نسخه چاپی

كاهش مناسبات ایران و انگلیس به برجام آسیبی نمی‌زند

عضو فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دولت باید روابط با انگلیس را كاهش دهد زیرا این مسئله قانون مصوب سال ۱۳۹۰ است و با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مواضه آنها به آمریكا نزدیك‌تر خواهد شد.


به گزارش نما، سیدمحمدجواد ابطحی با اشاره به طرح کاهش مناسبات و روابط ایران و انگلستان ، گفت: با توجه به اینکه این طرح چهل و پنجمین طرح فوریت‌دار در دستورکار مجلس بود و فرصتی برای بررسی آن در زمان باقی مانده وجود نداشت به تعویق افتاد.

اخبار سیاسی- نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون کاهش روابط با انگلیس نیز در سال 1390 به تصویب رسیده است اما عدم اجرای آن موجب این شد تا ما طرح جدیدی را ارایه دهیم. متاسفانه دولت برای کاهش مناسبات اراده‌ای ندارد.

وی افزود: بر اساس قانون مصوب سال 1390« وزارت امورخارجه موظف شد که در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دوهفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.» و طبق تبصره این ماده واحده « در صورت تغییر سیاستهای خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌توانست سطح روابط را ارتقاء دهد.»

ابطحی ادامه داد: با روی کار آمدن محمدجواد ظریف بر مسند وزارت امور خارجع کارداری به سفارت انگلیستان تبدیل شد. لذا ما در طرح ارایه شده بر کاهش این روابط با توجه به شرایط فعلی تاکید کردیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی معتقد است: کاهش مناسبات ایران و انگلیس به برجام آسیبی نمی‌زند زیرا برجام مرده است و تنها گواهی فوت آن باقی مانده که اعلام شود. همچنین ضروری است که ایران قبل از خروج از NPT از برجام خارج شویم. تبدیل سفارت انگلیس به کاردار تغییری در مواضع ایجاد آنها نمی‌کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان انگلیس کورکورانه از مواضع آمریکا حمایت می‌کنند لذا بهتر است جمهوری اسلامی ایران در مقابل دولت‌های عهدشکن شجاعانه بایستد. از سوی دیگر تنها دو درصد روابط خارجی ایران با کشورهای اروپایی برقرار است بنابراین این کاهش مناسبات آسیبی به وضعیت داخلی و خارجی ایران نمی‌زند.

ابطحی در ادامه یادآور شد: در هفته‌های گذشته نمایندگان فوریت طرح «پیگرد حقوقی علیه دولت انگلستان برای جبران خسارات وارده به اتباع ایرانی» را تصویب کرد که بر اساس آن دولت جمهوری اسلامی ایران موظف به اخذ غرامت از دولت انگلیس شده است. موضوع این طرح نیز مربوط به خساراتی است که به جان و مال مردم ایران به ویژه کشتار 9 میلیون ایرانی به خاطر قطحی مصنوعی طراحی شده توسط انگلیس است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در توضیح آینده روابط ایران و انگلیس بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت: روابط عاطفی جانسون و ترامپ روسای جمهور انگلیس و آمریکا از گذشته عمیق بوده و با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیشتر خواهد شد بنابراین انگلستان جانبدارانه عمل خواهد کرد هرچند فرانسه و آلمان به سمت ایران قدم بردارند. لذا جمهوری اسلامی ایران باید کاهش روابط را در اولویت قرار دهد.

۱۳۹۸/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...