نسخه چاپی

كرونا همچنان اثرگذارترین عامل تحولات اقتصادی جهان

عکس خبري -کرونا همچنان اثرگذارترين عامل تحولات اقتصادي جهان

به گزارش نما ،جمال رازقی

کرونا همچنان اثرگذارترین عامل تحولات اقتصادی جهان

ناآرامی های اخیر و رخدادهای سیاسی هفته گذشته بازارهای داخلی و خارجی را متأثر کرده و تحولات اقتصادی به دنبال داشته است.


هفته گذشته اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص لوایح پالرمو و CFT به نتیجه نرسید و بررسی آنها به آینده موکول شد. همچنین حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد و احتمال ادامه و افزایش تنش ها در خاورمیانه منجر به بروز اثرات اقتصادی گردیده است. ویروس کرونا هم علاوه بر تلفات انسانی و نگرانی هایی که برای سلامت دنیا ایجاد کرده تبعات اقتصادی نیز داشته است.


با توجه به موارد فوق به بررسی تاثیرات وقایع گفته شده بر بازارهای داخلی و خارجی می پردازیم. قیمت دلار با کاهش ۰.۹ درصدی در هفته گذشته مواجه بود و از ۱۳۷۲۰ تومان در ابتدای بازه مورد بررسی به ۱۳۵۹۵ تومان رسید و در این میان نوسان اندکی را تجربه نموده است. قیمت سکه نیز با کاهش ۱.۹ درصدی در هفته گذشته از ۵ میلیون و ۴۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۹۴۵ هزار تومان رسیده است. قیمت جهانی طلا که تا روز دوشنبه روند کاهشی ملایمی (۰.۵ درصد) داشته به یک باره در روز سه شنبه ۱.۷- درصد افت قیمت نشان داده و در پایان هفته گذشته مجددا رشد مثبت ملایمی (۰.۵ درصد) را تجربه کرده است. اگر چه قیمت جهانی طلا در هفته گذشته دستخوش تغییرات کاهشی شده و بر قیمت سکه اثرگذار می باشد اما قیمت سکه در ایران بیشتر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز می باشد.


در چند ماه اخیر قیمت سکه و دلار نتوانسته از مرز ۵ میلیون تومان و ۱۳۵۰۰ تومان بگذرد و این به معنای ثابت بودن سقف قیمتی این دو دارایی در این بازه زمانی می باشد. به بیان دیگر انتظارات معامله گران افزایش بیشتر برای این دو دارایی را غیرواقعی دانسته و ترجیح می دهند با اندک افزایشی در قیمت آنها سود مطمئن به دست آورند.


یکی از دلایل مهم کاهش نرخ دلار و به دنبال آن سکه، کاهش قیمت حواله درهم و احتمال افزایش عرضه ارز و رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تا پایان سال جاری می باشد. به علاوه با نزدیک شدن به پایان سال عرضه ارز توسط تنظیم گران نیز افزایش یافته و این خود دلیلی بر ثابت بودن سقف قیمتی دلار می باشد.


تحولات نرخ ارز بر کلیه بازارهای داخلی اثرگذار است. بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و سرمایه های معامله گران به سمت بازار سهام سرازیر شده است. شاخص سهام در هفته گذشته روند افزایشی داشته و رشد ۴.۴ درصدی را از خود نشان داده است. این در حالی است که صورت ‌های ضعیف مالی، نسبت ‌های بالای قیمت به درآمد بنگاه ‌ها و افت قیمت ‌های جهانی به سبب شیوع ویروس کرونا اثر منفی بر ورود نقدینگی ها به بورس نداشته است. به علاوه پیش بینی می شود اعلام سازمان خصوصی سازی مبنی بر واگذاری ۲۰ درصد از سهام پنج پالایشگاه کشور از طریق عرضه اولیه در بورس اثر مثبت رشد شاخص سهام را در هفته های آتی تقویت نماید. اگر چه مدیریت دولتی این شرکت ها و عدم انجام اصلاحات ساختاری، موفقیت واگذاری سهام آنها را با تردید مواجه می سازد. با توجه به پتانسیل ویژه بورس برای جذب سرمایه و ادامه ورود نقدینگی به این بازار و رشد بیسابقه ارزش معاملات کارشناسان بر ضرورت تسهیل در فرایند عرضه اولیه شرکت ها توسط مدیران بورسی تأکید میکنند.


و اما طلای سیاه؛ روند قیمت نفت در هفته گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش تقاضای این کشور نزولی بوده است. ویروس کرونا با مختل کردن صنعت حمل‌ و نقل چین باعث کاهش چشمگیر تقاضای نفت از سوی این کشور به عنوان یکی از بزرگ ترین واردکنندگان نفت خام شده که همین امر کاهش قیمت جهانی طلای سیاه را به دنبال داشته است. این در حالی است که افزایش کمتر از انتظار ذخیره‌ سازی نفت‌ خام در آمریکا و احتمال نشست سران اوپک به منظور کاهش عرضه نفت بر افزایش اندک قیمت نفت در پایان هفته اثرگذار است.


افزایش نااطمینانی‌ها به دلیل تشدید تنش‌ ها در خاورمیانه، افزایش نگرانی ‌ها از وقوع رکود اقتصادی به دلیل گسترش ویروس کرونا و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله دلایل مهم رشد ۶.۷ درصدی قیمت بیت کوین در هفته گذشته می باشد. قیمت جهانی طلا نیز به عنوان یک دارایی امن متاثر از عوامل ذکر شده بوده است. شیوع ویروس کرونا، استیضاح رئیس جمهور امریکا و جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب افزایش قیمت جهانی طلا و تزریق نقدینگی و کاهش برخی از نرخ ‌های بهره چین، به منظور کاهش اثرات منفی ویروس کرونا بر اقتصاد این کشور مهمترین دلیل افت قیمت طلا در دوشنبه و سه شنبه هفته گذشته بوده است.


* رییس اتاق بازرگانی شیراز

منبع:خبر آنلاین

۱۳۹۸/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...