نسخه چاپی

«پدران» را با كمترین سرمایه ساختیم

شهرام مسلخی تهیه‌كننده «پدران» در نشست خبری این فیلم با اشاره به ساخت این فیلم با كمترین سرمایه به كنایه گفت: ما آدم‌های بدی نیستیم ما را دور نیندازید!


به گزارش نما، نشست خبری فیلم سینمایی «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی از آثار حاضر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر عصر ۱۹ بهمن ماه در پردیس رسانه برگزار شد.

اخبار فرهنگ و هنر - مهدخت مولایی بازیگر این فیلم در ابتدا گفت: خدا را شکر می‌گویم فیلم موضوع به روزی دارد. فیلمنامه «پدران» روایت یک داستان ساده بود و برای من هم جذابیتش همین بود. ممکن است به راحتی این اتفاق را در اطرافمان ببینیم یعنی دختری که می‌خواهد شبیه دوستانش بشود به همین منظور وارد یک اتفاق ساده می‌شود و در ادامه مشکلی وحشتناک پیش می‌آید، او توانایی جبران خسارتی را که وارد کرده، ندارد بنابراین به راحتی می‌شود این قضیه را در اطرافمان ببینیم.

مطمئن بودم فیلم وارد جشنواره می‌شود
شهرام مسلخی تهیه‌کننده این اثر درباره راه یافتن « پدران » به جشنواره گفت: شخصا مطمئن بودم فیلم وارد جشنواره می‌شود. «پدران» فیلمی نیست که کارگردان کار اولی به آن ورود پیدا کند چون یک اثر پرلوکیشن و پر بازیگر بود. این در حالی است که ترجیحا کارگردان‌های فیلم اولی به سمت فیلم‌های آپارتمانی می‌روند.

وی با اشاره به اینکه فیلم محتوا دارد، مطرح کرد: ما سعی کردیم طرح مسأله کنیم و فیلم را در سطح باقی نگذاریم و مسایل روز جامعه را مطرح کنیم. ما آدم‌های بدی نیستیم ما را دور نیندازید.

در ادامه سالم صلواتی عنوان کرد: من خودم یک پدر هستم و یک پسر نه ساله دارم و به مسایل این فیلم آشنایی دارم. این را هم باید بگویم که قرار بود فیلم ۹ سال پیش ساخته شود کاش همان موقع ساخته می‌شد تا بهتر دیده می‌شد ما در این فیلم پدرها را به تصویر می‌کشیم و به واسطه آنها پسران را می‌بینیم. ما سعی کردیم قصه سرراستی داشته باشیم که در عین سادگی فیلم خوبی باشد به همین منظور فکر کردیم حتی اگر نگاه تلویزیونی داشته باشیم خوب است.

صلواتی بیان کرد: تمام فیلم‌های قبلی من کردی بود و فیلم‌های بعدی من هم کردی خواهد بود. ای کاش لوکیشن این فیلم در کردستان بود تا با اشرافی که بر آنجا دارم فیلم را به خوبی روایت کنم یکی از مسایلی که باعث شد در کردستان نسازم همین مسأله اکران بود برای مثال «زمستان آخر» به همین دلیل اکران نشد چراکه بازگشت سرمایه باعث می‌شود به سراغ فیلم‌هایی برویم که مخاطب عام تری داشته باشد.

لهجه کردی پیمان معادی در درخت گردو خوب نبود

وی افزود: ما سعی کردیم همدان و افرادش را آدم‌هایی شریف نشان بدهیم و در عین حال فیلممان رنگ و بوی همدان را داشته باشد. همانطور که لهجه پیمان معادی برای من به عنوان یک کرد در «درخت گردو» چندان خوب نبود ولی شخصیت او در فیلم باعث می‌شد دست مریزاد بگویم. ما تیمی را از همدان برداشتیم تا مشکلات لهجه را کاهش دهیم.

