نسخه چاپی

انتقاد صریح تهیه‌كننده «فیلشاه» از دبیر «فجر ۳۸»

حامد جعفری تهیه‌كننده «فیلشاه» ضمن گلایه از ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر، عنوان كرد كه وضعیت نامناسب فیلم‌های انیمیشن در جشنواره فجر حاصل تصمیم‌گیری‌های اشتباه است.


به گزارش نما، حامد جعفری مدیرعامل شرکت انیمیشن‌سازی «هنرپویا» درباره غیبت انیمیشن‌های سینمایی از ویترین این دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: ‌شاید آقای داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر صدمه‌ای که در سال ۹۶ به انیمیشن‌سازان کشور زدند را فراموش کرده‌اند! اما خوشبختانه فعالان نجیب این عرصه، حافظه‌ خوبی دارند. ایشان در حالی درباره اختصاص بخش ویژه انیمیشن در جشنواره فیلم فجر در ۲ سال گذشته صحبت می‌کنند که دقیقاً خودشان ۲ سال قبل در اقدامی عجیب و کاملاً غیرقانونی « فیلشاه » را که یکی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره بود، از داوری کنار گذاشتند.

اخبار فرهنگ و هنر - تهیه‌کننده «فیلشاه» افزود: اگر خوش بین باشیم، حتما آقای داروغه‌زاده همه چیز را زود فراموش می‌کنند اما به لطف الهی ما هنوز فراموش کار نشده‌ایم و یادمان نمی‌رود در جشنواره فیلم فجر سال گذشته برای پاک کردن خطای بزرگ سال ۹۶ از کارنامه دبیریشان، این طور جلوه دادند که اشتباه تاریخی در مورد «فیلشاه» هیچ صدمه‌ای به اعتبار جشنواره نزده و لذا اعلام شد که ۱۵انیمیشن سینمایی برای حضور در جشنواره فجر اعلام آمادگی کرده‌اند، البته ما همان زمان هم اعلام کردیم که این آمار دروغ است و البته پس از چند روز هم مشخص شد که فقط سه انیمیشن برای حضور در این رویداد فرم پر کرده‌اند و از همین جهت هم تلاش کردند برای سرپوش گذاشتن بر ادعای خلاف واقعی که شده بود، با اهدای یک جایزه، بازهم انیمیشن‌سازان را از رقابت‌های جشنواره کنار بگذارند، اما دریغ که این کارهای نمایشی، صرفا آدرس غلط دادن به مخاطبان بوده و هست.

مدیرعامل «هنرپویا» تاکید کرد: آقای داروغه‌زاده بدانند که وضعیت فعلی سینمای انیمیشن در جشنواره فیلم فجر ، حاصل تصمیم‌گیری‌های غلط ایشان و عدم توجه به نصیحت‌های دلسوزان این عرصه است. چرا باید برای انیمیشن‌سازان کشور مهم باشد که فیلم خود را به جشنواره فجری که دبیر آن ایشان هستند، بدهند؟!

جعفری اظهار کرد: ایشان اگر واقعاً دلسوز سینمای انیمیشن بودند، مثل تمام جشنواره‌های بزرگ دنیا، آثار سینمایی را به شهروند درجه یک و دو تقسیم نمی‌کردند و اجازه می‌داند که همه فیلم‌ها در وضعیت برابر و در کنار یکدیگر نمایش داده شود و در معرض قضاوت داوران قرار گیرد. گویا تصور ایشان این است که انیمیشن تنها برای ویترین جشنواره است، اما آیا واقعا اینگونه برخوردها با دسترنج چندین ماهه جوانان فعال این عرصه، دلسوزانه است؟ از ایشان دعوت می‌کنیم یکبار وقت بگذارند و بیایند و از نزدیک با فرایندهای پیچیده ساخت این گونه سینمایی آشنا شوند تا باور کنند فیلمسازان این عرصه هم مانند دیگر فیلمسازان متحمل رنجش‌های زیادی می‌شوند تا بتوانند فیلمی خوب و با کیفیت بسازند و کنار گذاشتن آن‌ها به این بهانه که توانایی داوری این آثار در کنار فیلم‌های رئال وجود ندارد، آن هم وقتی تجربه فستیوال‌های بزرگ پیش روی ماست، حرفی خنده‌دار و دور از واقع است.

وی در پایان تاکید کرد:‌ ما خواستار فرصت برابر فیلم‌های سینمایی انیمیشن با دیگر آثار در جشنواره فیلم فجر بوده و هستیم و به نظرمان می‌رسد که برای تقویت سینمای انیمیشن باید توجه ویژه‌ای به این سینما در جشنواره فجر و در زمان اکران کرد تا شاهد شکوفا شدن بهتر و بیشتر آن باشیم.

ابراهیم داروغه‌زاده، دبیر جشنواره فیلم فجر که سومین سال دبیری خود بر جشنواره فجر را تجربه می‌کند، در نشست جشنواره فیلم فجر در پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره حضور انیمیشن‌ها در این جشنواره گفته بود: «ما در ۲ سال گذشته به جهت حمایت از این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص دادیم. امسال هم برای این حوزه بخش ویژه‌ای را اختصاص داده بودیم اما ۲ فیلمی که درخواست بودند شرایط نمایش به عنوان فیلم سینمایی را نداشتند و البته ناقص هم بودند.»

۱۳۹۸/۱۱/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...