نسخه چاپی

زندگی، فعالیت ها و دیدگاههای آیت الله صافی گلپایگانی

عکس خبري -زندگي، فعاليت ها و ديدگاههاي آيت الله صافي گلپايگاني

در اولین نشست از سلسله نشست‌های روایت حجره با حضور حجت الاسلام اكبری شاهرودی زندگی، فعالیت‌ها، افكار و تجربیات آیت الله صافی گلپایگانی بررسی شد.

به گزارش نما ،در اولین نشست از سلسله نشست‌های روایت حجره با حضور حجت الاسلام اکبری شاهرودی زندگی، فعالیت‌ها، افکار و تجربیات آیت الله صافی گلپایگانی بررسی شد.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی در این نشست به تبیین زندگی و افکار آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی پرداخت و با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی در خانواده‌ای ریشه دار و روحانی به دنیا آمده است، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی میوه درخت روحانیتی است که اجداد ایشان کاشته‌اند.


وی افزود: جدّ پدری آیت الله صافی گلپایگانی، آخوند ملاعباس از عرفا و فقهای بزرگ زمان خودشان بوده‌اند و جدّ مادری ایشان نیز آخوند ملأ محمدعلی هم حجره میرزا شیرازی بزرگ صاحب فتوای تنباکو بوده است.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی به خاطره‌ای که اخیراً آیت الله صافی گلپایگانی در دیدار با آیت الله وحید خراسانی نقل کرده‌اند، اشاره کرد و اظهار داشت: آخوند محمدعلی و میرزای شیرازی به فقر شدیدی دچار شده بودند و برای خلاصی از این فقر تصمیم به نوشتن فقه گرفتند که در همان دو سه روز اول یکی از تجار عبای گران قیمتی را به آنها هدیه داد و مخارج چندین سال زندگی شأن را تأمین کرد.


وی افزود: در یکی از دیدارهای مردم گلپایگان با میرزای شیرازی در سامرا، هنگامی که میرزای شیرازی از نابینایی آخوند ملأ محمدعلی جد مادری آیت الله صافی گلپایگانی خبردار می‌شود، خود را نابینا خوانده و آخوند ملأ محمدعلی را بینا خطاب می‌کند که این تعبیر نشان از مرتبه بالا علمی جد مادری آیت الله صافی گلپایگانی دارد.


استکبارستیزی، ویژگی برجسته پدر آیت الله صافی گلپایگانی


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به جایگاه والای آخوند ملأ عباس جد پدری آیت الله صافی گلپایگانی، عنوان کرد: حاج آقا سید جمال گلپایگانی از بزرگان فقه و عرفان در دوران خلأ لباس روحانیت باقی ماندن آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی و برادر ایشان آیت الله علی صافی گلپایگانی در لباس روحانیت را از برکات آخوند ملأ عباس دانسته بود.


وی با بیان اینکه پدر آیت الله صافی گلپایگانی آخوند ملأ محمد جواد هم مباحثه شیخ فضل الله نوری بوده است، اظهار کرد: آخرین خاطره‌ای که شیخ فضل الله نوری نقل شده است را آخوند ملأ محمد جواد صافی نقل کرده است که بنابر آن نقل پدر آیت الله صافی گلپایگانی از شیخ فضل الله نوری می‌خواهد تا مانند سایر علما پرچم روس را بر سر در خانه خود نصب کند تا جلوی خونریزی گرفته شود اما شیخ فضل الله نوری در جواب می‌گوید تا زمانی که مردم من را به عنوان رهبر اسلامی می‌شناسند زیر بار کفر نمی‌روم که فردا همان روز شیخ فضل الله نوری به شهادت می‌رسد.


حجت الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی حاج اقا نورالله نجفی استاد پدر آیت الله صافی گلپایگانی را یکی از علمای انقلابی و استکبار ستیزی دانست که شخصیت ایشان مغول مانده است و افزود: حاج اقا نورالله نجفی در حال احتضار خبر شهادت فضل الله نوری را از زبان پدر آیت الله صافی گلپایگانی شنید و به شدت گریه کرد.

