نسخه چاپی

امارات در پی كودتا و آشوب در تونس و الجزایر است

یك دیپلمات سابق الجزایری گفت كه دولت امارات تلاش دارد از تمامی ابزارها برای به آشوب كشاندن تونس و الجزایر و روی كار آوردن فردی چون «خلیفه حفتر» بهره می‌برد.


به گزارش نما، «محمد العربی زیتوت» دیپلمات سابق الجزایری و فعال سیاسی این کشور در گفت‌و‌گویی از حجم نفوذ امارات در الجزایر و تونس سخن گفت.

اخبار بین الملل- وی گفت که دولت امارات با استفاده از لابی‌های خود در تونس تلاش دارد از هر راهی برای کودتا در این کشور استفاده کند.

زیتوت افزود: «امارات تا کنون چندین مرتبه در پی کودتا در تونس و کشاندن این کشور در کنار الجزایر به آشوب (همانند شرایط لیبی) بر آمده است.»

به گفته مؤسس جنبش «رشاد» امارات در حال حاضر پایگاهی در نزدیکی مرز الجزایر در نیجر احداث کرده و در کشور مالی نیز حضور دارد و تأمین مالی عملیات فرانسه در مالی را در کنار عربستان به نام مبارزه با تروریسم، بر عهده گرفته است.

مصادیق حضور امارات در الجزایر

این دیپلمات سابق الجزایری درباره حضور امارات در این کشور نیز گفت: «حضور و بروز امارات در الجزایر اشکال مختلفی دارد. این کشور بندر "العاصمه" بعنوان مهم‌ترین بندرگاه الجزایر را در اختیار گرفته است. همچنین بر بندر "جنجن" در شرق و شرکت توتون و گوگرد که پرسودترین شرکت‌های الجزایر هستند نیز کنترل دارد.»

بندر «جنجن» در استان «جیجل» نیز از بزرگترین و مجهزترین بندرگاههای الجزایر است و در کنار فرودگاه «فرحات عباس» قرار گرفته و توانایی پذیرش سالانه ۴.۵ میلیون تن کالا را دارد.

این بندر یکی از اصلی‌ترین محورهای نقل و انتقال کالا از آفریقا به اروپا محسوب می‌شود به خط راه‌آهن و همینطور گذرگاه «جیجل-سطیف» نیز متصل است.

« محمد العربی زیتوت » در بیان بعد دیگر نفوذ امارات در الجزایر به واسطه‌گری ابوظبی میان وزارت دفاع و ژنرال‌های الجزایری با آلمان به خصوص در زمینه خرید خودروهای نظامی مرسدس اشاره کرد و گفت که امارات میان کشور چین و الجزایر برای ساخت کارخانه ساخت مهمات در یکی از شهرهای الجزایر واسطه‌گری می‌کند.

به گفته وی دولت امارات در دوران زمامداری «عبدالعزیز بوتفلیقه» نیز نفوذ بالایی در الجزایر داشت به خصوص در دهه ۸۰ و ۹۰ قرن بیستم که بوتفلیقه برای اماراتی‌ها مشاوره می‌داد و ابوظبی و ریاض نیز نقش بزرگی در به قدرت رسیدن بوتفلیقه و پیروزی کودتا داشتند.

این دیپلمات الجزایری افزود: «حضور امارات و نفوذش در الجزایر مسأله جدیدی نیست اما هدف از این نفوذ ایجاد آشوب و ویرانی در کنار دیگر کشورهای عربی و اسلامی همچون یمن، لیبی، عراق و سوریه است.»

او گفت که امارات بر کودتا در کشور مصر بعنوان بزرگترین کشور عربی که به تازگی شاهد دموکراسی می‌شد، نظارت می‌کرد و برنامه تسلط بر تمامی کشورهای منطقه را در سر دارند.

السیسی و خلیفه حفتر جدید

«محمد العربی زیتوت» در ادامه گفت که امارات در صدد است افرادی همچون السیسی و خلیفه حفتر در الجزایر و دیگر کشورها روی کار آورد و شبه‌نظامیانی همچون یمن در این کشورها تشکیل دهد.



او واسطه‌گری امارات برای دیدار عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی سودان با نتانیاهو را نشان دهنده دشمنی ابوظبی با خواست ملت‌ها دانست و گفت که امارات بارها با اسرائیل در شبه جزیره سیناء دست به عملیات زده و در بمباران عراق و ویرانی افغانستان به دست آمریکایی‌ها نیز همکاری کرده است.

این دیپلمات سابق الجزایری در پایان تأکید کرد: فرزندان زاید معتقدند که تنها ائتلافی که نتیجه می‌دهد، ائتلاف با تل آویو است؛ از این لحاظ که اهداف تجاری در آن هفته و دبی را در میان ویرانی دیگر کشورهای عربی تنها منطقه اقتصادی نگه می‌دارد.»

۱۳۹۸/۱۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...