نسخه چاپی

"تغذیه و سبك زندگی" بیشتر از ژنتیك بر وضعیت سلامتی موثر است!

عکس خبري -"تغذيه و سبک زندگي" بيشتر از ژنتيک بر وضعيت سلامتي موثر است!

عضو كمیته علمی پانزدهمین كنگره تغذیه كودكان و نوجوانان ایران با بیان اینكه تغذیه سالم، میزان مصرف داروها را كاهش می‌دهد، گفت: تنها ۱۰ درصد وضعیت سلامتی ما با ژنتیك در ارتباط است.

به گزارش نما ،دکتر منصور بهرامی، عضو کمیته علمی پانزدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران با بیان اینکه اگر دانش، به آموزش تبدیل نشود فایده‌ای برای مردم نخواهد داشت، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در نظام سلامت، تبدیل دانش فرد به عمل او است.


وی با ارائه مثالی افزود: افراد سیگاری از مضرات مصرف سیگار بر سلامتی خود خبر دارند اما به دانشی که دارند، عمل نمی‌کنند زیرا در ابتدا باید باور آن‌ها تغییر کند.


بهرامی تاسیس واحد ترجمان دانش در انستیتوی تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور را اقدامی مثبت در جهت تبدیل دانش به آموزش تلقی و تصریح کرد: با تغذیه صحیح در همه ادوار زندگی، می‌توان بار بیماری‌ها و مصرف داروها را کاهش داد؛ همچنین توجه به تغذیه سالم، می‌تواند بروز مرگ‌های زودرس، یعنی مرگ بین 30 تا 70 سال، را کاهش دهد.


وی با بیان اینکه کودکان، سرمایه‌های اصلی جامعه ما هستند، تاکید کرد: ترک روش‌های غلط غذایی، به‌اندازه ترک اعتیاد، سخت است؛ بنابراین باورهای بهداشتی صحیح، باید از سال‌های اولیه زندگی و از هنگام شروع تغذیه کمکی کودکان در 6 ماهگی، ایجاد شود.


بهرامی با اشاره به اینکه غذای خوب، داروی خوب است، خاطرنشان کرد: یافته‌های جدید نشان می‌دهد که اپی‌ژنتیک، دیدگاه ما را به قوانین ژنتیک تا حد زیادی تغییر داده است؛ برای مثال ممکن است فردی سابقه فامیلی دیابت داشته باشد اما با تغییر شیوه زندگی به سبک زندگی سالم، می‌تواند از ابتلای خود به دیابت جلوگیری کند؛ بنابراین اپی‌ژنتیک، بیان ژن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


وی ادامه داد: 70 درصد سلامت ما به حفاظت فردی و عوامل اجتماعی و اقتصادی بستگی دارد و تنها 10 درصد وضعیت سلامتی ما با ژنتیک در ارتباط است.


عضو کمیته علمی پانزدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ایران، اضافه کرد: متاسفانه دانش سلامتی در جامعه ما بسیار پایین است؛ از سوی دیگر، مطالعه‌ای در آمریکا نشان داده است که مردم، 80 درصد اطلاعاتی که در هنگام ویزیت‌شدن از پزشک دریافت می‌کنند را قبل از رسیدن به خانه فراموش می‌کنند؛ بنابراین باورهای صحیح بهداشتی باید از ابتدای زندگی فرد، به او آموزش داده شود.

منبع:تسنیم

۱۳۹۸/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...