این کارگردان توضیح داد: ما برای این فیلم با هشت تهیه‌کننده صحبت کردیم و دو بار پیش‌تولید در شهرهای مختلف داشتیم. نگاه من در هیچ فیلمی توریستی نیست.‌ ما از همان اول خواستیم میدان یا خیابان‌هایی را نشان دهیم که نشانگر همدان باشد ولی بیشتر از آن ضرورتی نداشت.

از اول گفتیم به گیشه فکر نمی‌کنیم

صلواتی اظهار کرد: من از سال ۶۸ شروع به فعالیت در سینما کردم بعد از این فیلم هم به سراغ ساخت یک فیلم کوتاه می‌روم. این را هم باید بگویم که ما در فیلمنامه بر سر اینکه قصه داشته باشد و با مخاطب همراه باشد، خیلی صحبت کردیم. یک چیز برایم مهم بود اینکه اگر بازیگری را به عنوان بازیگر چهره انتخاب می‌کنم بازیگران خوبی باشند ما از همان اول گفتیم خیلی به گیشه فکر نمی‌کنیم ولی سعی کنیم فیلم شریفی بسازیم. ترکیبی از بازیگران تئاتر، تلویزیون، فیلم کوتاه و... در این فیلم وجود دارد هر آنچه اتفاق خوب در بازیگری رخ داده مربوط به بازیگران و هرچه بد است مربوط به من است که نتوانستم بازی بگیرم.

صلواتی توضیح داد: من نخواستم به هیچ عنوان در هیچ کجای فیلم کاری کنم که کارگردانی من دیده شود. این فیلم آخرین نسخه‌ای بود که به جشنواره رساندیم اما بعد از جشنواره مجدد تدوین می‌کنیم.

علی ثانی‌فر بازیگر این فیلم مطرح کرد: من «قصیده گاو سفید» را دوباره دیدم و این فیلم را موفق نشده بودم ببینم. بعد که دوباره فیلم‌ها را دیدم متوجه شباهت نشدم. من آنجا با لحن آرام و اینجا با حرکات بیرونی صحبت می‌کنم. من در حد توان خودم برای لهجه تلاش کردم اما برای همه فیلم‌ها پیش تولید سنگین وجود ندارد. در آن فیلم‌ها چهار پنج ماه با چند مربی درجه یک تمرین شده است.‌ درباره لهجه ما را ببخشید و ما را دور نیندازید، چون پیش‌تولید پر و پیمان نداشتیم.

صلواتی اظهار کرد: من در سنندج زندگی می‌کنم و با هیچ منتقدی ارتباط ندارم امروز متوجه شدم صاحبان فیلم‌ها خودشان منتقد جلسه را انتخاب می‌کنند. من خودم به منتقد این جلسه گفتم اصلا ملاحظه نکنید. نقدها برای من کارساز است. شاید تعریف و تمجید به درد من شهرستانی نخورد. هیچکس نمی‌تواند به من انگ بزند چرا فیلم کردی می‌سازم. ضمن اینکه منتقدانی نقدهای خوبی درباره ما نوشتند.

حسین قورچیان صداگذار این اثر هم عنوان کرد: سالم صلواتی جزو کارگردانانی است که اشراف کامل روی مسأله صدا دارد.‌ البته در این گونه نشست‌ها صحبتی هم درباره مسأله صدا نمی‌شود. این کارگردان نگاه درستی نسبت به مسأله صدا دارد. هر فیلمی نقاط ضعف و قوت دارد اما می‌توانم بگویم این کارگردان شناخت کافی نسبت به مسأله صدا دارد.

سعادت بسطام مسئول جلوه‌های ویژه «پدران» توضیح داد: ما در زمان کوتاهی توانستیم به نتیجه معقولی برسیم در ایران با بی‌برنامگی باید دقیقه نودی باشیم و همین مساله باعث می‌شود کیفیت پایین بیاید. برای مثال به ناگاه می‌گویند هفت دقیقه کروماکی بدهید ولی در این فیلم با وسواس‌های صلواتی توانستیم به نقطه خوبی برسیم و اگر این چنین نبود به کیفیت خوبی نمی‌رسیدیم.