وی با بیان اینکه آخوند ملأ محمدجواد هم بحث آیت الله بروجردی و مورد اعتنا و اعتماد امام خمینی بوده است، ابراز کرد: استکبارستیزی و ظلم ستیزی آخوند ملأ محمدجواد در گلپایگان و مبارزه با شاهزادگان قاجار از ویژگی‌های برجسته پدر آیت الله صافی گلپایگانی بوده است.


دستور امام خمینی برای چاپ کتاب «کلمه الحق» پدر آیت الله صافی گلپایگانی


وی گفت: دو دایی آیت الله صافی گلپایگانی به نام‌های شیخ محمد سعید و میرزا محمدباقر از دوستان مورد اعتماد آیت الله عبدالکریم حائری بوده‌اند و شیخ محمد سعید از شاگردان میرزای شیرازی بوده است.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به شخصیت علمی میرزا محمدباقر دایی آیت الله صافی گلپایگانی، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی از امام خمینی (ره) نقل می‌کند که ایشان و چند نفر دیگر در مسیر خمین تا گلپایگان در حالی میرزا محمدجواد سوار بر چهارپا بود از کلاس درس ایشان استفاده می‌کردند.


وی با بیان اینکه پدر و خانواده آیت الله صافی گلپایگانی به اعلی درجه، ظلم‌های پهلوی حس کرده‌اند، عنوان کرد: یکی از بهترین کتاب‌ها در خصوص دوران پهلوی کتاب پدر آیت الله صافی گلپایگانی است که آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نیز دغدغه چاپ مجدد آن را داشته‌اند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی دیدار آیت الله علی صافی برادر بزرگ آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی با امام خمینی در نوفل لوشاتو برای رساندن پیام آیت الله گلپایگانی را یادآور شد و افزود: بعد از این دیدار آیت الله علی صافی گلپایگانی به دستور امام خمینی (ره) کتاب «کلمه الحق» پدرشان چاپ کردند که بعدها برای بار دوم نیز چاپ شد. برای آشنایی نسل جوان با تاریخ منظوم پهلوی کتاب «کلمه الحق» بهترین اثر است.


آیت الله صافی گلپایگانی در جوانی مشاور سیاسی و علمی آیت الله بروجردی شد


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به کتاب اشعار شیوا در ردّ باب و بها به قلم پدر آیت الله صافی گلپایگانی، اظهار کرد: اولین کتاب آیت الله صافی گلپایگانی شرح بر این کتاب پدر بوده است.


این پژوهشگر حوزه علمیه قم افزود: آیت الله صافی گلپایگانی پس از ورود به قم در حدود ۳۳ سالگی به عنوان مشاور سیاسی و علمی آیت الله بروجردی انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به هدیه کتاب «امام علی صوت العداله الانسانیه» توسط جرج جرداق به آیت الله بروجردی، گفت: آیت الله بروجردی از آیت الله صافی گلپایگانی می‌خواهد تا این کتاب را مطالعه کنند که ایشان پس از مطالعه ۱۹ اشکال از این کتاب می‌گیرند اما در عین حال آن را بهترین کتاب در میان آثار مستشرقین در معرفی حضرت علی (ع) می‌دانند.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه یک فصل از کتاب «امام علی (ع) صوت العداله الانسانیه» بر علیه پادشاهان است، افزود: آیت الله صافی در کتاب «فخر دوران» به یکی از علمای مشهور اشاره می‌کند که به درخواست دربار پس از ترجمه کتاب امام علی صوت العداله الانسانیه یک باب دیگر در مدح پادشاهان به آن افزوده است.


جوابیه‌های آیت الله صافی گلپایگانی به مقاله‌های الازهر مصر


وی به مقاله دکتر عبدالحسین زرین کوب در خصوص برگرفته شدن اسلام از بودا در مجله «روابط ایران و هند» اشاره کرد و گفت: آیت الله بروجردی از آیت الله صافی گلپایگانی می‌خواهند که جوابیه‌ای در مورد این مقاله بنویسند که ایشان نیز جوابیه اثرگذاری را آماده می‌کنند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی به دستور آیت الله بروجردی به مقاله‌هایی که در الازهر مصر چاپ می‌شد، جواب می‌دادند. در سال‌های بعد آیت الله صافی گلپایگانی داماد و مشاور سیاسی و علمی آیت الله گلپایگانی شدند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اینکه مکتب تقریب که از مکتب‌هایی که توسط آیت الله بروجردی ایجاد شده است، اظهار کرد: در وحدت به معنای تقریب که مدنظر آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای است تفکر شیعه در تئوری و عملی مسلط است و در شرایط حضور دشمن تئوری وحدت دنبال می‌شود.


