نسخه چاپی

خونِ ۳۰ خردادهنوز خشك نشده آقای انصاری!

هر چقدر به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نزدیك‌تر می‌شویم، سناریوی طیف اصلاحات برای «به فراموشی سپردن وقایع سال ۸۸» پررنگ‌تر می‌شود و اعضای این جریان تلاش می‌كنند تا ضمن حفظ ژست مطالبه آنچه كه انتخابات آزاد می‌نامند و اعلام مطالب طلبكارانه، تلویحا رویكرد خود در انتخابات ریاست جمهوری دهم و واكنش نسبت به نتایج اعلام شده را به حاشیه ببرند و ادعاهای خود درباره نحوه برگزاری انتخابات در ایران را پنهان كنند.

به گزارش نما به نقل از رجانیوز، در همین راستا امروز روزنامه «اعتماد» در گفتگو با یکی از اعضای تشکل افراطی «مجمع روحانیون مبارز»، به بحث درباره انتخابات پیش رو پرداخته و به نوعی رپرتاژی برای این تشکل و البته با طعم حمایت از افرادی مانند هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری را در دستور كار قرار داده است.

مجید انصاری در این گفتگو، حرف همیشگی اصلاح‌طلبان را تکرار کرده و گفته است که تنها زمانی که خروجی رای مردم از صندوق‌ها به کاندیدای ما باشد، می‌توان گفت که در ایران انتخابات آزاد برگزار شده است! او تاکید کرده که انتخابات در ایران با اعمال دخالت از سوی حاکمیت همراه است مگر زمانی که سیدمحمد خاتمی و امثالهم پیروز شوند! و اضافه کرده است: «ما این مساله را در انتخابات سال ۷۶ شاهد بودیم. در آن ایام همه امکانات و ‏نیرو‌ها در طرف مقابل آقای خاتمی بود ولی آقای خاتمی در ‌‌‌نهایت پیروز شد اما باید گفت که دوم خرداد ۷۶ تکرار نخواهد شد.»

این عضو مجمع روحانیون مبارز همچنین تلاش کرده با بدون اشاره به فعالیت این تشکیلات در وقایع سال ۸۸، اقدامات افراطی خود و همراهانش را «کم اهمیت» جلوه دهد و به‌‌ همان استراتژی «اگر انتخابات آزاد باشد، ما پیروزیم» بپردازد. او در این زمینه تاکید کرده است: «قطعا اصلاح‌طلبان پیروز خواهند شد. ما صرفنظر از ایرادات و اشکالاتی که در انتخابات ۸۸ داشتیم و الان نمی‌خواهم وارد آن ‏مساله بشوم اما حداقل ۱۴ میلیون رای در‌‌‌ همان فضای تخریبی داشتیم. من تردید ندارم که اگر شرایط عادلانه و مساوی در عرصه ‏انتخابات ریاست‌جمهوری آتی برقرار و این امکان ظرف چند ماه آینده مهیا شود که جریان اصلاح‌طلب درون نظام و معتقد ‏به قانون اساسی و نه جریان‌های تندرو و برانداز فرصت کار انتخاباتی بیابند یقینا پیروز میدان انتخابات بعدی خواهند بود.»

البته آقای انصاری به این مساله اشاره نکرده که اولین شرط انتخابات آزاد، پذیرش نتیجه آن است؛ نه اینکه مانند مجمع روحانیون مبارز در صورت عدم رای آوری کاندیدای موردنظر خود، اعلام تقلب کنند و از مردم بخواهند تا به خیابان‌ها بریزند و با به آشوب كشيدن كشور، اعتراض خود را اعلام کنند.

انصاری در ادامه، در ادعایی جالب که نشان از اعتماد به نفس بالای او دارد، به حمایت تمام قد از هاشمی رفسنجانی پرداخته و بدون اشاره به هجمه هشت ساله همفکران او در طیف اصلاحات به هاشمی و «عالیجناب سرخپوش» نامیدن او، مردم و اصولگرایان را به تخریب هاشمی متهم کرده و مدعی شده که به علت بالا رفتن تخریب‌ها علیه هاشمی، احمدی‌نژاد توانست در انتخابات پیروز شود: «خط تخریب ناجوانمردانه بود و با تقابل‌سازی میان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آقای احمدی‌نژاد با طرح چند مساله روحانی بودن و ‏نبودن، پیر بودن و نبودن رو به تخریب‌هایی آوردند که واقعا بی‌سابقه بود. برای مثال سخن از اشرافی‌گری کردند و همزمان ‏شعارهایی را آقای احمدی‌نژاد تحت عنوان ساده زیستی، مردمی بودن، عدالت، فیلم انتخاباتی و سبک برخورد با مساله انتخابات ‏مطرح کرد که فضای دوقطبی بین آقای هاشمی و آقای احمدی‌نژاد ساخته شود و جریان تندروی مقابل آیت‌الله هاشمی در یک شوی ‏تبلیغاتی و در یک فضای به‌شدت ملتهب و غبار‌آلود تبلیغاتی توانست آقای هاشمی را کنار بزند.»

