نسخه چاپی

نشست قریب‌الوقوع «علاوی» و تظاهرات‌كنندگان عراقی

نخست‌وزیر مامور تشكیل كابینه عراق طبق وعده‌ای كه در روز نخست‌ انتخابش داده بود، بزودی با نمایندگان تظاهرات‌كنندگان مسالمت‌جو برای رایزنی درباره تشكیل كابینه جدید دیدار خواهد كرد.


به گزارش نما، منابع آگاه پارلمانی از دیدار قریب‌الوقوع «محمد توفیق علاوی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق با تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو برای بررسی مسئله تشکیل دولت و انتخاب شخصیت‌های مستقل و مناسب خبر دادند.

اخبار بین الملل- نخست‌وزیر عراق در روز نخست‌ انتخابش، وعده داده بود که در هر مرحله‌ای از اداره و اصلاح امور کشور با عراق «حسن جلال الکنانی» نماینده پارلمانی عراق در گفت‌وگو با روزنامه «الصباح» تصریح کرد که این دیدار، در هفته جاری برگزار خواهد شد.

وی افزود: طی روزهای آتی، علاوی با نمایندگانی که درخواست نخست‌وزیری او را امضاء کردند نیز دیدار خواهد کرد تا با آنها، سازو‌کار لازم برای انتخاب شخصیت‌های شایسته برای تشکیل دولت جدید را بررسی کند.

الکنانی تصریح کرد: این نمایندگان، در نشست پیشین با نخست‌وزیر عراق، بر ضرورت رد هرگونه فشار از سوی فراکسیون یا حزب سیاسی در روند انتخاب وزرای کابینه‌اش، تاکید کرده بودند و خواستار تشکیل دولتی مستقل شده بودند و شخص علاوی را مسئول موفقیت یا ناکامی آن، اعلام کرده بودند.

«حافظ آل بشاره» تحلیل‌گر سیاسی عراق نیز، گفت: نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه، در حال تماس با طرف‌های مختلف برای تشکیل دولت انتقالی است و با وجود آنکه عمر این دولت کوتاه و بین شش ماه تا یک سال خواهد بود، اما مسئول رویداد مهمی در روند سیاسی عراق است.

وی افزود: این دولت مسئول برگزاری انتخابات زودهنگام و اجرای تصمیم اخراج نیروهای خارجی از عراق و پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان و برنامه‌ریزی دقیق و واقعی برای مبارزه با فساد است. با وجود اینکه برخی از وظایف این دولت به زمان بیشتری نیاز دارد اما از دولت علاوی انتظار می‌رود که دست‌کم، پایه‌های اجرای آن را بنا نهد.

«حسین عرب» دیگر نماینده پارلمان عراق نیز گفت که علاوی با کلیه گروه‌های سیاسی عراق رایزنی خواهد کرد تا ساختار دولت او به دور از سهم‌خواهی‌های حزبی باشد.

وی پیش‌بینی کرد که طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده، کابینه جدید با ۲۳ وزیر تشکیل شود. پارلمان نیز در انتخاب یا رد هر یک از اعضای کابینه جدید نیز آزاد است.

۱۳۹۸/۱۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...