وی اظهار کرد: هنگامی شیخ محمدتقی قمی دارالتقریب را در مصر بنیان گذاشت مورد تمجید آیت الله بروجردی قرار گرفت.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی به نقل خاطره‌ای از نوه آیت الله بروجردی پرداخت و ابراز کرد: در یکی از سفرها به عمان، نوه آیت الله بروجردی مورد محبت و احترام شیخ طنطاوی قرار گرفته و طنطاوی در آن جلسه به ایشان می‌گوید اگر ارتباط حوزه علمیه قم با الازهر ادامه پیدا می‌کرد تفکر حوزه قم مسلط بر جهان اسلام می‌شد.


آیت الله صافی گلپایگانی، خواستار برقراری رابطه با مصر و الازهر است


وی افزود: رابطه با مصر برای آیت الله صافی گلپایگانی از اهمیت خاصی برخوردار است و ایشان در دیدار با مسؤولان خواستار ایجاد و برقراری رابط مصر و الازهر است.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه تفکر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد رابطه با اهل سنت تقریبی است، گفت: شیخ محمدتقی قمی با توجه به تفکر تقریبی آیت الله صافی گلپایگانی از ایشان دعوت می‌کند که نماینده ایران در دارالتقریب باشند که البته ایشان به جهاتی قبول نمی‌کنند.


وی عنوان کرد: آیت الله صافی گلپایگانی در کتاب «سفرنامه حج» چند طرح وحدت اسلامی را مطرح می‌کنند که به تازگی به عنوان کتابچه‌ای چاپ شده است.


پیش نویس آیت الله صافی گلپایگانی برای قانون اساسی با پیش بینی ۵ قوه


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی پیش نویسی را برای قانون اساسی نوشته‌اند، گفت: در این پیش نویس ۵ قوه برای اداره حکومت پیش بینی شده بود.


وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی به همراه آیت الله مرتضی حائری به عنوان نمایندگان قم و اراک به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند

حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه مجلس خبرگان در زمان ورود آیت الله صافی گلپایگانی در هجمه توده‌ای ها بوده است، اظهار کرد: آیت الله صافی گلپایگانی پایبندی فراوانی به سنت‌های عالمای سلف حوزه علمیه دارند و از همین جهت بعد از ورود به مجلس خبرگان در مواجه با توده‌ای ها و روشنفکران در تضاد کامل بود به گونه‌ای که هنگام سخنرانی توسط آنها هو می‌شدند.


نقش آیت الله صافی گلپایگانی در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی


وی با اشاره به نقش آیت الله صافی در گنجانیدن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی، گفت: ایشان و چند نفر دیگر از فقها با وجود فشارهای توده‌ای ها، اصل ولایت فقیه در قانون اساسی گنجاندند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی خاطر نشان کرد: لفظ جلاله الله به پیشنهاد آیت الله صافی و میرزا جواد آقای تهرانی در پرچم جمهوری اسلامی قرار داده شد.

گفتنی است سلسله نشست‌های روایت حجره به همت انتشارات راه یار و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با هدف آشنایی با زندگی، فعالیت‌ها، افکار و تجربیات علما و شخصیت‌های حوزوی معاصر در حسینیه هنر قم برگزار می‌شود.


نظر امام خمینی تصریح بر کلمه مرد در معنای رجل سیاسی بود


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برای روشن ساختن معنای رجل سیاسی در قانون اساسی تلاش فراوانی کردند، تصریح کرد: طبق نقل ایشان از آیت الله منتظری نظر امام خمینی (ره) تصریح بر کلمه مرد در معنای رجل سیاسی بوده است اما به دلیل فشارهای وارده همان لفظ رجل سیاسی در قانون اساسی نوشته شد.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی ابراز کرد: با توجه به تسلط فقهی آیت الله صافی گلپایگانی از سوی امام خمینی (ره) در شورای نگهبان منصوب و در دوره اول دبیر این شورا شدند.


