.


مدیرکل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه شترهای آزمایش شده به سرعت قرنطینه شدند و پس از ۲۱ روز آزمایش مجدد از آنها انجام شد که این بار جواب آزمایش منفی بود، عنوان کرد: کروناویروس مُرس همانند ویروس سرماخوردگی است و دوره فعالیت آن کوتاه مدت و گذراست.


جانباز با بیان اینکه ویروس موجود در شترها از سال‌ها پیش در آن منطقه بوده است و ارتباطی به کروناویروس موجود در چین ندارد، خاطرنشان کرد: ویروس‌های موجود در این شترها می‌تواند عامل مرس و سارس باشد و ممکن است فقط در حیوانات بیماری‌زا باشند.


وی با اشاره به اینکه کروناویروس مُرس سال ۲۰۱۲ در شترهای عربستان دیده شد، افزود: سال های قبل نیز این ویروس در شتر در استان کرمان مشاهده شده بود.


مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهار کرد: پس از وقوع حوادثی چون سیل یکی از وظایف ما کنترل و پیشگیری از بیماری‌هاست.


جانباز افزود: با توجه به تلفات دامی و همچنین زیرورو شدن خاک در هنگام سیل، امکان پدیدار شدن دوباره بیماری‌های دفن شده و حتی بیماری‌های نوظهور وجود دارد.


وی با بیان اینکه پس از وقوع سیل در مناطق شرق هرمزگان ۸ تیم عملیاتی به منطقه جاسک و یک تیم به سیریک اعزام شدند، ادامه داد: سه هزار و ۵۰۰ رأس تلفات دامی این منطقه بوده که از این تعداد هزار و ۷۱۸ رأس لاشه دفن بهداشتی شدند، سایر دام‌ها توسط روان آب‌های سطحی به مناطق دیگری برده شده و پیدا نشده‌اند.


مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان بیان کرد: حدود ۸ هزار و ۲۶۰مترمربع از جایگاه‌های لاشه‌های این مناطق ضدعفونی و دو هزار و ۸۹۵ مورد سم‌پاشی بدن دام صورت گرفته است، همچنین ۳۸ هزار و ۶۲۳ مترمربع سم‌پاشی صورت گرفته است.


جانباز با بیان اینکه در ۳۲ روستا در منطقه جاسک مورد پایش قرار گرفت به ۵ هزار و ۵۸۹ رأس  دارو خورانده و هزار و ۵۷۲ دام با آنتی‌بیوتیک درمان شدند، تصریح کرد: ۲۰ هزار و ۶۲۴ رأس دام واکسینه شدند و ۴۵۵ مورد عملیات درمانگاه داشتیم، در حال حاضر نیز پایش و مراقبت در منطقه ادامه دارد.


وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هنوز راه‌های بشاگرد بسته است و امکان ورود تیم‌های عملیاتی به بسیاری از روستاها وجود ندارد هنوز پایش و مراقبتی در این منطقه صورت نگرفته است، هرچند بر اساس گزارش‌ها تلفات درون روستایی در این مناطق زیاد نبوده است.


مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اضافه کرد: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان کمک‌های مردمی را با یک کامیون به مناطق سیل‌زده جاسک و بشاگرد برده و توزیع کردیم.


جانباز بیان کرد: در ایام دهه فجر در کل شهرستان‌های استان برای ۴۱ روستا و عشایر ویزیت رایگان، برای ۲۰ روستا و عشایر واکسیناسیون رایگان و برای ۲۰ روستا و عشایر سم‌پاشی رایگان انجام می‌دهیم.

باز خبر

۱۳۹۸/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...