گلاره عباسی بازیگر این فیلم هم بیان کرد: گروه ما گروهی بود که هنوز دوست دارند فیلم‌هایی خوب تولید شود ما همه جمع شدیم تا این قصه را به سرانجام برسانیم. این فیلم با شوق و ذوق ساخته شد هرچند نقدهایی وارد است اما ارتباط خوبی با هم داشتیم. این دست فیلم‌ها زمان زیادی در پیش‌تولید ندارند. من افتخار می‌کنم کنار گروه ایستادم و با هم کار کردیم این گروه دوست داشتند یک فیلم خوب تولید کنند.

حمید بخشی طراح صحنه «پدران» عنوان کرد: اگر اشکالی در صحنه بود می‌دید به نظر من صحنه استانداردهای لازم را داشت ما در شرایط سخت کار کردیم و با کمک آقای صلواتی و تهیه‌کننده توانستیم این فیلم را به سرانجام برسانیم فکر می‌کنم کارمان را با موفقیت انجام دادیم.

مهتاب متعصب طراح لباس عنوان کرد: حداقل فیلم « قصیده گاو سفید » بعد از ما ساخته شده و شباهت لباس‌ها می‌شود اتفاقی باشد وقتی قصه به روز داریم نمی‌شود در بخش لباس‌ها کار عجیب و غریب کرد در غیر این صورت غیرواقعی می‌شود من تمام تلاشم را کردم که فضای لباس‌ها به گونه‌ای باشد که با خود قصه هماهنگ باشد. البته در تمام طول پیش تولید آقای صلواتی به من خیلی کمک کردند. برای من باعث افتخار بود در تیمی کار می‌کردم که به سینمای مستقل اعتقاد دارد و سعی می‌کند مسایل اجتماعی را مطرح کند.

مهشید ناصری بازیگر این فیلم هم بیان کرد: این اولین تجربه سینمایی من بود البته جزو کم‌تجربه‌ترین افراد گروه هستم قطعا کم و کاستی‌هایی وجود دارد ولی خوشحالم در این کار کنار خوبان بودم. امیدوارم در آثار بعدی بهتر و بهتر باشیم.

کیوان پرمر بازیگر «پدران» اظهار کرد: این اولین فیلم جدی من بود و همه تلاشم را کردم.

صلواتی مطرح کرد: من معمولا در آثارم اصراری ندارم برای اینکه بخواهم هیجان بیشتری بدهم. فیلم‌های من قصه‌های مردم سرزمین ‌من است. به فکر نامزد شدن و ... نیستم البته هیچ فیلمی ندارم که در جشنواره‌های مختلف دیده نشود ولی برای این قصه می‌خواستم یک فیلم ساده و سرراست بسازم همه فیلم‌های من روابط انسانی را بدون اغراق به تصویر می‌کشد.

این کارگردان گفت: این فیلم سازوکار معمایی دارد و باعث می‌شود قصه را دنبال کنیم اما نمی‌خواهد ساختار معمایی را مو به مو انجام دهد. اگر الگویی سینمایی را ببینید متوجه می‌شوید تنها گاها پلیس دیده می‌شود ما سعی کردیم به واسطه پدران مسأله این آدم‌ها را بیشتر به تصویر بکشیم اگر می‌خواستیم فیلم پلیسی بسازیم به سراغ پلیس می‌رفتیم.

مسلخی عنوان کرد: فیلم ما کمترین سرمایه را نسبت به فیلم‌های حذفی و انتخاب شده داشت در عین حال که آپارتمانی نبود ولی مطمئن بودم به جشنواره می‌آید چون فیلم شریفی است.

صلواتی در پایان گفت: هر هشت تهیه‌کننده پیش از این به واسطه آقای گوهری فیلمنامه‌نویس این اثر به سراغ من آمدند اما آقای گوهری برای من یادآور این بود که در سینما هنوز آدم‌هایی وجود دارند که شریف هستند و شریف می‌مانند. تهیه‌کنندگانی بودند که می‌خواستند فیلمنامه را بردارند و آن را با کارگردان خود بسازند اما آقای گوهری فیلمنامه‌نویس این فیلم به پای من ماند.

۱۳۹۸/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...