وی به نقل قولی از آیت الله مؤمن پرداخت و گفت: تا زمانی که آیت الله صافی گلپایگانی در شورای نگهبان بودند خیال ایشان از عدم تصویب قوانین مغایر با اسلام راحت بود.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی عنوان کرد: از نظر آیت الله مؤمن، امام خمینی (ره) و آیت الله صافی گلپایگانی نمونه‌های اسلام مُجسّد در دوران معاصر هستند.


رابطه آیت الله صافی و مقام معظم رهبری


وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی رابطه فامیلی دوری با آقای محمدی گلپایگانی دارند و در ارتباط تلفنی هفتگی احولات رهبر انقلاب را جویا می‌شوند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی گفت: در کنگره فقیه آگاه که برای تجلیل از شخصیت آیت الله گلپایگانی برگزار شد، هنگامی که آیت الله صافی گلپایگانی از حضور آیت الله محمدی گلپایگانی برای خواندن پیام رهبری آگاه شدند، سخنرانی خود را پس از خواندن پیام رهبری انجام دادند اما در عین حال تذکرات خود را به رئیس جمهور و وزرا می‌دهند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی افزود: اختلاف نظرهای علمی مراجع با امام خمینی و آیت الله خامنه ای نباید به حساب زاویه داشتن با انقلاب گذاشته شود.


وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در هنگام اعطای حکم مدیریت حوزه به آیت الله اعرافی، ایشان را به حفظ احترام مراجع تقلید به خصوص آیت الله العظمی صافی گلپایگانی توصیه کردند.


آیت الله صافی و هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی و احمدی نژاد


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی دغدغه دین و ترویج دین و مقابله با دین زدایی در جامعه دارد، از این منظر منتقد سیاست‌های فرهنگی دولت‌های مختلف هستند. از کارهای خوبشان تقدیر می‌کند و از کارهای بد و اشتباهشان انتقاد می‌کند و خیلی از این انتقاداتشان، غیرعلنی هست.


وی افزود: آیت الله صافی از لحاظ فکری منتقد هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شوند. این اختلاف نظر سابقه قدیمی دارد. در نامه‌های آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان دبیر وقت شورای نگهبان به آقای هاشمی که رئیس مجلس وقت بودند تعابیر و تفاوت دیدگاه‌هایشان مشخص است. با وجود اختلاف نظر، در جریان سفر آقای هاشمی رفسنجانی به مکه و بازدید از فدک، آیت الله صافی گلپایگانی پیامی را به ایشان فرستادند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی قبل از فتنه ۸۸ با میرحسین موسوی مخالف بودند، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی از دهه شصت ایشان و تیم شأن را می‌شناختند و اتفاقات انتخابات پرحاشیه مجلس آن دوران را فراموش نکرده‌اند.


وی گفت: ناگفته نماند آیت الله صافی گلپایگانی در بسیاری از موارد سیاسی، به احترام امام راحل یا مقام معظم رهبری، ورود پیدا نکردند یا نمی‌کنند. مثلاً ایشان با برخی ساخت و سازهای جدید در حرم حضرت معصومه (س) مخالف بودند. یا ایشان نسبت برخی از پادشاهان صفویه و قاجار به علت خدمات دینی که داشته‌اند حساس هستند و با تخریب قبر شاه عباس دوم از وسط مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) از آقای خلخالی انتقاد می‌کرد.


این پژوهشگر علوم اسلامی با تأکید بر اینکه ملاک عمل فقها و مراجع در بحث‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، دغدغه دینی است، اظهار داشت: در جلسه‌ای با حضور آیت الله صافی گلپایگانی به آقای احمدی نژاد فحّاشی شد که ایشان با همه اختلاف‌های که با احمدی نژاد داشتند، ناراحت شدند و اعتراض خودشان را بیان داشتند که نشان می‌دهد مخالفت‌های ایشان شخصی نیست و با دغدغه دینی صورت می‌گیرد.


