نسخه چاپی

اعترافات یك اپراتور پهپادی به جنایات ارتش آمریكا

یك هدایت‌گر پهپادی نیروی هوایی آمریكا پس از استعفا از سمت خود به افشاگری‌هایی درباره جنایات ارتش آمریكا در چنین عملیات‌هایی پرداخته است.


به گزارش نما، «براندون بریانت» که زمانی در ارتش آمریکا هدایت‌گر پهپاد بوده در مصاحبه‌ای، برگ دیگری از جنایات انجام شده توسط آمریکایی‌ها در افغانستان را رو کرد.

اخبار بین الملل- بریانت در توصیف کارهای که گفت مجبور بوده در ارتش آمریکا انجام دهد گفت، نظامیان آمریکایی «از نازی‌ها بدتر هستند».

این سرباز آمریکایی به مدت ۶ سال در نیروی دریایی مشغول به کار بوده و در طول این دوره هدایت پهپادهای شکارچی را از پایگاهی در «لاس‌وگاس» بر عهده داشت.

بریانت درباره علت بیرون آمدنش از ارتش آمریکا گفت، زمانی که قرار بود ساختمانی را در افغانستان با موشک مورد هدف قرار دهد، متوجه می‌شود که کودکی در حال خروج از آن است. با این حال هنگامی که این موضوع را به مافوقش گزارش کرده، دستور ادامه عملیات را دریافت کرده است. بریانت گفت، مافوقش به او گفته: «آن [چیزی که دیدی] فقط یک سگ لعنتی بود. [بمب] را بینداز».

پس از این اتفاق بریانت از ارتش آمریکا استعفا داد و به روشن‌گری‌ درباره برنامه‌های پهپادی پنتاگون پرداخت.

این سرباز آمریکایی می‌گوید در طول خدمتش به نیروی هوایی آمریکا در کشته شدن دستکم ۱۳ نفر به‌طور مستقیم نقش داشته و جوخه او در مجموع ۱۶۲۶ هدف را منهدم کردند که در این میان زنان و کودکان نیز به چشم می‌خورند.

بریانت درباره یکی از مأموریت‌هایش شرح داد: «دود [حاصل از نفجار] پراکنده شد و قطعات بدن دو نفر را اطراف گودال ناشی از انفجار دیدم و مردی در آن‌جا بود که پای راستش از زانو قطع شده بود. او پایش را گرفته بود و روی زمین غلط می‌خورد و خون از پایش بیرون می‌زد. مدت زمان زیادی طول کشید تا بمیرد. من فقط تماشا می‌کردم».

وی افزود: «تصویری که روی صفحه نمایش بود همچنان در سرم وجود دارد. هربار که به آن فکر می‌کنم، آزارم می‌دهد. زمانی که ماشه را فشار دادم می‌دانستم این کار اشتباه است. در درونم این حس را داشتم که به یک قاتل تبدیل شده‌ام».

بریانت که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ نیروی ارتش آمریکا بود گفت: «آنچه در آن‌جا می‌دیدم کاملاً برعکس چیزی بود که درباره افتخار و عدالت و تمرینات جنگی آموخته بودم. این‌که چقدر افراد [در ارتش] نسبت به تمام این چیزها بی‌تفاوت بودند برایم رعب‌آور بود. ما در آمریکا جایمان امن بود ولی برای آن‌ها اینطور نبود. ما بردیم ولی به همین شکل پیش نخواهد رفت».

او گفت به‌خاطر عدم اطمینان از درست بودن کاری که انجام می‌داده است از سوی مافوق خود مور تنبیه و تحقیر قرار می‌گرفته تا در کارش باقی بماند.

وی افزود خود و خانواده‌اش به‌خاطر افشاگری درباره این برنامه‌های پهپادی بارها مورد تهدید قرار گرفته‌اند و به همین خاطر از جمع دوستان و خانواده‌اش طرد شده است.

بریانت گفت می‌خواد جامعه آمریکا تأثیرات غیرانسانی برنامه‌های پهپادی بر روی هدایت‌گرها و هدف‌های آن‌ها را درک کنند.

نیروی هوایی ارتش آمریکا در جنایتی دیگر، ۱۳ دی ماه امسال سردار « قاسم سلیمانی » فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و همراهانش را در عملیاتی پهپادی به شهادت رساند.

۱۳۹۸/۱۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...