این ادعا در حالی مطرح شده که در زمان برگزاری انتخابات مجلس ششم و پس از اعلام نتایج انتخابات، هجمه سنگین رسانه‌ای اصلاح‌طلبان علیه هاشمی که به عنوان نماینده سی‌ام تهران وارد مجلس شده بود و توزیع گسترده مطالب تمسخرآمیز علیه او سبب شد تا هاشمی از حضور در مجلس انصراف دهد.

رای خاتمی در انتخابات مجلس نهم، بخش دیگری از سخنان مجید انصاری در مصاحبه با اعتماد بود. او ضمن حمایت از این اقدام خاتمی، شرط گذاری اصلاح‌طلبان برای حضور در هر انتخاباتی را رد کرده اما مجددا مدعی شده که «اگر» انتخابات آزاد برگزار شود، آن‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند! انصاری مشخص نکرده اگر شرط‌گذاری برای انتخابات وجود ندارد، پس بیان موضوعی مانند انتخابات آزاد از کجا نشات می‌گیرد؟ او در این زمینه گفته است: «نگاه ژورنالیستی به سخنان آقای خاتمی موجب شد که از اظهارات ایشان، شروط خاتمی تلقی شد در حالی که صحبت آقای خاتمی این ‏بود که اگر انتخابات بخواهد در فضای سالم و صحیح برگزار شود این کار‌ها لازمه انجام آن است نه اینکه ما اصلاح‌طلبان در ‏صورتی که این کار‌ها انجام شود در انتخابات شرکت می‌کنیم و اگر نشود، شرکت نمی‌کنیم. شرکت در انتخابات وجوه مختلفی ‏دارد. یکی از این وجوه این است که اصلاح‌طلبان کاندیدا معرفی کنند. مصوبه مجمع روحانیون مبارز درباره انتخابات مجلس هم ‏همین بود که اگر شرایط عادلانه باشد و شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها درست عمل کند، سخت‌گیری‌ها و رد صلاحیت‌‏‌ها نباشد و فضای انتخابات عادلانه و سالم باشد ما لیست انتخاباتی خواهیم داد. شرایطی هم که آقای خاتمی مطرح کردند همین مصوبه ‏مجمع روحانیون مبارز بود.»

به نظر می‌رسد تشکلات اصلاح‌طلب نظیر مجمع روحانیون مبارز تلاش دارد تا با محوریت محمد خاتمی، عرصه را برای حضور خود در انتخابات فراهم کند و از همین رو، ارگان‌های رسانه‌ای این طیف در تدارک گفتگوهای اینچنینی با افراد مطرح مجمع هستند.

گفتنی است این تشکل افراطی اصلاح طلب که پیش از نماز جمعه تاریخی ۲۹ خرداد و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب، مردم را به تجمع خیابانی در روز شنبه ۳۰ خرداد فرا خوانده بود، در حالی که انتظار می‌رفت بلافاصله پس از رهنمود‌های حضرت آیت الله خامنه‌ای خبر لغو تجمعات روز شنبه را اعلام کند، از این اقدام سرباز زد تا یکی از تلخ‌ترین روزهای پس از انتخابات در سال ۸۸ رقم بخورد و جان تعدادی از هموطنان از دست برود.

مجمع روحانیون مبارز بعد از شورش‌های مشکوک تهران در ۲۵ و ۲۶ خرداد ۸۸، اقدام به انتشار بیانیه‌ای کرد که طی آن از هواداران موسوی و کروبی خواسته شده بود تا در ۳۰ خرداد ۸۸ با حضور در کف خیابان، پروژه ابطال انتخابات را پیگیری کنند، مساله‌ای که رهبر معظم انقلاب در ۲۹ خرداد و در نماز جمعه تاریخی تهران بر آن خط بطلان کشیدند و از همه گروه‌ها و افراد خواستند تا اگر هم اعتراضی به نتیجه انتخابات دارند، از طریق قانونی و نه از کف خیابان آن را پیگیری کنند اما در عمل اتفاق دیگری افتاد و این حزب تنها ساعاتی مانده به بعد از ظهر روز ۳۰ خرداد، از پس گرفتن فراخوان خود برای حضور سبز‌ها در خیابان خبر داد و این در حالی بود که کار از کار گذشته بود و جدای از حضور تعدادی از فریب خوردگان در خیابان آزادی، تعداد قابل توجهی از عناصر مسلح ضمن حضور در حدفاصل میدان انقلاب تا آزادی، افتضاح روز ۳۰ خرداد ۸۸ را رقم زدند.

۱۳۹۱/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...