دغدغه‌های پررنگ دینی آیت الله صافی


وی با بیان اینکه مبنای آیت الله صافی گلپایگانی در تذکر دادن به مسئولان دغدغه دینی ایشان است، گفت: پس از سخنرانی امام جمعه ماهشهر علیه برگزاری کنسرت، آیت الله صافی گلپایگانی با ایشان تماس گرفت و تشکر کرد.


حجت الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی به تشکر آیت الله صافی گلپایگانی از خانم هاجر مهرعلیان اشاره کرد و افزود: خانم هاجر مهرعلیان که در یک مسابقه قرآنی در کشور اردن شرکت کرده بودند قرائت خود را به شرط خالی شدن از سالن از آقایان انجام دادند که این اقدام مورد تحسین آیت الله صافی گلپایگانی قرار گرفت.


وی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی در بین مراجع تقلید مطلع ترین مرجع در مسائل سیاسی هستند، ابراز کرد: ایشان روزانه روزنامه‌های کشور را تورق می‌کنند و بولتن‌های محرمانه و غیرمحرمانه را پیگیری می‌کنند.


حجت الاسلام والمسلمین اکبری شاهرودی با بیان اینکه برخی مهمانان خارجی و سفرای کشورهای مختلف از میزان اطلاع آیت الله صافی گلپایگانی تعجب می‌کنند، گفت: آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص ماجرای قسم خوردن خانم ایلهان عمر به قرآن کریم در پارلمان آمریکا پیامی را صادر کردند.


کتاب نقدهای آیت الله صافی گلپایگانی به دکتر شریعتی چاپ می‌شود


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه نقدهای آیت الله صافی گلپایگانی به شریعتی در قالب کتاب پرتویی از معارف اسلام در ۸۰۰ صفحه چاپ خواهد شد، اظهار داشت: شهید مطهری درخواست چاپ نقدهای آیت الله به دکتر شریعتی را داشتند، اما آیت الله صافی گلپایگانی مخالف می‌کند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی ۱۲۰۰ صفحه دست نویس در نقد افکار دکتر شریعتی نوشته‌اند، گفت: اگر کسی نقدهای آیت الله صافی گلپایگانی به شریعتی را بخواند به او علاقه پیدا می‌کند، چرا که این نقدها کاملاً منصفانه نوشته شده است.


وی گفت: «انتظار عامل مقاومت و حرکت» کتاب دیگری از آیت الله صافی گلپایگانی است که در نقد دیدگاه دکتر شریعتی است اما اسمی از دکتر شریعتی آورده نشده است.


این پژوهشگر علوم اسلامی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی نقدهای جدی را به کتاب «شهید جاوید» داشت و حتی در اوایل، صالحی نجف آبادی نویسنده کتاب را از چاپ آن منصرف می‌کند اما چند روز بعد با فشارهایی که روی صالحی نجف آبادی بوده است، این کتاب چاپ می‌شود.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی ابراز کرد: یکی از آثار آیت الله صافی گلپایگانی کتاب «منتخب الاثر» در مقابله با بهائیت است که برخلاف برداشت عمومی صرفاً جمع آوری روایات نیست، بلکه بیش از نیمی از کتاب شرح و تفسیر روایات است.


آیت الله صافی گلپایگانی با عمومی شدن فلسفه مخالف هستند


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی فلسفه را نزد علمای بزرگ حکمت فرا گرفته‌اند، عنوان کرد: آیت الله صافی گلپایگانی با عمومی شدن فلسفه مخالف هستند و اعتقاد دارند قبل از به دست آوردن مبانی دین نباید وارد آن شد بلکه باید عده متخصص از باب واجب کفایی به آن بپردازند تا به شبهات غرب پاسخ داده شود.


وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی، قرآن کریم و روایات را برای شناخت دین کافی می‌دانند و فلسفه را به عنوان یکی از ابزار شناخت اسلام قبول ندارند.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی با وجود اختلافات فکری در خصوص عرفان و فلسفه رابطه خوبی با آیت الله بهجت (ره) داشت.


رابطه آیت الله صافی با شعرا، علما و اساتید دانشگاه


حجت الاسلام اکبری شاهرودی اظهار کرد: آیت الله صافی خودشان اهل شعر هستند و بسیاری از اشعار فردوسی، سعدی، سنایی و شاعران بزرگ دیگر را حفظ هستند.


پژوهشگر علوم اسلامی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی علاقه فراوانی به آیت الله نوری همدانی دارد، گفت: آیت الله صافی با همه مراجع، مثلاً آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سبحانی و آیت الله وحید خراسانی روابط خوبی دارند.


وی با اشاره به اینکه آیت الله صافی گلپایگانی به محدود نشدن جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه در داخل کشور تأکید دارند، عنوان کرد: آیت الله از مسؤولان جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه علمیه خواسته‌اند تا با علمای تراز اول عراق، افغانستان، لبنان و سایر کشورها تعامل داشته باشند. نظر آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص مسائل عراق، پیروی از آیت الله سیستانی است.


وی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی به واسطه آقا نورالدین نجفی با دکتر موسی نجفی ارتباط خوبی دارند و آقای نجفی نیز در دیدار با ایشان خاطراتشان را یادداشت می‌کنند


دستور جمع آوری عکس‌های منتظری از شورای نگهبان


وی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی معتقد است که تندروی باعث انحراف می‌شود، اظهار کرد: آیت الله صافی گلپایگانی نقل می‌کند در زمان قائم مقامی آقای منتظری عده‌ای سالن شورای نگهبان را پر از عکس‌های آقای منتظری کرده بودند که ایشان دستور جمع آوری عکس‌ها را می‌دهد.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی با اشاره به دیدارهای آیت الله صافی گلپایگانی با آیت الله شیخ عیسی قاسم و سردار قاسم سلیمانی، ابراز کرد: برخی گمان می‌کنند آیت الله صافی گلپایگانی علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطین و مسائل منطقه موضع گیری نمی‌کنند در حالی که ایشان اعتقادی به بلندگو دست گرفتن در قضایای این چنینی ندارند، بلکه معتقد به کار علمی عمیق و تأثیرگذار است.


ارتباط با کشورهای غیر اسلامی با ملاک حفظ عزت و هویت اسلامی اشکالی ندارد


وی با بیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی برجام را قبول ندارد، خاطر نشان کرد: از نظر آیت الله صافی گلپایگانی ارتباط با کشورهای غیر اسلامی با ملاک حفظ عزت و هویت اسلامی اشکالی ندارد.


حجت الاسلام اکبری شاهرودی بابیان اینکه آیت الله صافی گلپایگانی به بعد بین المللی اسلام بسیار اهمیت می‌دهند، ابراز کرد: آیت الله صافی گلپایگانی ابراز محبت خاصی را به طلبه‌های خارجی دارند و یک بار دست یک طلبه خارجی را بوسید.


سیاست کنترل جمعیت از اساس، اشتباه بود


حجت الاسلام اکبری شاهرودی افزود: آیت الله صافی گلپایگانی در بحث کنترل جمعیت سیاست تشویق خانواده‌ها برای داشتن فرزند کمتر از اساس اشتباه می‌دانستند.


بیانیه آیت الله صافی گلپایگانی در مخالفت با افزایش قیمت بنزین


وی با اشاره به اینکه در قضیه افزایش قیمت بنزین اولین مرجع تقلیدی که بیانیه دادند آیت الله صافی گلپایگانی بود، تصریح کرد: بعد از بیانیه فشارهای شدید دولتی نسبت به این بیانیه به وجود آمد.


وی با بیان اینکه در آخرین دیدار آیت الله صافی گلپایگانی با رئیس جمهور، یک نامه پر از تذکر به آقای روحانی دادند، عنوان کرد: روحیه آیت الله صافی گلپایگانی جلوگیری از کوبیدن بر طبل اختلاف است. خیلی از انتقادات آیت الله صافی غیرعلنی و در قالب نامه یا تلفن به مسئولان انتقال می‌یابد.


گفتنی است سلسله نشست‌های روایت حجره به همت انتشارات راه یار و واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با هدف آشنایی با زندگی، فعالیت‌ها، افکار و تجربیات علما و شخصیت‌های حوزوی معاصر در حسینیه هنر قم برگزار می‌شود.

منبع:مهر

۱۳۹۸/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...